دولت باید تئاتر را صادر کند
ناهید دلآگاه، تهیهکننده نمایش «شکار مرغابی»، که سابقه تهیهکنندگی فیلمهای سینمایی را هم دارد، گفت: تهیهکنندگی تئاتر از سینما خیلی جذابتر است و کارگردانی و بازیگری در آن هم خیلی پویاتر و خلاقانهتر از سینماست.
ناهید دلآگاه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: تصمیم دارم کارگردانان سینما را به حوزه تئاتر وارد کنم؛ آنها بیایند تئاتر بسازند تا ببینند لذت ساخت تئاتر چند برابر از لذت ساختن یک فیلم است.
او با بیان اینکه متاسفانه تئاتر، متولیای به نام تهیهکننده ندارد، گفت: خیلی از کارگردانان تئاتر فکر میکنند اگر روی یک اثر نمایشی اسم تهیهکننده بیاید توقع عوامل خیلی زیاد میشود، برای همین تمایل چندانی به ورود تهیهکننده به تئاتر ندارند.
تهیهکننده فیلم «یک دزدی عاشقانه»، خاطرنشان کرد: فکر میکنم تئاتر تا وقتی تهیهکنندهای واقعی در بخش خصوصی نداشته باشد؛ همینطور مهجور میماند.
ناهید دلآگاه با اشاره به تهیهکنندگی فیلم «یک دزدی عاشقانه»، آن را کاری دارای تم طنز توصیف کرد و گفت: «شکار مرغابی» هم که تئاتری به کارگردانی حمیدرضا قطبی و براساس نمایشنامهای از الکساندر وامپیلوف است را به تازگی تهیه کردهام که در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.
دلآگاه ادامه داد: «شکار مرغابی» هم ته مایه طنز دارد و بازیگرانی مانند سام کبودوند، محمدصادق ملک، مهدی بجستانی، بهناز نادری، رضا فیاضی، لیلا بلوکات، شیرین اسماعیلی، مهدی حیدری، آوا گنجی و میثم صانعی در آن ایفای نقش کردهاند.
او نمایش «شکار مرغابی» را سومین اثر خود در مقام تهیهکننده تئاتر خواند و گفت: نمایش قبلی، به نام «حرف بزن مدهآ» کاری مشترک بین ایران و ایتالیا بود که در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم حضور داشت.
این تهیهکننده تئاتر و سینما، تهیه تئاتر را سختتر از کار فیلمسازی خواند و گفت: استرس تئاتر بیشتر از سینماست؛ چون خلاقیتاش روز به روز است و هر روز باید یک خلاقیت جدید در تئاتر بهوجود بیاید.
دولت به صادر کردن تئاتر کمک کند
تهیهکننده نمایش «شکار مرغابی» تصریح کرد: تئاتر درست، تئاتری است که بشود برایش سرمایهگذار و اسپانسر جذب کرد.
ناهید دلآگاه، با تاکید بر لزوم پیوند تئاتر و سینما، گفت: سینما بدون حضور بازیگران تئاتری، دچار فقر بازیگر است و تئاتر هم بدون اینکه کارگردانهای سینما واردش شوند، در جهت خصوصیسازی پیش نمیرود تا همه از آن بهرهمند شوند.
او با بیان اینکه معمولا در تئاترهایمان به دلیل اینکه سالنها محدود یا گران است، فعالان نمایش، نمیتوانند از نظر مالی اقناع شوند، گفت: معمولا بودجه و سرمایه را تهیهکننده که کارگردان هم هست باید به سالنها بدهد.
دلآگاه ادامه داد: اگر دولت بتواند بیشتر سالن در اختیار بگذارد و تهیهکنندههای خصوصی بیایند وارد کار تئاتر شوند، تئاتر به سمت سوددهی پیش میرود و شاید مثل سینما بتواند در جهان حرف اول را بزند.
این تهیهکننده خاطرنشان کرد: تئاتر ایران در جهان ناشناختهتر از سینمایما است؛ و بهترین حمایتی که دولت میتواند از آن بکند این است که بهجای پرداخت مستقیم بودجه و یارانه، تئاتر را صادر کند.
ناهید دلآگاه با اشاره به اینکه دولت چطور میتواند در صادر کردن تئاتر نقش داشته باشد، گفت: میتوان پخشکنندههای متخصصی تربیت کرد که بتوانند تئاتر ایران را به کشورهای مختلف ارائه دهند. یا کلاسهای ویژهای بگذارند که به تهیهکنندهها و کارگردانهای تئاتر شناخت ویژه دهد.
او با بیان اینکه مثل همان اتفاقی که در سینمایمان افتاده؛ لازم است تئاترمان هم به جشنوارههای بینالمللی برود، گفت: البته حالا هم خیلی از تئاترها به جشنوارههای خارجی میروند ولی تبلیغاتی برای آن نمیبینیم در صورتی که یک فیلم در یک جشنواره دست چندم خارجی هزاران تبلیغات برایش میشود.
فیلمهای تئاتر گنجینه فرهنگی کشور است
دلآگاه با اشاره به کمبود تبلیغات محیطی برای تئاتر، گفت: متاسفانه پوسترهای تئاتر مثل تابلوهای نقاشی بسیار مهجور و کم هستند.
تهیهکننده تئاتر «شکار مرغابی» تصریح کرد: اگر شهرداری به عنوان سوبسید، کمک کند و به هر تئاتر 5 بیلبورد در بهترین نقاط شهر بدهد و با معاف کردن تئاتریها از بخشی از مالیات تبلیغات شهری به نوعی اسپانسر نمایشها شود، دیگر تئاتر ما مظلوم واقع نمیشود.
دلآگاه یادآور شد: من سابقه طولانی در ساخت مستند داشتهام و فکر میکنم فضای دست نخورده تئاتر مثل فضای بکر مستند است؛ تئاتر همانقدر مهجور است که مستند. اگر امکانات تبلیغی برای تئاتر از طرف دولت بیشتر شود خیلی فروش بهتری خواهند داشت.
او همچنین با اشاره به تهیه فیلمهایی از تئاترهای در حال اجرا، گفت: من در هر سه تئاتری که تهیهکنندگی آن را برعهده داشتم، فیلمی حرفهای با صدابردار و فیلمبردار حرفهای سینما گرفتهام اما الان خیلی از نمایشها تنها با یک دوربین فیلمبرداری میشوند.
دلآگاه تصریح کرد: فیلمهای تئاتر مثل گنجینه فرهنگی ماست؛ اگر بتوانیم بودجه خاصی برای ضبط تئاتر در نظر بگیریم این فیلمها با کیفیت مناسبی ضبط میشوند و میشود از آن برای تهیه تیزر استفاده کرد تا با پخش تلویزیونی آن به فروش تئاتر کمک شود.