به داد جشنواره نواحی برسید که سرش زیر آب رفته است
نشست خبری سومین فستیوال موسیقی آینهدار عصر روز گذشته (یکشنبه 30 خرداد) با حضور دبیر علمی جدید این جشنواره، محمدرضا درویشی و علی مغازهای برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا درویشی در ابتدای این نشست گفت: به علت مشغله فراوانی که در حوزه تحقیقات موسیقی و آهنگسازی دارم و همچنین ایمان باطنی و قوی خودم به جوانها به ویژه موسیقیدانهای جوان و البته اصل تقسیم کار و سپردن امور به دست متخصصان عالیتر و جوانتر؛ خانم دکتر مریم قره سو را به عنوان دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار معرفی میکنم و بنده از این پس به عنوان مشاور کل جشنواره و مشاور ستون اصلی جشنواره یعنی جناب علی مغازهای در خدمت شما خواهم بود.
وی ادامه داد: خانم قره سو از شاگردان قدیمی بنده در سالهای دور هستند که امروز استاد من شدهاند و بسیار خوشحالم که این دوره از فستیوال با مدیریت احسان رسول اف و مدیریت هنری و اجرایی علی مغازهای و حضور خانم قره سو میتواند به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای موسیقی کشور که توسط بخش خصوصی اجرا میشود به مردم معرفی شود.
درویشی با بیان اینکه فستیوال آینهدار به طور حتم مهمترین و بهترین فستیوال موسیقی در کشور است؛ اظهار کرد: من در چند دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی کرمان را به عهده داشتم اما متاسفانه بعد از مدتی دیدم که همه چیز درهم و برهم شد و فضا را به سمتی هدایت کرد که من از دبیری این جشنواره دولتی انصراف دهم. من حتم دارم که دورههای که بنده به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم همه چیز در حد توان به بهترین شکل ممکن برگزار شد و فضای کار در یک سطحی قرار داشت که من نمیتوانستم زیر آن سطح باقی بمانم اما وقتی دیدم فضای موجود زیر سطحی است که من به آن اهمیت دادم، از دبیری این رویداد انصراف دادم.
وی افزود: حالا که میبینم فضای کار در فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به گونهای است که همه چیز مبتنی بر ارائه کار با کیفیت است بنابراین نهایت تلاش خود را انجام دادم که در این رویداد هنری همه چیز به بهترین شکل اجرا شود.
این پژوهشگر با انتقاد از جشنوارههای دولتی موسیقی نواحی توضیح داد: چندی پیش بنده به عنوان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان معرفی شدم اما همان طور که میبینید تا به امروزی که من با شما صحبت میکنم هیچ خبری از این جشنواره نیست و من از شما اهالی رسانه میخواهم بروید و به داد این جشنواره برسید که سرش به زیر آب رفته است. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که دولت تنها نباید پیگیر ماجراهای مربوط به جشنواره موسیقی جوان باشد چرا که آنها انگیزه میخواهند، انگیزه هم به دست نمیآید مگر با فراهم شدن پول و امکانات بودجهای. که متاسفانه به نظر میآید در این برهه نقطه ضعفهای زیادی وجود دارد.
او افزود: سوال من این است که چرا مسوولان دیگر به جشنوارههایی چون موسیقی جوان اهمیت نمیدهند؟ چرا هرچه من به آنها نامه میدهم کسی پاسخگوی من نیست؟ چرا وقتی در برخی از رسانههای مصاحبههای چند ساعته میکنم این مصاحبهها منتشر نمیشود؟ اینها فقط بخشی از مشکلات موجود در موسیقی نواحی است که بارها به آن اشاره کردهام اما کسی به حرفها گوش نمیکند. به هر حال امروز بسیار خوشحالم که فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به عنوان یک فستیوال مرتبط با بخش خصوصی این چنین عملکرد خوبی داشته و توانسته میان اهالی و علاقه مندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار بگیرد.
علی مغازهای (مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار) نیز در این نشست بیان کرد: زمستان سال گذشته بود که با آقای درویشی پیرامون نحوه برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینهدار مذاکراتی را انجام دادیم و بنده با توجه به مواردی که آقای درویشی درباره عدم حضورشان اینجا مطرح کردند، خانم دکتر قره سو را برای دبیری علمی فستیوال پیشنهاد دادم که با توجه به ارتباط حرفهای و کاری که استاد درویشی با این پژوهشگر موسیقی نواحی داشت با کمال پذیرفت که در این دوره ما در خدمت خانم قره سو باشیم.
مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: رویکرد اصلی ما در دوره سوم فستیوال موسیقی نواحی آینه دار توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی ازجمله استانهای ایلام، لرستان، چارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایل قشقایی و بخشهایی از استان فارس است که به طور حتم در این زمینه برنامههای جالب توجهی را تدارک دیدهایم که در نشست رسانهای فستیوال اعلام رسمی خواهد شد.
مریم قرهسو دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در پایان این نشست گفت: موسیقی نواحی ایران در وضعیت بحرانی به سر میبرد و از آنجا که فرهنگ بخشی از هویت ماست بنابراین باید دنبال راههایی باشیم که بتوانیم با موسیقی نواحی بخش هویتی خود را حفظ کنیم و به اعتقاد من فستیوال موسیقی نواحی آینه دار میتواند یکی از بهترین راهها برای حفظ این هویت باشد.
او افزود: فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تلاش میکند به بهترین شکل ممکن موسیقی نواحی را به مخاطبان معرفی کند که در این راه هدفمندی تخصصی، برنامه ریزی دراز مدت و پایبندی به اصالت و حرمت بزرگان این عرصه از جمله اهداف عالی ماست و من امیدوارم بتوانم این اهداف را دنبال کنم.
این پژوهشگر در پایان عنوان کرد: یکی از ویژگیهای فستیوال موسیقی نواحی آینهدار نحوه انتخاب آثار برای حضور در بخش نهایی است که جناب علی مغازهای در هر دوره با سفر به مناطق مورد نظر جشنواره کارها را میبینید و بعد نسبت به انتخاب آنها اقدام میکنند. بنابراین همین با تلفن از پایتخت گروهی از شهرستان برای اجرای در تهران دعوت نمیشود به خودی خود میتواند فضای ارزشمندی باشد که بار هنری فستیوال را نیز افزایش میدهد.