اردوان کامکار: تکنیک و ملودی نواخته شده در اثر بیعیب و نقص است
«مهیار طریحی» نوازندهی سنتور و از شاگردان اردوان کامکار بعد از دو دهه فعالیتِ حرفهای در عرصهی موسیقی، آلبوم «کلاژ» را در زمینهی سنتورنوازی معاصر منتشر کرد.
به گزارش ایلنا، این اثر شامل قطعاتی چون آواز دونوا، دو نوا، آواز دشتی، رقص نانوا، آواز آمیخته، آمیخته، آواز عشق، عشق، راوی و بیست است.
اردوان کامکار (آهنگساز و نوازندهی برجسته سنتور) درباره این اثر میگوید: من سالها قبل، این روش سنتورنوازی را به وجود آورده و در سن 17 سالگی آن را معرفی کردم؛ بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که تنها ابزاری که میتواند این شیوه را گسترش دهد، انتقال آن به هنرجویان است و در این میان «مهیار طریحی» سالیان بسیار، این شیوه را آموزش دید و هر آنچه لازم بود را من به او گفتم و او نیز استعدادِ کافی برای دریافتِ این فنون را داشت. مهیار، استعداد قوقالعادهای در نواختن سنتور دارد و به همین خاطر بعد از گرفتنِ سرنخ از من، پیشرفتهای خوبی کرد.
او همچنین درباره آلبوم «کلاژ» میگوید: این اثر، شیوه سنتورنوازی معاصر را به شکلی اصولی اجرا کرده است. ممکن است بخشی از ملودیهای این اثر به مذاق کسانی خوش آید یا نیاید؛ اما نمیتوان این مساله را نادیده گرفت که از لحاظ تکنیکی بسیار پخته و در عین حال زیبا اجرا شده است. شنیدنِ «کلاژ» برای من اشتیاق بسیاری پدید آورد.
اردوان کامکار، همچنین اظهار امیدواری میکند که «طریحی» این روند را ادامه داده و آثار بیشتری خلق کند: تداومِ فعالیتهای نوازندهای چون «طریحی» برای موسیقی ما مثمرثمر خواهد بود. من از این قطعات بسیار راضیام و گمان میکنم او هر کاری که باید را انجام داده است. متاسفانه در این سبک، کسی نمیتواند به اندازهی من اظهارنظر کند و حالا معتقدم که تکنیک و ملودیای که او نواخته، بیعیب و نقص است.
«طریحی» که دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه هنر تهران است، نوازندگی سنتور را ابتدا نزد استاد «رضا صلاحی» فراگرفت و سپس برای یادگیری فنون سنتورنوازی معاصر، نزد استاد «اردوان کامکار» به شاگردی پرداخت که این مساله تا امروز نیز همچنان دامه دارد. «کلاژ» اولین فعالیت او در زمینه آهنگسازی و تکنوازی سنتور در قالب آلبومی مستقل است.