خبرگزاری کار ایران

تفاوت فراخوان جشنواره فیلم فجر امسال با سال گذشته چیست؟

فراخوان جشنواره فیلم فجر امسال با اضافه شدن یک بخش جدید و چند جایزه به جشنواره منتشر شده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با ۲۱ شهریور روز ملی سینما فراخوان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر منتشرشد اما این فراخوان تفاوت‌هایی با جشنواره فیلم فجر در دوره سی و چهارم دارد. در این دوره یک بخش جدید به عنوان چشم‌انداز سینمای ایران اضافه شده است. این بخش کاملاً غیررقابتی است.

۴۴ فیلم شامل فیلم‌های بلند، فیلم‌های اول، هنر و تجربه و انیمیشن که تا بهمن ۹۵ به نمایش درنیامده باشند؛ در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

از بین این ۴۴ فیلم؛ حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۳ فیلم برای بخش رقابتی به نام مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغ انتخاب می‌شود که در نهایت توسط یک هیات داوری متشکل از سینماگران و صاحبنظران فرهنگی ۱۹ سیمرغ به ۱۹ برگزیده در بخش‌های بهترین فیلم (با نگاه ملی)، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگرِنقش اول زن، بهترین بازیگرِنقش اول مرد، بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن، بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقیِ متن، بهترین صدا، بهترین طراحیِ صحنه و لباس، بهترین چهره‌پردازی، بهترین جلوه‌هایِ ویژه میدانی و جلوه‌های بصری،‌ جایزه‌یِ ویژه‌یِ هیات داوران، جایزه ویژه استعداد درخشان (برای فیلم‌های اول)، بهترین عکس و بهترین فیلم برگزیده تماشاگران همچنین در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم‌های دوم و سوم نیز با اهدای جایزه تقدیر می‌شود.

در بخش سینمای مستند از بین آثاری که زمان آنها کمتر از ۷۰ دقیقه نباشد و تاکنون به جز جشنواره سینما حقیقت در جای دیگری به نمایش درنیامده باشند تعدادی از آثار انتخاب می‌شوند و سه سیمرغ در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین دستاورد فنی و هنری اهدا می‌شود.

در بخش مسابقه اطلاع‌رسانی و تبلیغات از بین فیلم‌هایی که از بهمن ماه سال ۹۴ تا آغاز جشنواره فیلم فجر در سال ۹۵ به نمایش درآمده باشند سه سیمرغ به بهترین عکس، بهترین طراحی پوستر و بهترین تیزر آگهی و آنونس اهدا می‌شود.

 با این حساب امسال در جشنواره فیلم فجر حداکثر شاهد نمایش 65 فیلم (44 فیلم در بخش سینمای ایران، 11 فیلم در بخش سینمای مستند و 11 فیلم در بخش هنر و تجربه خواهیم بود و حداقل 27 جایزه شامل 24 سیمرغ و سه جایزه دیگر اهدا می‌شود.

کد خبر : ۴۰۹۶۵۲