خانه موسیقی از پیروز ارجمند شکایت کرد/درخواست دو سال حبس و 74 ضربه شلاق
پس از ساسان فاطمی؛ خانه موسیقی از پیروز ارجمند شکایت کرده است. ارجمند معتقد است: مدیران خانه موسیقی قانون را مرجعی برای رسیدگی به حقوق مورد ادعایشان دانستهاند و دریغا که به جای پاسخ به شبهات مورد نظر منتقدین شکایت میکنند و درخواست اشد مجازات دوسال حبس یا 74 ضربه شلاق را برای عضو خانه میکنند، خانهای که قرار است مأمن امن اهالی خانه باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ متن نامه پیروز ارجمند خطاب به هیات مدیره کانونهای خانه موسیقی(مجمع عمومی) به شرح زیر است:
با عرض تبریک به شما منتخبین کانونهای خانه موسیقی، در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی به عنوان یکی از اعضای کانون آهنگسازان خانه موسیقی که تجربه چند دهه تدریس و مطالعاتی جدی در حوزه آسیبشناسی اجتماعی موسیقی ایران و مدیریت مراکز موسیقی را داشتهام، لازم میدانم در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی نکاتی را خدمتتان عرض کنم.
خانه موسیقی خواستار 2 سال حبس یا 74 ضربه شلاق برای ارجمند شد
پس از شکایت خانه موسیقی از دانشمند موسیقی ایران، دکتر ساسان فاطمی، شکایتی دیگر از طرف خانه موسیقی بر علیه من به دادسرا ارائه شده. مبنای شکایت، امضای بیانیههای منتقدین و مصاحبه انتقادی با خبرگزاری ایلنا مورخ 10/8/94 و 12/8/94 میباشد. آقای نوربخش من و آقای دکتر ساسان فاطمی را منتقد ندانسته و مفتری دانستهاند. در حالی که انتقادات وارده به ایشان و هیات مدیره خانه موسیقی منطبق با اصولِ اساسنامه خانه موسیقی است و ایشان موظف به پاسخگویی هستند. جای خرسندی است که مدیران خانه موسیقی قانون را مرجعی برای رسیدگی به حقوق مورد ادعایشان دانستهاند و دریغا که به جای پاسخ به شبهات مورد نظر منتقدین شکایت میکنند و درخواست اشد مجازات دوسال حبس یا 74 ضربه شلاق را برای عضو خانه میکنند، خانهای که قرار است مأمن امن اهالی خانه باشد. بنده، به عدالت دستگاه قضایی و حکم دادگاه تمکین خواهم کرد. امیدوارم مدیرعامل و هیات مدیره نیز شهامت پذیرش تخلف صورت گرفته در تمدید دوره شورای عالی، هیات مدیره و مدیرعامل و همچنین رأی صادره از مراجع ذیصلاح را داشته باشند.
دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، همشهری و استاد گرانقدرم درباره تاریخ چنین میگفت که؛ در عصر کنونی تاریخ را مورخین نمینویسند بلکه تاریخ هم اکنون توسط رسانهها در حال ثبت و نگارش است و "تاریخ نگاران"، "تحلیلگرانِ تاریخ" خواهند شد. فرزندان ما و نسل بعد موسیقی سرزمینمان، اتفاقات رقم خورده در سالهای گذشته را در کنار وقایع تلخ تاریخ موسیقی ایران ثبت و تحلیل خواهند کرد.
شما منتخبین کانونها در روز سیزدهم تیر ماه در آزمونی مهم به کسانی رأی خواهید داد که ندای آزادگی و آزادمردی و صداقت و صلابت را برای موسیقی سرزمینمان به ارمغان بیاورند. کسانی منتخب شما باشند که درایت و بصیرت لازم را برای راهبری این خانه شریف داشته باشند. این خانه نیاز به مدیرانی دارد که به جای تفرقه و جدایی به صلح و همگرایی و همدلی بیندیشند. شما افرادی را منتخب خود خواهید کرد که به منافع کل موسیقی ایران اعم از موسیقی محلی تا موسیقی پاپ بیندیشند و زیست چند گفتمانی را سرآغاز برنامههایشان داشته باشند. کسانی منتخب شما خواهند بود که فقط به اعتلا و سرافرازی موسیقی و موسیقیدان بیندیشند و هدفشان خدمت به مردم شریف باشد. نسل جوان، متخصص و اخلاقمدار نیز در کنار استادان پیشکسوت منتخب شما خواهند بود. با انتخابی دقیق و عادلانه، تاریخ درباره شما و منتخبین شما که از این پس باید پاسخگوی عملکرد آنها باشید قضاوت خوبی خواهد داشت.
مدیران خانه موسیقی به جای پاسخگویی شکایت میکنند
در طی سال گذشته چندین نامه به هیات مدیره، مدیر عامل، شورای عالی، بازرس خانه موسیقی دربارهی شبهات موجود در عملکرد خانه موسیقی ارسال شده. متاسفانه تنها نامه پاسخ داده شده توسط بازرس، خانم آذرهاشمی در مجمع عمومی قرائت شده. هر چند این گزارش بنا به درخواست منتقدین تهیه شده اما با گذشت چند ماه و پیگیریهای مستمر هیچ نسخهای از آن در اختیار منتقدین قرار نگرفته و وعده درج در سایت خانه موسیقی نیز محقق نشده. ازسویی دیگر نامههای ارسال شده به وزیر محترم، معاونت هنری، دبیر هیات نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری نیز بیپاسخ مانده است. هر چند مسئولان وزارت ارشاد در جلسات مشترک با منتقدین به تخلف صورت گرفته اذعان داشتهاند ولی هیچ پاسخ مکتوبی داده نشده و مدیران خانه به جای پاسخ به پرسشهای منتقدان به شکایت روی آوردهاند. این حق برای شکایت و پیگیریِ عدم رسیدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکایت از خانه موسیقی، به سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها برای منتقدان محفوظ خواهد بود.
نکات زیر در نقد عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل کنونی خانه موسیقی به اختصار خدمتتان تقدیم میشود:
1 – "خانه" در فرهنگ ایران محل امن و ایمن اهالی آن است. پدر خانواده در راستای تحکیم و وحدت خانواده گام برمیدارد و همه اعضا خانوادهاش را با منشی معتدل, عادلانه مدیریت میکند. مدیرعامل و هیات مدیره خانه موسیقی در طی سالهای گذشته نه تنها عامل حفظ وحدت و همصدایی خانه و خانواده موسیقی نبودهاند بلکه خودشان سرمنشا بسیاری از بحرانها و نابسامانیهایی بودهاند که موجب اعتراض استادان به نام موسیقی و جوانان موسیقیدان بودهاند. نامهای آقایان حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید کیانی، دکتر محمدسعید شریفیان، کامبیز روشن روان، دکتر ساسان فاطمی، کیهان کلهر، محمد معتمدی، علی قمصری و صدها تن از دیگر موسیقیدانان ارزشمند ایران در میان منتقدان سیاستها و عملکرد خانهای است که قرار بود مآمن و پناهگاه امن اهالی موسیقی باشد. سپردن مجدد این خانه به کسانی که درایت، بصیرت و صبر و دانش لازم را در اداره خانه موسیقی ندارند به وحدت و همگرایی موسیقیدانان لطمه خواهد زد.
محمد سریر هماکنون 10 سمت در مراکز و نهادهای موسیقی دارد
2 – تقریبا اکثر موسیقیدانان ازجمله مدیران خانه موسیقی به وضعیت بحرانی موسیقی ایران اذعان دارند. با بررسی اعضا و اشخاصی که پس از انقلاب اسلامی متولی سیاستگذاری و اجرایی موسیقی بودهاند به نامهای مشترک و محدود چند نفرهای برخورد میکنیم که هم اکنون بخشی از آنها در خانه موسیقی مسئولیت دارند. به عنوان مثال آقای محمد سریر هم اکنون 10 سمت رسمی در مراکز و نهادهای موسیقی دارند که سه عنوان آن در وزارت ارشاد است. دهها سال است تمامی شوراهای نظارت دفتر موسیقی توسط افرادی خاص مدیریت میشوند که مدیران خانه موسیقی هستند. یکی دیگر از اعضا شورای عالی خانه موسیقی، چهار سمت مهم و کلیدی در معاونت هنری وزارت ارشاد دارد. همانگونه که استاد حسین علیزاده فرمودند: "حضور مدیران خانه موسیقی در بدنه وزارت ارشاد نافی استقلال این نهاد صنفی است".
سال گذشته مدیریت جشنواره موسیقی فجر به مدیرعامل خانه موسیقی و مشاورانش سپرده شد و حاصل آن پرحاشیهترین جشنواره موسیقی فجر تاکنون شد.
از سویی دیگر مدیرعامل و سه تن دیگر از مدیران و مشاوران خانه موسیقی؛ ... ستونهای مدیریت شورای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی را تشکیل دادند و در نهایت استاد علی رهبری، رهبر شناخته شده و معتبر بینالمللی از مدیریت هنری و رهبری ارکسترسمفونیک استعفا کرد و مراتب اعتراض خود را طی نامهای به رییس جمهور محترم و وزیر ارشاد اعلام کرد. فرصتی که میتوانست جریان موسیقی علمی وکلاسیک جهانی را در ایران به درجهای ممتاز برساند.
3 – مدیرعامل خانه موسیقی بارها اعلام کرده که پیگیر لغو کنسرتها بوده است. به گواهی اسناد موجود در دفتر موسیقی ایشان هیچگاه مکاتبه یا مذاکرهای با اینجانب به عنوان متولی و مسئول مستقیم کنسرتها برای پیگیری دلایل لغو کنسرتها نداشت. آقای نوربخش صرفا برای پیگیری کنسرتهای خودش با گروه قمر در شهرهای همدان و شیراز، کنسرتهای خانه موسیقی در عمارت مسعودیه و پیگیری لغو بخشنامه اینجانب مبنی بر ممنوعیت اجرای کنسرت در سالنهای ورزشی و صدور مجوز تور کنسرتهای آقای همایون شجریان با برادران پورناظری در سالنهای ورزشی با من تماس گرفتند. در همین راستا، کانون تهیهکنندگان خانه موسیقی طی جلسهای خواستار لغو بخشنامه مذکور شد. لازم به ذکر است که بخشنامه مذکور برای حفظ حرمت و امنیت مردم در سالنهای استاندارد و بهرهمندی از شرایط مناسب برای استفاده از کنسرتها ابلاغ شده بود.
مبالغ دریافتی از شهرداری شفاف اعلام شود
4 – منتقدان خانه بارها خواستار اعلام مبالغ دریافتی از شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت ارشاد و نحوه هزینهکرد ازجمله شفافسازی خرید واحدهای خیابان فاطمی و دیگر هزینهکردها شدند. تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه داده نشده و مدیرعامل خانه موسیقی به خبرنگاران میگوید؛ محل کنونی خانه را 7-8 میلیارد فروختیم. آیا مدیرعامل یک مجموعه نباید از مبلغ دقیق فروش تنها ملک صنف مطلع باشد؟ چرا دوره مدیریت هیات مدیره برای انتقال نقل و انتقال سند ملک تمدید میشود؟ آیا این رویه مرسوم در سازمانها و نهادهای خصوصی و دولتی است که دوره هیات مدیره برای انجام امور اداری تمدید شود؟
5- مدیران خانه موسیقی باید این پرسشها را پاسخ دهند؛ سوالهایی که بسیار در میان موسیقیدانان طرح شده ولی پاسخی دریافت نشده.
الف - جایگاه موسیقی محلی، به عنوان میراث کهن فرهنگی و موسیقی پاپ، به عنوان مردمیترین و منبع اقتصادی مهم صنعت موسیقی در خانه موسیقی کجاست؟ بیشترین تعداد موسیقیدانان ایران در این دوگونه موسیقی مشغول فعالیت هستند.
ب - برای نوازندگان و خوانندگان موسیقی خیابانی و سفرهخانهها چه جایگاهی در نظر گرفته شده؟
ج – موسیقی و موسیقیدانان شهرستانها چه جایگاهی در خانه دارند؟
د - آیا تا کنون چند سفر استانی توسط مدیران خانه موسیقی برای رسیدگی به امور موسیقیدانان شهرستانها انجام شده و تاسیس شعبات استانها در چه مرحلهای است؟
ه - آیا خانه موسیقی صرفا محلی برای موسیقی سنتی و کلاسیک ساکنان تهران است؟
6 – همانگونه که در جریان هستید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح تکریم پیشکسوتان را اجرا میکند. براساس این طرح استادانی که سن آنها بالای 60 سال است و دارای مدرک درجه یک هنری و سی سال سابقه مستمر فعالیت هستند ماهیانه مبلغ 120 تا 180 هزار تومان دریافت میکنند. این مبلغ یک چهارم حداقل حقوق کارگران است.
ابتدای آغاز طرح، مبلغ فوق برای گذران زندگی هنرمندان پیشکسوت کافی بود ولی هم اکنون این مبلغ بسیار ناچیز، موجب زایل شدن کرامت و عزت نفس استادان پیشکسوت میشود. خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی حامی موسیقیدانان چه تلاشی برای اصلاح مبلغ تخصیص یافته برای هنرمندان پیشکسوت، گنجینههای فرهنگی ایران کرده است؟
موضع رسمی ارشاد در قبال خانه موسیقی اعلام شود
7 – یکی از مواردی که مبنای شکایت خانه موسیقی از دکتر فاطمی و اینجانب است به طرح موضوع غیرقانونی بودن دوره مدیریت هیات مدیره و مدیرعامل و شورای عالی برمیگردد. مدارک و دلایل کافی در بیانیههای منقدان ذکر شده و مجالی برای طرح مجدد نیست. وکیل و مدیرعامل خانه هم به شکل تلویحی به مشکلاتی در روند ثبت تغییرات اساسنامه و روال غیرمعمول ازجمله عدم همکاری دولت قبل و طویل بودن زمان ثبت تغییرات در ثبت شرکتها اشاره کردهاند. خواسته شفاف منتقدین اعلام نظر رسمی وزارت ارشاد دربارهی موضوع مورد بحث است. درخواستی که بیش از یک سال از ارسال آن به وزارت ارشاد میگذرد.
8 - در تبیین فعالیتهای چند سال اخیر خانه موسیقی، به این فعالیتها اشاره میشود؛ برگزاری جلسات ماهیانه با حضور چند ده نفر، کارگزاری بیمه، برگزاری جشن سالیانه خانه، صدور چند بیانیه غیرموثر و جدیدا هم شکایت از اعضا منتقد خانه با عنوان مفتری.
با آرزوی روزهایی آرام و خوش برای موسیقی سرزمین پرمهر ایران.
پیروز ارجمند
آهنگساز، اتنوموزیکولوژیست