وزرای ناکاردان بلاهای زیادی بر سر صنعت نساجی آوردهاند/ برنامه افشاگری درباره برندهای غیرقانونی را درپیش داریم
9 ماه پیش شهرک پوشاک کشور توسط معاون رئیسجمهور کلنگ خورد اما تاکنون تنها اقدامی که در رابطه با این شهرک صورت گرفته؛ همان کلنگی است که توسط معاون رئیسجمهور زده شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران صبح امروز (سهشنبه 9 شهریور) با حضور مهدی یکتا (دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران)، حمید قبادی (دبیر کارگروه مد و لباس)، محمود نبوی (رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران) و شاهرخ جعفری(عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولید کننده پوشاک و پارچه برند سلبون) برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمید قبادی با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران با همت بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی و با هماهنگی کارگروه مد و لباس و اتحادیه صادرکنندگان پوشاک برگزار میشود، اظهار کرد: اقدامات گستردهای برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده. در سالهای اخیر این هماهنگیها در زمینه پوشاک و لباس کم بوده اما در سال 95 پس از تعیین شعار سال از طرف مقام معظم رهبری همه نهادها عزم خود را جزم کردهاند تا شرکتهای پوشاک و نساجی بتوانند توان خود را در این نمایشگاه نمایش دهند.
او ادامه داد: البته همه این اقدامات با اطلاعرسانی صحیح و دقیق محقق خواهد شد. ما در تمام حوزههای پوشاک و لباس این قدرت و امکان را داریم که اگر فردا درهای کشور به روی کالاهای خارجی بسته شود در تکثر و تعدد و مرغوبیت کالای ایرانی را عرضه کرده و بازار را از آن اشباع کنیم.
در ادامه محمود نبوی با بیان اینکه در سال اول برگزاری نمایشگاه فکر نمیکردیم تا این حد موفق باشیم، گفت: 99 درصد پوشاکی که در کشور به عنوان پوشاک خارجی و برند به فروش میرسد اصل نیست و در کشورهای اطراف یا ایران تولید میشود.
او ادامه داد: درست است که صادرات صنایع نساجی قطع شده اما توانمندی تولیدکنندگان همچنان ادامه دارد و ما میتوانیم با تولید کالاهای ایرانی و اشتغالزایی در این زمینه از ورود اجناس خارجی که اصلیت آن مشخص نیست؛ جلوگیری کنیم.
او ادامه داد: برگزارکنندگان این نمایشگاه با ارسال نماینده به 45 شهر کشور و جمعآوری اطلاعات از واحدهای خردهفروشی معضلات این صنعت را بررسی کردند. یکی از مهمترین معضلات این واحدها عرضه پوشاک است.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه باتوجه به نگرانیهای رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشاک وارداتی به کشور گفت: در چند ماه اخیر شاهد بودیم واردات پوشاک به کشور بسیار مشکل شده و این به دلیل بالا بردن این صنعت در کشور و اهمیت دادن به آن است.
مهدی یکتا با بیان اینکه سالها بود که میخواستیم قدرت صنعت پوشاک داخلی کشور را به نمایش بگذاریم، گفت: برای برگزاری سال اول این نمایشگاه در سال 91 هیچ دستگاهی به ما مجوز نمیداد اما با استقبال مردم امروز میتوانیم این نمایشگاه را برگزار کرده و باتوجه به اینکه نقاط ضعف اصلی صنعت پوشاک عدم اتصال تولید به سیستم توزیع است، قصد داریم این مشکل را در این نمایشگاه برطرف کرده و در کنار آن نیز به صادرات هم توجه داریم.
او ادامه داد: 45 نقطه جغرافیایی به عنوان بازارهای اصلی پوشاک شناسایی شدند و با ارسال نمایندگانی به آنها 6500 واحد صنفی مستعد توزیع برند پوشاک ایرانی شناسایی شد و در همین زمینه بانک اطلاعاتی تهیه کردیم و از آنها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه برای استفاده بهتر از این نمایشگاه مدت زمان اجرای آن طولانیتر شده، اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که این نمایشگاه زمینهای شود برای نمایش توانمندیهای برند ایرانی و قصد داریم رقابت بین برند ایرانی و خارجی را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.
یکتا تاکید کرد: بیشتر اجناسی که در ایران به عنوان برند خارجی توزیع میشوند، فکت هستند و این ظلم به تولیدکننده داخلی است.
در ادامه این نشست شاهرخ جعفری (عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولیدکننده پوشاک و پارچه برند سلبون) با بیان اینکه افرادی که در این نمایشگاه شرکت کردهاند میخواهند توانمندی و اتحاد صنعت پوشاک را به نمایش بگذارند، گفت: کل صنعت پوشاک در کشور به این مسئله معتقد است که باید ورود پوشاک خارجی به کشور باز باشد و ما قصد نداریم نابلدیهای خودمان را به مردم تحمیل کنیم مانند همان اتفاقی که در صنعت خودرو رخ داده است.
او ادامه داد: صنعت پوشاک در کشور ما براساس منابع طبیعی پیش رفته است اما امروز به این نتیجه رسیدهایم که باید صنعتی شویم به همین دلیل مدیران باید از صنعت حمایت کنند البته در همه جای دنیا قوانین حمایتی برای تولیدکننده وجود دارد همانطور که در همه جای دنیا تعرفه برای ورود کالاهای خارجی وجود دارد. در کشور ما نیز حتی اگر تعرفه ترجیحی صفر هم باشد، واردکننده بازهم ترجیح میدهد کالا را به کشور قاچاق کند.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: متاسفانه اجناسی که در کشور ما به عنوان برند خارجی به فروش میرسند در کشورهای ترکیه و چین به قصد ورود به ایران تولید میشوند و این کالاها در آن کشورها استفاده نمیشود.
جعفری با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی نیز گفت: هزینه اجاره بهای مکانهای تجاری بسیار گران است و هیچ تخفیف و حمایتی برای استفاده از این محلها برای برند داخلی نمیشود در حالی که برند خارجی میتواند بدون پرداخت هزینهای از این مکانها استفاده کند. از طرف دیگر ارزش افزودهای که برای کالای ایرانی تعیین میشود بسیار بالاست و باعث میشود کالای ایرانی با قیمت گرانتری به فروش برسد در حالی که کالای وارداتی به صورت دامپینگ وارد بازار ایران میشود و این به صنعت کشور بسیار ضرر میزند. ما نمیگوییم ارزش افزوده نباشد اما به گونه دیگری اجرا شود.
او با تاکید براینکه متاسفانه تولیدکننده ایرانی در کشور خودش غریب است، گفت: برای برگزاری این نمایشگاه تنها یک سالن به وسعت 600 متر به ما اختصاص دادند در حالی که اخیرا برای برگزاری نمایشگاه به ترکها 800 متر فضا اختصاص داده شد. از طرف دیگر امکانات برای تبلیغ این نمایشگاه در اختیار ما قرار ندادند و ما برای استفاده از یک فضای تبلیغاتی در سطح شهر در ده روز باید مبلغ 150 میلیون تومان پرداخت کنیم.
در ادامه این نشست مجید نامی (عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران) با اشاره به کمبود فضا در این نمایشگاه گفت: در حالی که تقاضای ما فضایی بیش از یک سالن بود متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت و ما با این فضا میتوانیم تنها بخش کوچکی از توانمندیهای تولید داخل را به نمایش بگذاریم. و تنها شرکتهایی در این نمایشگاه شرکت کردهاند که به صورت صنعتی کار میکنند و تولیدکنندگان صنفی نتوانستند به دلیل کمبود فضا حضور داشته باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به مشکلات پیش رو توضیح داد: از دیگر مشکلات ما که امیدواریم در سالهای آینده برطرف شود آگهی و تبلیغات نمایشگاه است. در همه جای دنیا یکی از راههای پیش روی اتحادیهها برای معرفی برندها؛ شرکت در نمایشگاهها است و امیدواریم در سالهای آینده با توجه بیشتر به برگزاری این نمایشگاهها برندهای بیشتری شناسایی شوند.
مجید افتخاری (مدیر گروه تولیدی عصر جدید) نیز با بیان اینکه نمایشگاهها میتواند حلقه مفقوده توزیعکننده و تولیدکننده باشند و پل ارتباطی بین آنها ایجاد کنند، گفت: برگزاری این نمایشگاهها کمک میکند تا قابلیتهای تولیدکنندگان و توزیعکنندگان شناسایی شود.
او ادامه داد: با توجه به کمبود بودجه به صورت میدانی وارد کار شدیم که بسیار زمانبر و روش سختی بود. متاسفانه نهادهایی که متولی پوشاک هستند و وظیفه کمک به این صنعت را دارند به ما کمکی نکردند و حمایتی از ما نشد.
مدیر گروه تولیدی عصر جدید با بیان اینکه سه روز تا برگزاری نمایشگاه باقیمانده اما هنوز اطلاعرسانی کافی در این زمینه صورت نگرفته، گفت: در تمام دنیا برای برگزاری یک نمایشگاه، از چند سال قبل زمان برگزاری آن مشخص میشود اما در ایران این اتفاق نمیافتد و این نشان از مظلومیت صنعت نساجی در کشور ماست.
افتخاری به کمبود حمایتهای دولتی از صنعت نساجی اشاره کرد و خاطرنشان شد: حمایتهای دولت از صنعت پوشاک حداقلی است و بیشتر اوقات نیز چالشهایی بدون بررسی به این صنعت تحمیل میشود از جمله طرح ترجیحی که چند سال پیش اجرا شد و پس از دو سال که بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل شد و افراد زیادی بیکار شدند به این نتیجه رسیدند که این طرح کاربردی نیست.
او تاکید کرد: متاسفانه اولین قربانی تصمیمات آنی که توسط مدیران ما گرفته میشود؛ صنعت نساجی است. ما امیدواریم روندهای غلطی که در این سالیان گذاشته شده، برطرف شود. متاسفانه امروزه همه شعار حمایت از تولید داخلی را مطرح میکنند اما در حقیقت هیچ حمایتی صورت نمیگیرد.
قبادی نیز در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه خبرهای مهمی درباره صنعت نساجی و مد و لباس کشور در راه است، گفت: برنامه افشاگری درباره برندهای غیرقانونی خواهیم داشت. قصد داریم با افشا کردن نام این برندها از فعالیتهای آنان که در کشور ما جایگاه قانونی ندارند و متاسفانه جایگاه ارزشمندی را در کشور به خود اختصاص دادهاند، جلوگیری کنیم و از دستگاه قضا میخواهیم به این قضیه ورود داشته باشد.
او با بیان اینکه ما توان ملی و قوانین مشخصی در اینباره داریم، گفت: در سال 94 کل واردات صنایع پوشاک به داخل کشور حدود 15 میلیون دلار بوده است اما یک برند در طول سال 94 فقط 50 میلیارد تومان اجاره بها و درصد فروش پرداخت کردهاست.
مدیر کارگروه مد و لباس گفت: بیش از 400 برند خارجی غیرقانونی در کشور ما اخطار گرفتهاند. متاسفانه فروشگاههایی که برند خارجی عرضه میکنند مهمترین جایگاه قاچاق این کالاها هستند. ما در این نمایشگاه قدرتنمایی محصول ایرانی را به رخ مسئولین خواهیم کشید.
در ادامه نیز نبوی با بیان اینکه دو سال پیش به دستور وزیر صنعت طرح استراتژیک صنعت پوشاک کشور نوشته شد، گفت: متاسفانه این طرحها قابلیت اجرایی ندارند و مانند دیگر طرحهای مدون در ویترین قرار گرفتهاند.
او با اشاره به اینکه قرار بود 9 ماه پیش شهرک پوشاک کشور به صورت پایلوت اجرایی شود، گفت: زمین این شهرک در جاده تهران به قم اختصاص یافته بود که توسط معاون رئیسجمهور در سفر استانی رئیسجمهور به استان تهران کلنگ خورد اما تاکنون که 9 ماه از این زمان میگذرد تنها اقدامی که در رابطه با این شهرک صورت گرفته همان کلنگی است که توسط معاون رئیسجمهور زده شد.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: قرار بود در قسمت ابتدایی این شهرک مغازههایی برای عرضه لباس ایجاد شود و در انتهای آن نیز کارگاههای تولیدی واقع شود. وقتی در این دولت که خود دستور ساخت این شهرک را میدهد عملیات متوقف میشود چه انتظاری میتوانیم داشته باشیم که در دولت آینده اقدامی در اینباره صورت گیرد.
نبوی خاطرنشان کرد: وزرای کاردان و ناکاردان بلاهای بسیاری بر سر این صنعت آوردهاند ما تقاضا داریم که پیگیر دستورات خودشان باشند.
یکتا نیز در پایان با اشاره به حضور 50 برند نوپای ایرانی در این نمایشگاه گفت: کد بینالمللی که در این نمایشگاه قرار داده شده است برای اهداف صادراتی آن است و ما از شرکتها و خریداران کشورهای دیگر برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کردهایم.
او ادامه داد: از آنجا که تقاضاهای زیادی برای شرکت در این نمایشگاه داشتیم و با توجه به کمبود فضا اولویت را با برندها و شرکتهایی قرار دادیم که در سالهای گذشته نیز شرکت کردهبودند. البته باید بگویم این نمایشگاه قصد فروش ندارد.
چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران "ایران مُد"از ۱۳ تا ۱۶ شهریور ماه هر روز از ساعت 12 تا 20 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران سالن 38B آماده بازدید علاقهمندان خواهد بود.