خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ایلنا با کارگردان انیمیشن ناسور؛

یک مرثیه کامل/ روایتی انیمیشن از مقتل‌خوانی

کارگردان فیلم ناسور می‌گوید: حماسه عاشورا واجد فضایل انسانی و اخلاقی است که به اعتقاد من در قالب کلمات قابل توصیف نیستند.

کیانوش دالوند بعد از ساخت انیمشن رستم و سهراب سراغ یک موضوع مذهبی رفت و درنهایت انیمشن ناسور را به تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و محمدحسین قاسمی کارگردانی کرد. ناسور جزءاولین آثار جدی است که با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) ساخته شده است. دالوند در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این سوال که بعد از ساخت و اکران فیلم موفق رستم و سهراب چرا سراغ یک داستان مذهبی رفته است، گفت: تراژدی عاشورا یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده و هست و انگیزه زیادی برای روایت منسجم این واقعه با محوریت امام حسین (ع) و عباس (ع) داشته‌ام.

وی ادامه داد: حماسه عاشورا واجد فضایل انسانی و اخلاقی است که به اعتقاد من در قالب کلمات قابل توصیف نیستند. واقعه‌ای تکان‌دهنده که در طول زمانی هزار و چهارصد ساله دل جمع کثیری از عاشقان اهل بیت را بدرد آورده است و تصویری عجیب و قدرتمند و در عین حال متفاوت در ذهن تک تک افراد درست کرده است.

 دالوند ادامه داد: چنین حماسه‌ای که به دلیل ساختار دینی و مقدس آن فاصله‌ای عظیم با ما دارد، وقتی در قالب سینما و تصویر بخواهد موجب همذات پنداری مخاطب شود چگونه خواهد بود؟ آیا می‌تواند با ایجاد تضادی عمیق از شفقت و هراس در حس مخاطب بقول ارسطو موجب تزکیه نفس او شود؟.... این‌ها دغدغه‌های من برای روایت ناسور بود.

کارگردان فیلم ناسور با اشاره به حمایت نکردن ارگان‌ها و سازمان‌ها از انمیشن‌های مذهبی گفت: ناسور با سرمایه‌گذاری شخصی توسط تهیه‌کنندگان اثر تولید شده و هیچگونه حمایت مالی تا این لحظه نداشته است. اینکه چرا از ساخت آثار مذهبی و دینی حمایت نمی‌شود، برای من غیرقابل درک است و تصور می‌کنم بزودی آسیب‌های جدی این عدم حمایت را در این گونهٔ سینمایی خواهیم دید.

 وی درباره تفاوت تکنیک دو انیمیشن رستم و سهراب و ناسور گفت: نگاه من به گرافیک و تکنیک کار، ایجاد یک تصویر غم‌انگیز و همدلی برانگیز در این فیلم بوده است. از طرفی به تصویر کشیدن چهره ائمه چالشی بزرگ است. بخصوص در تکنیک انیمیشن کوچک‌ترین ضعف در تکنیک در صورت نمایش چهره می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

کارگردان ناسور ادامه داد: این دغدغه را داشتم که اگر ائمه چهره نداشته باشند به صورت ناخواسته قهرمان این روایت شخصیت‌های واجد چهره خواهند بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا از تکنیک و گرافیک خاصی برای روایت ناسور استفاده کنم.

 دالوند در پاسخ به این سوال که فیلم کاملا پتانسیل این را دارد که به یک مرثیه کامل تبدیل شود و مانند مجالس روضه شود اما فقط داستان را روایت می‌کند؛ گفت: من به مقتل وفادار بودم، و البته فکر می‌کنم این به هیچ عنوان آسیبی به روایت احساسی و در گیر کردن مخاطب نزده است.

کد خبر : ۴۱۷۸۹۰