«الفبای راز» منتشر شد
تازهترین اثر محمد آزرم با عنوان «الفبای راز»، مجموعه مقالاتی است که با نگاه انتقادی به شعر امروز نگارش یافته و توسط نشر مروارید منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «الفبای راز» کتابیست از محمد آزرم که نقادانه به شعر امروز نگاه میکند و تناقضات رفتاری شعرها را در برابر ادعای گفتاری آنها قرار میدهد. آینهای مقابل شعرها میگذارد تا به خود نگاه کنند و چهره واقعی خود را ببینند.
این کتاب، مجموعهای از مقالات و یادداشتهای انتقادی آزرم با موضوع شعر امروز فارسیست. با نگاهی به موضوع مقالات روشن میشود که طی این سالها نویسنده با شعر پیش از خود مکالمهای انتقادی داشته که هدف عمدهی آن تعیین موقعیت شعر امروز و دیدگاهی است که وی آن را «شعر متفاوط» نامیده است.
آزرم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در اشاره به اسم کتاب بیان کرد: اسم کتاب برگرفته از عبارتی از شعر رضا براهنی شاعر و منتقد نام آشناست و مناسبت آن با مجموعه مقالات، میتواند تعبیری از راهنمایی یا زمینهسازی برای کشف یا حتی ساختن معانی متعدد شعر باشد؛ وقتی الفبای زبانی را در اختیار داشته باشیم، قادر به کلمه ساختن و تکلم به آن زبان میشویم. برای درک فرم شعر و لذت بردن از آن هم لازم است الفبای زیباییهای پنهان آن را بدانیم تا پشت ظاهر آن نمانیم.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در مقالات، بیشتر به مضمون پرداخته شده یا فرم اظهار کرد: بحث بنیادین شعر قطعا فرم است و نشان دادن اینکه فرم شعر چگونه ساخته شده و چه ویژگیهایی دارد. الفبای راز به خوانندگانش «چگونه نگاه کردن» را هدیه میکند که این امر متضمن پرداختن به سطوح مختلف فرم شعر است.
در گردآوری مقالات این کتاب، رویکردهای انتقادی نزدیک به هم انتخاب شدهاند تا علاوه بر مرتبط بودن موضوع بحثها، خط سیری تاریخی از جریان شعر معاصر فارسی نشان داده شود. بدیهیست که تغییر دیدگاه منتقد در طی این سالها با مقایسه مقالات و یادداشتها از نگاه خوانندگان تیزبین دور نخواهد ماند. الفبای راز کتابیست که چگونه نگاه کردن به شعر را به خوانندگانش یادآوری میکند.
محمد آزرم در سال 1349 در تهران متولد شد. کتابهای «عکسهای منتشرنشده»، «هوم»، «عطر از نام» (بداههنویسی مشترک با ایولیلیث) و «هیاکل» تا به حال از او منتشر شده است.
او از شاعران و منتقدان مطرح جریان امروز شعر فارسی است. کتاب «جیغ بنفش» منتخبی از شعرهای هوشنگ ایرانی و تحلیل محمد آزرم از شعر و نگاه زیباشناختی اوست. نقدها و مصاحبههای بسیاری درباره آثار او در نشریات منتشر شده است.