خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری «تئاتر باران» اعلام شد:

ایتالیایی‌ها در ایران/ ستاره اسکندری در هیاهوی پیوستن بازیگران به شبکه جم به باران پیوست

کیومرث مرادی (کارگردان و مدرس تئاتر) از اجرای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» توسط گروه تئاتر پوتلج ایتالیا در اواخر شهریور امسال در سالن تئاتر باران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیومرث مرادی در نشست خبری تئاتر باران با تاکید بر وارد کردن دستاوردهای تئاتر جهان به ایران گفت: در سفری که همراه گروهی از هنرجویان تئاتر باران و جمعی از فعالان تئاتر به ایتالیا داشتیم، تاکید زیادی شد که از نگاه توریستی آموزشی و رفتن به جایی «به بهانه» تئاتر دور شویم.

مرادی با بیان اینکه سال‌ها به جمله حمید سمندریان مبنی بر اینکه تئاتر الگو چیست فکر می‌کند، گفت: به دنبال یافتن جایی بودم که بتوان این شکل را تغییر داد؛ جشنواره‌ای در ایتالیا پیدا کردیم که توسط گروه تئاتر پوتلج مدیریت می‌شد و این فستیوال قدمتی 25 ساله داشت. گروهی که اعضایش نمی‌آیند به تئاتر تا سوپراستار شوند و بهانه‌شان تئاتر نیست که با آن به سینما بروند.

او با تاکید بر اینکه تئاتر الگو می‌تواند با این طرز فکر اتفاق بیفتد، گفت: برای اولین‌بار است که در یک تئاتر خصوصی شاهد همکاری بین دو کمپانی خارجی و ایرانی هستیم؛ با این دیدار به یک برنامه دوساله رسیدیم که علاوه بر تولیدات تئاتری دو کشور ایران و ایتالیا، به تبادل دانشجویانی که علاقه‌مند به استفاده از دوره‌های آموزشی دو کشور هستند کمک می‌کند.

این مدرس تئاتر اظهار امیدواری کرد: در هر فصل از یک کشور و یک کمپانی تئاتر برای حضور در ایران دعوت می‌کنیم تا اجرای عمومی داشته و دانش خود را با علاقه‌مندان ایرانی تقسیم کنند.

مرادی با اشاره به اجرای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» توسط گروه تئاتر پوتلج در اواخر شهریور امسال در تئاتر باران گفت: این نمایش برگرفته از داستان معروفی است که بسیاری از ما آن را می‌شناسیم؛ از سوی دیگر این نمایش مشخصه‌هایی که تئاتر الگو باید داشته باشد را دارد و همچنین اطلاعات کافی از تئاتر مدرن دنیا به ما می‌دهد؛ در این اثر از تکنولوژی خاصی استفاده شده و تئاتری سه بعدی است.

او همچنین به تک اجرای دیگر این گروه در تئاتر باران اشاره کرد و گفت: زندگی شاعر و خواننده دوره جنگ جهانی دوم «ادیت پیاف» روی صحنه می‌رود که توسط خانم «ناتالی سنتا» اجرا می‌شود و ویژه بانوان خواهد بود.

خیام وقارکاشانی (مدیر تماشاخانه باران) در این نشست خبری، از پیوستن ستاره اسکندری به مدیریت این مجموعه و همچنین کیومرث مرادی در بخش آموزش و بین‌الملل تئاتر باران خبر داد.

وقارکاشانی با اشاره به اتفاقاتی که از بهمن 93 و زمان افتتاح این سالن تئاتر رخ داده است، گفت: با افتتاح سالن باران جریانی به نام تئاتر اختصاصی حرفه‌ای در کشور راه‌اندازی شد. سالن تئاتر باران جایی برای اجاره دادن سالن نبود بلکه ما برنامه‌های جانبی‌ها را هم تدارک دیده بودیم که اجراها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد.

او با اشاره به تمرکز تئاتر باران روی جریان تئاتر خصوصی گفت: سعی کردیم به سوی تبدیل شدن به یک کمپانی برویم و در این زمینه تولیدهایی نیز داشتیم. همچنین از زمستان گذشته هفته‌های تئاتر دانشگاهی را برگزار کردیم.

وقارکاشانی با اشاره به پیشنهادهایی که از سوی افراد مختلف برای شرکت در تئاتر باران شده، گفت: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که کسی بهتر از ستاره اسکندری برای مدیریت تئاتر باران نیست زیرا او کارشناس تئاتر بوده و دغدغه دارد. در هیاهوی پیوستن بازیگران به شبکه جم خوشحالیم که ستاره اسکندری به باران پیوسته است.

ستاره اسکندری با اشاره به مزایای راه‌اندازی سالن‌های خصوصی برای تئاتر گفت: تئاتر دولتی شرایط به خصوصی داشت و گاه با دلیل و بی‌دلیل دولت به خود اجازه می‌داد که در اجرای یک اثر تئاتر ورود کند.

او با اشاره به خداحافظی موقتی که چندی پیش از تئاتر داشت؛ گفت: وقتی چند کار من با وجود دریافت مجوز و تمرین متوقف شد از تئاتر خداحافظی کردم اما وقتی بزرگتر شدم فهمیدم تئاتر خانه ماست و عقب‌نشینی آسان‌ترین کار ممکن است. این بود که دوباره به تئاتر برگشتم اما فکر کردم بهتر است احساس مسئولیت کرده و از تولیدات تئاتری در این زمینه حمایت کنم.

اسکندری با بیان اینکه وقتی مرکز هنرهای نمایشی تئاتر را تنها گذاشت و من تحویل تهیه‌کننده خصوصی شدم، گفت: افرادی که مسئولیتی در تئاتر دارند باید مسئولیت‌هایشان را بپذیرند و به نگه داشتن ستون‌های این خانه کمک کنند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به اضافه شدن تهیه‌کننده‌های خصوصی به عرصه تئاتر و سالن‌های خصوصی گفت: آنچه در سالن باران برای من مهم است این است که به پر کردن سالن یا برگزاری یک تئاتر بسنده نمی‌کند و به فکر ایجاد جریانی زیرساختی مانند جریان تئاتر دانشگاهی است.

اسکندری تصریح کرد: اتفاقی که در تئاتر در حال رخ دادن است قبلا در سینما اتفاق افتاده و آن را به عقب کشیده است؛ و آن حضور یک جنس آدم‌هایی در سینماست که بار تجاری‌شان بیشتر است. این اتفاق با نام تئاتر بدنه هم در حال شکل گرفتن است و اتفاقی ناخوشایند محسوب می‌شود.

او ادامه داد: آرمان‌ها و چرایی تئاتر فراموش شده و افراد دنبال تولید هستند بدون اینکه بگذارند اندیشه‌هایشان قوامی بیابد؛ به خاطر تکرار، همه‌چیز دارد در یک سطح برگزار می‌شود. تئاتر باران به جریانی فکر می‌کند و من مطمئنم با این روند در تاریخ به عنوان اولین سالنی که به مواردی مثل کار گروهی فکر شده؛ ثبت خواهند شد.

اسکندری خاطرنشان کرد: باید در تئاتر دانشجویی آموزش‌هایی داده شود که به محض خروج تبدیل به جزئی از محیط قلابی تئاتر حرفه‌ای نشوند و نخواهند با یک پرش ناگهانی به آن برسند. امکان و جایی وجود داشته باشد که قدم به قدم به جلو حرکت کنند. اتفاق نامیمونی که در سینما و بعدها در تلویزیون افتاده و اکنون گریبان تئاتر را هم گرفته این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند با آثار زودپز سه هفته‌ای و آوردن چند چهره و سوپراستار می‌توانند روی صحنه بروند. امیدوارم با حمایت جایی مانند تئاتر باران این جریان به درستی هدایت شود.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: اگر مدیریت‌ها به متخصصان یک حوزه سپرده شود جریان به درستی هدایت می‌شود؛ جریانی که اگر از قالب آمارها و تعداد سالن‌های افتتاح شده و از سلیقه و کمیت دست بکشد و به متخصصان سپرده شود نتیجه درخشان‌تری هم به دست می‌آورد.

کد خبر : ۴۰۲۸۴۸