محدودیتهای معرفی کتابها در رسانه ملی
به گفته جعفریه؛ برنامههای کتابمحور هم بیشتر به نقد و بررسی کتابها میپردازند و معرفی کتاب، تیراژ، ناشر و... در آنها جایی ندارد. بعضا گاهی حتی نام ناشر کتابی که نقدی بر آن پخش میشود نیز در برنامه مطرح نمیشود.
محمدعلی جعفریه (مدیر نشر ثالث) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره امکان استفاده صنعت نشر از تلویزیون به عنوان یک ویترین برای تبلیغ کتاب گفت: معمولا کتابها و آثاری که در برنامههای محدود صداوسیما که با رویکرد توجه به کتاب و کتابخوانی تهیه و پخش میشوند؛ به انتخاب همین مسئولان صداوسیما انتخاب میشوند و ناشران خودشان چندان امکانی برای درخواست معرفی تولیدات خود ندارند. به همین دلیل هم برخی کتابها یا آثار منتشر شده توسط برخی از ناشران اصلا فرصت معرفی در تلویزیون را پیدا نمیکنند.
او همچنین تاکید میکند: البته همین برنامههای کتابمحور هم بیشتر به نقد و بررسی کتابها میپردازند و معرفی کتاب، تیراژ، ناشر و... در آنها جایی ندارد. بعضا گاهی حتی نام ناشر کتابی که نقدی بر آن پخش میشود نیز در برنامه مطرح نمیشود.
مدیر نشر ثالث سپس به هزینه بسیار بالای درخواست تبلیغ در صداوسیما اشاره و بیان کرد: تبلیغ در یکی از شبکههای رادیویی یا تلویزیونی بسیار گران تمام میشود و واقعا صرف این هزینه برای معرفی کتابی که تنها در 1000 نسخه منتشر شده؛ توجیه اقتصادی و مالی ندارد. درواقع هرقدر هم تعرفههای تبلیغاتی با تخفیف همراه شود بازهم برای اقتصاد نشر ما بسیار بالا است. برای همین است که در صورتحساب ناشران و فعالان نشر ما حتی حرفهایهای این عرصه هزینه تبلیغ کتاب جایی ندارد. علاوه بر این همانطور که اشاره شد برای بسیاری از کتابها اصلا نمیتوان درخواست تبلیغ داد و نهایتا تنها برخی کتابها با مضامین خاص فرصت معرفی در رسانه ملی را دارند.
جعفریه افزود: البته در چند باری که برخی برنامهها را دیدم به نظر میرسد برنامههای جدیدی مثل کتاب باز و... سعی داشتهاند تا رویکرد بازتری در نگاه به کتاب و صنعت نشر داشته باشند اما باز هم همچنان محدودیتهایی وجود دارد و عوامل و دستاندرکاران برنامهها خودشان کتابها را انتخاب میکنند و هیج تماسی هم با ناشر نمیگیرند تا مشورتی با او داشته باشند یا از جدیدترین کارهایش بپرسند. گویا خود عوامل برنامه برخی کتابها را پیشنهاد میدهند و نهایتا هم شورای نظارت بر پخش نظر اصلی را میدهد.