صدای خواننده مهم است نه لباس و تیپاش/ اینجا سالن مد نیست
یغمایی با بیان اینکه موسیقی برای حاکمیت ما اهمیتی ندارد، گفت: دیگر باید این فرهنگ برای مردم ما ایجاد شود که بجای اینکه به چهره خواننده اهمیت بدهند به موسیقی بها بدهند. امروز مردم به سالن کنسرت نمیروند بلکه به سالن مد میروند و انتظار دارند که به جای خواننده یک مانکن ببینند.
مهدی یغمایی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه ضبط سری دوم برنامه شب کوک (آوای نو) از آذرماه آغاز و در دیماه پخش میشود درباره سرانجام نفرات برگزیده سری اول این برنامه توضیح داد: برای نفرات برگزیده جایزه نقدی در نظرگرفته شده بود همچنین قرار بود نفر اول تیتراژ سری دوم برنامه را بخواند و این اتفاق حتما میافتد.
او درباره تولید آلبوم برای برگزیدگان دوره پیش این برنامه توضیح داد: دوستان قصد داشتند با سرمایهگذاران دیگری کار کنند و با توجه به جلسات مشترک آنها با مسئولان و عوامل برنامه، سه نفر برگزیده این برنامه تصمیم گرفتند که برای ضبط آلبوم با موسسات دیگری کار کنند تا بتوانند طبق نظر خودشان وارد مارکت موسیقی شوند.
این خواننده موسیقی پاپ ادامه داد: برنامه شب کوک (آوای نو) یک شوی تلویزیونی است که همه میتوانند آزادانه در آن شرکت کنند و هنر خود را نشان دهند و درنهایت بدون اینکه هزینهای از کسی دریافت گرفته شود میتوانند مطرح شوند.
شب کوک پربینندهترین برنامه عید
یغمایی ادامه داد: یکی از بهترین راههای استعدادیابی در تمام دنیا اجرای چنین برنامههای تلوزیونی است که جای آن در صداوسیمای ما بسیار کم بود. در شرایطی که ما نمیتوانیم ساز را در صداوسیما نشان دهیم خوب است که مردم را از این طریق با موسیقی آشنا کنیم که خوشبختانه این کار با حمایت مدیران انجام شد و امیدوارم موسیقی زنده هم در کنار آواز داشته باشیم البته به نظرم خیلی نشان دادن ساز در این برنامه اهمیتی ندارد.
او با اشاره به اینکه برنامه شب کوک در نوروز ۹۵ دومین برنامه پربیننده سیما بود؛ خاطرنشان کرد: این اتفاق به دلیل ظرفیت بالای موسیقی است و نشان میدهد که مردم ما چقدر به موسیقی اهمیت میدهند. خیلی از افرادی که در این برنامه شرکت میکنند با موسیقی آشنا هستند اما سعی داریم در دور جدید این برنامه آموزش کوتاهی را نیز داشته باشیم که شرکتکنندگان یک دانش حداقلی از موسیقی را در این برنامه کسب کنند.
۸۰ درصد موسیقی پاپ عاشقانه است
یغمایی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به این سوال که چرا در ایران بیشتر به ژانر عاشقانه موسیقی پاپ در ایران پرداخته میشود درحالیکه این سبک از موسیقی در جهان در ژانرهای متفاوتی مانند اجتماعی و سیاسی نیز اجرا میشود، گفت: بالغ بر ۸۰ درصد موسیقی پاپ در جهان عاشقانه کسانی که به سمت موسیقی اجتماعی و اعتراضی میروند بیشتر سبکشان راک و رپ است.
او با بیان اینکه به سیاست علاقهای ندارد و دوست ندارد در مسائل سیاسی حتی در موسیقی وارد شود، اضافه کرد: موسیقی پاپیولار همیشه از عشق میگوید البته گاهی اوقات گرایش به موضوعات اجتماعی نیز دارد مانند کریستیبرگ.
موسیقی اجتماعی مخاطب ندارد
او با تاکید براینکه موسیقی اعتراضی و اجتماعی مخاطب خاص دارد، تصریح کرد: یک موضوع بسیار مهم نیز وجود دارد که موسیقی اجتماعی مخاطب عام ندارد و نمیتوان با آن سالن کنسرت پرکرد و پول درآورد البته برای کسی که موسیقی در حاشیه زندگی اوست شاید پر کردن سالن اهمیتی نداشته باشد اما کسی که زندگیاش را از طریق موسیقی تامین میکند نمیتواند سالن خالی را نادیده بگیرد بنابراین زمانی به موسیقی اجتماعی فکر کند و به دنبال آن میرود که زندگیاش را تامین کرده باشد.
این خواننده موسیقی پاپ ادامه داد: البته هنرمند نمیتواند دغدغه کار اجتماعی نداشته باشد چراکه خود او نیز با این مسائل درگیر است. به نظرم هر هنرمندی در هر ژانری که کار میکند تا درباره آن موضوع دغدغه نداشته باشد نمیتواند خلاقیت داشته باشد بنابراین باز هم معتقدم تا زمانی که هنرمند درگیر مسائل مالی باشد و مشغولیتهای ذهنی دراینباره داشته باشد نمیتواند کار کند البته هنرمند رسالت دارد باید دغدغه اجتماع باشد اما باید اتفاقات زیادی روی بدهد تا هنرمند بخواهد ژانر اجتماعی بخواند.
در موسیقی خلاقیت نداریم
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فاصله موسیقی پاپ در ایران به این ژانر موسیقی در دنیا گفت: ما بسیار به موسیقی پاپ در دنیا نزدیک هستیم چراکه مدام از آنها کپی میکنیم و خلاقیتی نداریم البته یک موضوع بسیار مهم وجود دارد و آنهم این است که اگر کسی خلاقیت داشته باشد مخاطب آن را نمیخواهد برای اینکه یک خواننده بتواند در این مارکت بماند مجبور است به تکرار روی بیاورد.
موسیقی برای حاکمیت اهمیتی ندارد
خواننده آلبوم «چمدون تو» با بیان اینکه مسئولان ما ترجیح میدهند موسیقی نباشد، تاکید کرد: متاسفانه موسیقی برای حاکمیت و متولیان امر در کشور ما اهمیتی ندارد و از سوی آنها جدی گرفته نمیشود، مسئولان ما در بخش کلان مدیریتی میتوانند بجای ممنوعالکار کردن برخی هنرمندان آنها را درجهبندی کنند و باتوجه به درجه هنرمندان از آنها حمایت شود و کمک کنند تا آثار فاخر ساخته شود و در جای درست خود عرضه شود تا مردم با موسیقی درست و صحیح آشنا شوند.
او ادامه داد: از طرف دیگر باید این فرهنگ برای مردم ما ایجاد شود که بجای اینکه به چهره خواننده اهمیت بدهند به موسیقی بها بدهند. امروز مردم به سالن کنسرت نمیروند بلکه به سالن مد میروند و انتظار دارند که بهجای خواننده یک مانکن ببینند. البته مسلما لباس، قیافه و ... مهم است اما اصل کنسرت صدای خواننده و موسیقیای است که اجرا میکند و مهم این است که خواننده تکنیک آوازی را بداند.
یغمایی خاطرنشان کرد: متاسفانه همه چیز در حال حاضر بهم ریخته شده و تا در مدیریت کلان سیاستگذاری صحیحی در موسیقی نشود اتفاق خوبی نمیافتد و ما به شدت نیازمند فرهنگسازی در موسیقی هستیم.