صداوسیما از سود تبلیغات بازرگانی به نفع کارگاههای کوچک میگذرد
اقتصاد مقاومتی فرصت مغتنمی برای رونق بخشیدن به تولید داخلی است تا به کمک اهداف اصلی مطرح در آن، نقش سازندهاش را در اقتصاد کشور ایفا کند.
مدیر رادیو اقتصاد در یک گفتگو، از حرکت این رادیو در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی خبر میدهد؛ یکی از برنامههایی که اخیرا در این رادیو روی آنتن رفته برنامه «کالای ایرانی» است که با طرح حمایت از تولید ملی و معرفی کالاهای داخلی تهیه و پخش میشود. اکبر رضایی (مدیر رادیو اقتصاد) درباره این برنامه و تاکید روی حمایت از تولید داخلی توضیحاتی به ایلنا میدهد.
رابطه فرهنگ و توسعه ملی چیست؟
با توجه به اینکه اساس و بنیان اسلام بر فرهنگ گذاشته شده و فرهنگ در ایران اسلامی تاثیرگذارترین نظام از نظامات جامعه است، طبیعی است که تعیین کننده ترین نظام در توسعه و پیشرفت جامعه نیز باشد. بر این اساس باید گفت فرهنگ تلاش، تولید و ایجاد ارزش افزوده اگر نهادینه شود، جامعه ما بدون وقفه راه ترقی و پیشرفت را طی خواهد کرد؛ از طرفی اگر این فعالیتها در راستای ارزشها و جهت گیریهای فرهنگی جامعه باشد، سازگاری آن با باورهای جامعه بیشتر بوده و موجب استحکام پایههای اقتصادی و پویای تولید خواهد بود. بر اساس نظریه چهار نظام، در نگاه ما بین فرهنگ و اقتصاد عموم و خصوص مطلق حاکم است یعنی فرهنگ کل و اقتصاد در ذیل آن تعریف می شود؛ همانطوری که نظامات سیاسی و اجتماعی نیز تابعی از فرهنگ خواهند بود.
شما سابقه مسئولیت و فعالیت رسانهای داشتهاید، با این تجربهها، نقش رسانهها در افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در چه میدانید؟
رسانه در هر امری از جامعه به عنوان یک پیشران می تواند عمل کند. در موضوع اقتصاد و تولید، رسانه نقش بسیار موثری در هدایت مردم به جهت گیری های اقتصادی و نیز آموزش و نهایتاً مطالبهگری و اطلاع رسانی دارد. جوامع مختلف نیز از توانمندیهای رسانه های خود برای گسترش فرهنگ تلاش و نیز جهت دهی به آموزش ها و فعالیت ها بهره گرفتهاند.
سیاستها و اولویتهای رادیو اقتصاد برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی چیست؟
رسانه ملی از دیرباز در حمایت از تولیدات ملی نقش تاثیر گذاری داشته است که این موضوع در گذشته به شکل سیاستی و سوگیری های کارشناسی بوده است. با تاکید رئیس سازمان صدا و سیما، مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد به عنوان واحد رسانه ای پیشرو در بین واحدهای سازمان اقدام به راه اندازی برنامه «کالای ایرانی» کرده است که در آینده نیز توسعه کمی و کیفی خواهد یافت. اولویت معرفی کالاهای ایرانی در این برنامه به سمت کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط چرخش خواهد کرد. قطعاً کارگاههای کوچک نسبت به متوسط اولویت بیشتر و نیز کالاهای صد در صد ایرانی نسبت به کالاهای دیگر نیز تقدم خواهند داشت.
هدف از ایجاد و آغاز به کار برنامه کالای ایرانی چیست؟
کارخانه های خارجی به دلیل توانمندیهای مالی بالا و پرداخت هزینه های هنگفت آگهی، فضای تبلیغاتی گسترده ای را برای کالاهای خود فراهم می کنند. در این میان کارگاههای کوچک و متوسط به دلیل عدم توانایی مالی بالا و در نتیجه عدم تبلیغ کالای تولیدی خود و معرفی نشدن آنها به جامعه در بازاریابی برای تولیدات خود دچار مشکل بوده و نهایتاً اداره بنگاه از سوی آنها صرفه اقتصادی نداشته و موجب فعالیت با توان پایین و نهایتاً تعطیلی کارگاه می شود که موارد و مصادیق زیادی از این اتفاقات در گزارشهای مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی آمده است. هدف از ایجاد برنامه «کالای ایرانی» تبلیغ رایگان محصولات تولید کارگاههای کوچک و تخفیف قابل ملاحظه برای کارگاههای متوسط است. در این برنامه قوت ها، ضعف ها و راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات ونیز توجه به صرفه اقتصادی داشتن آنها نیز مد نظر خواهد بود.
آیا این برنامه با سیاستهای پیام بازرگانی و تبلیغاتی سازمان در تعارض نخواهد بود؟
با توجه به نظر قاطع رئیس سازمان، هماهنگی لازم در این خصوص با اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام میشود. ضمناً طبیعی است که معرفی رایگان کالاهای تولید داخل به نوعی لطمه به درآمد بازرگانی سازمان نیز باشد؛ ولی به دلیل اولویت توجه به تولیدات داخلی و تقویت کارگاههای کوچک و متوسط و نقش آن در رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی، این اقدام در نهایتاً به نفع جامعه تمام خواهد شود.
مخاطب هدف برنامه کالای ایرانی چه گروهی از مخاطبان رادیو اقتصاد است؟
بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته از مخاطبان رادیو اقتصاد که سه بخش «عموم مردم، فعالان اقتصادی و اندیشمندان اقتصادی» هستند، دو بخش اول مخاطبان، هدف اصلی برنامه کالای ایرانی خواهند بود. این برنامه به دنبال معرفی کالاهای تولید کنندگان به توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است که در دو بخش مخاطبین ذکر شده جای میگیرند.
آیا حمایت از کالای تولید داخلی فقط در این برنامه خلاصه خواهد شد یا سایر برنامهها نیز ماموریت حمایت از کالاهای ایرانی را دارند؟
حمایت از کالا و تولیدات ایرانی به یک برنامه خلاصه نمیشود. تفاوت رویکرد این برنامه در این است که مستقیماً و مصداقی به موضوع ورود کرده و نام و عنوان تجاری را نیز مطرح میکنند. تا مصرف کننده و توزیعکننده بتواند در انتخاب کالای مورد نیاز خود راحت باشند. ولی در برنامه های دیگر به صورت غیر مستقیم و کارشناسی و نیز ارائه طریق، از تولیدات داخلی حمایت میشود.
ساعت پخش برنامه براساس چه سیاستی تعیین شده است؟
ساعت پخش برنامه براساس ساعت فعالیت بازار در جامعه ایرانی تعیین شده است. می دانیم که معمولاً بازار به طور رسمی از ساعت 9 صبح به بعد فعالیت خود را آغاز می کند و از ساعت 10 صبح رونق و شلوغی آن به اوج می رسد. براین اساس ساعت 10 تا 11 صبح برای فعالیت برنامه، در نظر گرفته شده است که در آینده نیز با توجه به استقبال مردم و فعالان اقتصادی افزایش خواهد یافت.
رابطه تولیدکنندگان با برنامه کالای ایرانی چیست؟
این برنامه متعلق به فعالان و تولیدکنندگان است. قطعاً برنامهای که همّ و غمّ آن معرفی تولیدات بنگاههای کوچک و متوسط است، رابطه تنگاتنگی باید با آنها داشته باشد. در این رابطه ارتباطات گسترده ای با اتحادیههای تولیدی و توزیعی برقرار شده و براساس اعتبارسنجی و استاندارد بودن کالاها با تایید مجامع صنفی و اتحادیهها اقدام به معرفی تولیدات خواهد شد.
تولید کنندگان داخلی برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالا چگونه می توانند با برنامه ارتباط برقرار کنند؟
شماره تلفن 22652822برای ارتباط گیری مجامع تولیدی و توزیعی و نیز تعاونیها جلسات متعددی با این عزیزان داشتهاند که در آینده نیز تداوم خواهد داشت و برای چگونگی اقدام تصمیم مقتضی در این جلسات گرفته خواهد شد. سامانه پیامکی 300009898 نیز برای دریافت نظرات مردم و فعالان اقتصادی پیش بینی شده است ضمن اینکه سایت رادیو اقتصاد اقدام به ایجاد صفحه اختصاصی به این برنامه کرده که در آینده به سایت مستقل تبدیل خواهد شد. تصاویر و چگونگی تهیه کالاها نیز در وبگاه مورد اشاره ارائه میشود. از سامانه پیامکی مذکور برای ارسال پیام به بنگاههای اقتصادی نیز بهرهگیری میشود.
چه درخواست و انتظاری از تولیدکنندگان داخلی دارید؟
انتظار ما از صاحبان کارگاهها این است که ضمن ارائه نظرات اصلاحی و تکمیلی در چگونگی بهتر معرفی شدن کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد را یاری کنند که کمک به خود آنها هم خواهد بود. ضمناً با روشن کردن رادیوی در مغازهها و کارگاههای خود، هم در افزایش روحیه کارکنان خود سهیم باشند و هم در تبلیغ کالاهای دیگر تولید داخلی به مراجعه کنندگان نقش ایفا کنند. در این راستا نقش توزیع کنندگان و فروشندگان بسیار تاثیر گزار است. آنها با پخش برنامه در مغازههای خود در تشویق مشتریان به خرید کالای ایرانی سهیم خواهند بود.