ارتفای سواد رسانهای سرمایه ملی است
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با تاکید بر اینکه ارتقای سواد رسانهای مساوی است با ارتقای ثروت ملی، گفت: همه کشورها به این مساله اذعان دارند و تلاش میکنند مردم را در این راستا آموزش دهند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی صبح امروز سیزدهم شهریورماه با حضور سیدمرتضی موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال)، محمد صادق افراسیابی و مهدی افراسیابی (مدیر شبکه ملی فرهنگ در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال) برگزار شد.
در ابتدای این نشست موسویان با بیان اینکه مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برنامههای اساسی برای نیمه دوم سال در دستور کار خود دارد و هدفهای بسیار بالایی را دنبال میکند، اظهار کرد: یکی از این برنامهها امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و با توجه به اینکه شبکه ملی فرهنگ 400 خانه فرهنگ در سراسر کشور و 30 مرکز دیجیتال در مراکز استانها دارد موفق به ایجاد 2 هزار شغل در کسب و کار دیجیتال شده است، امضای این تفاهمنامه لازم و ضروری بود.
او ادامه داد: دومین تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما را به سمت گسترش امر ایجاد کسب و کار با محتوای دیجیتال پیش میبرد و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 30 مرکز شتابدهنده در کشور ایجاد خواهد شد که ماموریت آنها را غیر از وظایف کنونی به سمت یک ماموریت کلان تغییر میدهد و موظفند در کنار فعالیتهای حاضر کسب و کار دیجیتال را نیز در مراکز خود راهاندازی کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال ادامه داد: خانههای فرهنگ جدید یا خانه فرهنگ مجازی در این مجتمعها کار خود را شروع خواهند کرد و امکاناتی را در اختیار افرادی که قصد ایجاد کسب و کار دیجیتال دارند، قرار خواهند داد.
موسویان با اشاره به اینکه فعالیتهای این مراکز با دستور وزیر که از یک سال و نیم پیش در حال بررسی و اجراست، اضافه کرد: برای ایجاد کسب و کار دیگر نیازی به معرفی مکان برای بازرسی و داشتن حداقل سن 24 سال و ارائه مدرک مربوط به فناوری اطلاعات نیست. در حال حاضر 750 نفر در کل کشور مجوز راهاندازی کسب و کار دیجیتال را دارند. قدم بعدی ما در این پروژه این است که از مجتمعهای فرهنگی دیجیتال به عنوان شتابدهنده استفاده کرده به این معنی که مکان و و ابزار و امکانات لازم را در اختیار این افراد قرار دهند.
او با اشاره به اینکه تلاش داریم وامهای کمبهره برای توسعه کار در اختیار این افراد قرار دهیم، تصریح کرد: اولین جشنواره تولید محتوا در رسانههای دیجیتال نیز با سه محور فرهنگ و جامعه، سبک زندگی سالم، اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان برگزار خواهد شد که بعد از فراخوان و نامنویسی افراد 32 تیم برگزیده میشوند و در زیرمجموعه این سه سرفصل اصلی چالشهای کاربردی در سه سبد در اختیار این گروهها گذاشته خواهد شد.
موسویان خاطرنشان کرد: این کار پایلوت و نمونهای برای جوانان ایدهپرداز خواهد بود که پس از پایان این جشنواره برای این افراد مجوز کسب و کار دیجیتال به صورت حقیقی و حقوقی صادر خواهد شد، همچنین مجتمعهای فرهنگی وظیفه دارند این کار را در تمام طول سال ادامه دهند و با برگزاری جشنوارهها ایدههای برتر از انتخاب کنند و ما نیز از ایدههای برتر حمایت خواهیم کرد.
او با اشاره به حمایت سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، صداوسیما و ... از این جشنواره ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد و امیدواریم بعد از این جشنواره ادامه پیدا کند؛ پیگیری این زنجیره با ارزش با همکاری معاونت علمی و فن اوری ریاست جمهوری خواهد بود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال یکی از مهمترین وظایف دولتها در هزاره سوم خواهد بود، ادامه داد: در هر دو یا سه سال محتوا در فضای مجازی دو برابر میشود و این مسابقه کشورها در تولید محتواست. ما نیز در کشورمان برای تولید محتوا نیاز به ارتقای سواد رسانهای در عموم مردم داریم.
او با اشاره به برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی گفت: رئیس کمیته علمی این همایش حسن خجسته است که سالها از مدیران رسانه ملی بوده. در کنار این همایش نیز جشنوارهای با عنوان سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی برگزار خواهد شد که مسئولیت کمیته علمی آن برعهده دکتر آیتاللهی است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال خاطرنشان کرد: قصد داریم در جلسهای با شورای فرهنگ عمومی کشور موضوع سالانه شدن این همایش را مطرح کنیم تا این همایش هر سال در 12 آبانماه که مصادف با روز فرهنگ عمومی است اجرا شده و دبیرخانه دائمی نیز برای آن تشکیل شود.
او با اشاره به همکاری سازمان فناوری اطلاعات، رادیو گفتوگو، رادیو جوان، رادیو فرهنگ و جمعی از دانشگاهها اضافه کرد: این کمیته محورهای کاربردی و مهارتی را دنبال میکند تا با عنوان پشتوانهای برای جشنواره سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی باشد.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود به شامد (شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال) اشاره کرد و گفت: یک شماره یونیک و منحصر به فرد است که به محصولی که در فضای دیجیتال تولید شده اختصاص خواهد یافت و صاحب اثر را پشتیبانی میکند.
او ادامه داد: شامد نقطه ورود افرادی است که میخواهند از ما مجوز دریافت کنند. دریافت کد شامد حداکثر سه دقیقه طول خواهد کشید و با ارائه کد شامد ارتباطسنجی آن فرد مشخص خواهد شد.
موسویان با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال 89 افزود: براساس این مصوبه همه دستگاهها و نهادهای خصوصی و عمومی موظف هستند اگر یک محصول دیجیتال مجوز نداشته باشد آن را نپذیرند. شامد زیرپایه جشنواره ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی خواهد بود.
موسویان بیان کرد: مردم به عنوان مخاطبین اصلی نقش داوری جشنواره ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی را برعهده خواهند داشت و براساس شاخصهای قرار داده شده نظر خود را اعلام میکنند. همچنین افرادی که پیش از این از طریق فراخوان برای حضور در این جشنواره دعوت میشدند از امسال کسانی که کد شامد دارند میتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
او با اشاره به اینکه در همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی دو بخش تعیین شدهاست، گفت: بخش علمی جشنواره که مربوط به دانشجویان و مراکز علمی و فناوری است و بخش تجربی است و رسانهها و مطبوعات با جمعبندی تجربیات خود در محورهای کارشناسان و مدیران رسانه، تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و مصرفکنندگان محتوا و ارسال آن تا 15 شهریورماه به دبیرخانه جشنواره میتوانند دراین همایش شرکت کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال ا دامه داد: جشنواره محصولات رسانههای دیجیتال یا رسانههای دیجیتال که نهمین دوره آن در پایان سال برگزار میشود سعی دارد از طریق این شاخصها سواد رسانهای مردم را افزایش دهد و آنها را تبدیل به انسانهایی با فرهنگ رسانهای بالا کند.
او با تاکید بر اینکه ارتقای سواد رسانهای مساوی است با ارتقای ثروت ملی، گفت: همه کشورها به این مساله اذعان دارند و تلاش میکنند مردمشان را در این راستا آموزش دهند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال افزود: اگر پسوند مسئولیت اجتماعی مقدم بر سواد رسانهای میشد بار معنایی بیشتری داشت چراکه مسئولیت اجتماعی یعنی تامین مخاطبان از مسئولان تا مردم باید خودشان مسئولیت رسانه را بپذیرند. با توجه به اینکه در جریان رسانههای دیجیتال مخاطب و تولیدکننده محتوا بدون واسطه باهم در ارتباط خواهند بود مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از مسئولیت ها بهشمار میرود.
او ادامه داد: ما در فضای مجازی ممیزی نداریم و اصلا همچنین چیزی امکانپذیر نیست و ممیزی باید توسط تولیدکننده محتوا و مردم صورت گیرد.
او در پایان با اشاره به مسابقات جام خلیج فارس گفت: سومین دوره این مسابقات در سراسر کشور برگزار میشود و کلیه خانههای فرهنگ در حال فراهم آوردن مقدمات آن هستند. این مسابقات به مدت یک هفته از عید قربان در سراسر کشور برگزار شده و فینال آن در سوم مهرماه به مدت ده روز در تهران برگزار میشود.
هدف از برگزاری مسابقات خلیجفارس تغییر ذائقه بازیکنان است
محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با هدف آموزش و سواد رسانهای با افزایش مسئولیت اجتماعی آغاز شده است، گفت: به دنبال یک حرکت ملی و جریانساز در کشور هستیم لذا از تمامی افرادی که در این زمینه فعالیت داشته دعوت میشود در این همایش شرکت کنند.
او ادامه داد: مقالات مختلف در زمینه علمی و پژوهشی پذیرفته خواهد شد. ما قصد داریم در این همایش دو بخش پژوهشی و تجربی داشته باشیم که تا پیش از این در هیچ همایشی دیده نشده است.
افراسیابی افزود: مستندسازی تجربیات فرصتی است تا این تجربیات در اختیار مراکز سیاستگذاری فضای مجازی قرار گیرد. همچنین این تجربیات در پایان جشنواره در مجلات معتبر کشور چاپ خواهد شد. ما سعی داریم پل ارتباطی بین سازمانهای متولی و افرادی که صاحب ایده هستند باشیم چراکه مهمترین وظیفه این همایش پیوند بین افراد شرکت کننده و سازمانهای دیجیتال است.
او همچنین ادامه داد: در حوزه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی نیز سعی داریم تا سواد رسانهای را به عنوان یک گفتمان ملی ارائه دهیم. همچنین در مجموعه مقالات علمی پژوهشی بحث بومیسازی را دنبال میکنیم و تجربیات کاربردی را به عنوان راهکار و و راهبرد در اختیار سازمانها قرار میدهیم.
افراسیابی درپایان گفت: سواد رسانهای با رسانه شناسی کاملا متفاوت است. در تمامی کشورهای توسعهیافته سواد رسانهای به عموم مردم آموزش داده میشود تا مردم بدانند هر پیامدی که از هر رسانهای دریافت میکنند را نباید بپذیرند، ما نیز قصد داریم مخاطب را از حالت منفعل خارج کرده و به یک مخاطب فعال تبدیل کنیم.
در پایان این نشست نیز مهدی افراسیابی (مدیر شبکه ملی فرهنگ) با بیان اینکه شبکه ملی فرهنگ پروژهای است که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اهداف اتکای فعالیت دیجیتال در بخشخصوصی و ایجاد اشتغال در فضای فناوری ایجاد شده است.
او با بیان اینکه هدف ما مساعدت به بخشخصوصی در انجام این فعالیتها است؛ گفت: بر همین اساس سه برنامه محوری داریم، مسابقات یارانهای جام خلیجفارس برگزاری نمایشگاههای استانی رسانههای دیجیتال در نیمه دوم سال و استارتآپها محورهای این برنامهها است و ما تلاش داریم تا وقایع بیشتر در استانها برگزار شود.
مدیر شبکه ملی فرهنگ با بیان اینکه هدف ما ایجاد بازار برای بازیهای یارانهای ایرانی است؛ گفت: سعی داریم تا هر سال تعداد این بازیها در جام خلیجفارس بیشتر شود تا بتوانیم ذائقه بازیکنندگان این بازیها را تغییر دهیم و در آنها گرایش به بازیهای ایرانی را ایجاد کنیم. امسال نیز در مسابقات جام خلیجفارس 8 بازی برگزار میشود که 3 بازی آن خارجی است.