خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهرداری مطرح شد؛

مجسمه‌های موزه علی‌اکبرخان صنعتی برنزی می‌شوند

سرپرست معاونت فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی با بیان اینکه مجسمه‌ها گچی بوده و ممکن است در طول زمان از بین بروند؛ گفت: از کل آثار موزه توسط افراد متخصص قالب‌گیری می‌شود تا نسخه‌ای از جنس برنزی از آن‌ها تهیه شود.

سیدمجتبی موسوی (سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره موزه استاد علی‌اکبرخان صنعتی اظهار کرد: بنای موزه استاد صنعتی به موزه 13 آبان معروف بود و این ملک در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار داشت.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه عمر زیادی از این بنا می‌گذشت و مستهلک شده بود همجنین آثار موجود در آن دچار آسیب‌دیدگی شده‌ بودند؛ قرار شد با همکاری سازمان زیباسازی مرمت ساختمان و آثار انجام شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهرداری با اشاره به اینکه مرمت بنا از یکی دو سال قبل شروع شده است،‌افزود: عملیات استحکام‌سازی و مرمت بنا و بهسازی بخش‌های مختلف این بنا انجام شده و الحاقاتی که در قسمت‌های خارج بنای اصلی نیاز بوده به بنا اضافه شده و خوشبختانه رو به پایان است.

موسوی با بیان اینکه عملیات مرمت آثار شامل دو بخش مجسمه‌ها  و تابلوهای نقاشی است، گفت: تابلوهای نقاشی از ابتدای مرمت بنا از روی دیوارها جمع‌آوری شدند و کار مرمت آنها به جاوید رمضانی سپرده شد. مرمت مجسمه‌ها به دلیل اینکه بسیاری از مجمسه‌ها الحاقی ساختمان هستند تا پایان مرمت ساختمان امکان‌پذیر نبود و از ابتدای مرمت بنا با پوشش‌های فلزی پوشانده شدند تا عملیات مرمت ساختمان منجر به آسیب‌دیدگی ساختمان نشود.

او درباره مرمت تابلوهای نقاشی توضیح داد: عمدتا این آثار مرمت اساسی نیاز نداشتند. اصولا تعداد آثاری که مرمت اساسی نیاز داشته باشند؛ زیاد نیست. این آثار مربوط به استاد صنعتی و رنگ روغن و آبرنگ است.

او با اشاره به اینکه فاز اول این پروژه مرمت آثار است، گفت: مجسمه‌ها به این دلیل که از جنس گچ هستند و شرایط نگهداری آن‌ها شرایط استانداردی نبوده؛ آسیب‌دیدگی زیادی دارند و برنامه‌ریزی ما این بود که در فاز اول مرمت ابتدایی و نجات‌بخشی مجسمه‌ها از آسیب دیدگی بیشتر انجام شود تا موزه قابل بازگشایی باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهرداری بیان کرد: ما پیشنهاد دادیم کل آثار موزه توسط افراد متخصص قالب‌گیری شود و از این آثار نسخه دیگری تهیه شود و در مکان دیگری نگهداری شود چراکه اصل این آثار گچ است تا اگر در طول زمان آسیب‌دیدگی جدی دیدند؛ نسخه‌ای از این آثار وجود داشته باشد.

موسوی درباره هزینه‌های این پروژه توضیح داد: درحال حاضر کار مرمت آثار را در فاز اول انجام می‌دهیم و هزینه‌ زیادی انجام نشده اما طبیعتا کار غالب‌گیری نهایی و تبدیل آنها به نسخه برنزی؛ بودجه بیشتری نیاز دارد که باید تامین شود.

15

پیشرفت 70 درصدی کار

علیرضا فاضلی (سرپرست اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران) نیز درباره مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبرخان صنعتی اظهار کرد: مجسمه‌های موجود در این موزه در ادوار مختلف دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده و مرمت‌هایی روی آن انجام شده‌بود حتی آثار رنگ‌آمیزی‌هایی در این مدت انجام شده به‌صورت چند لایه روی هم آمده است.

او با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود بعد از اتمام مرمت ساختمان کار مرمت آثار حجمی شروع شود، ادامه داد: از آنجا که مرمت مجمسه‌ها بسیار حساس بود از آقای حمید شانس به دلیل اینکه همشهری و شاگرد استاد صنعتی بود دعوت شد تا کار مرمت را انجام دهد. قرار شد کارهایی اجرایی برعهده برادران صحرایی باشد و نظارت بر اجرای مرمت را حمیدشانس برعهده بگیرد.

سرپرست اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نزدیک به 70 درصد کار مرمت انجام شده است، افزود: مجسمه‌های موجود در موزه صنعتی همه گچی نیست و برخی از مجسمه‌ها با مواد مختلف ازجمله موم ساخته شده و این کار را سخت‌تر کرده است.

فاضلی تصریح کرد: زمان‌بندی ما برای انجام مرمت آثار حدود دوماه بود. باتوجه به اینکه برخی از آثار مرمت‌شان به سختی پیش می‌رود و باید ترفندهای خاصی درباره در آن‌ها درنظر بگیرند، سرعت کار پایین آمده و کمی کارها به آهستگی پیش می‌رود البته تعدادی سردیس نیز در طبقه دوم این موزه وجود داشت که حین مرمت ساختمان به‌جای دیگری منتقل شده‌ و ترمیم آنها نیز به اتمام رسیده که بعد از اتمام مرمت ساختمان جانمایی می‌شوند.

کد خبر : ۳۸۱۱۲۰