انتقاد فرهاد ورهرام از رفتار مسئولان با مستند سازان
ورهرام معتقد است که مدیران حاضر نیستند پول به بخش خصوصی دهند تا برای آنها کار کنند و با ما مثل پیمانکارها برخورد میشود.
به گزارش ایلنا، چهارمین روز از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با برگزاری کارگاه معرفی مدل مشارکتی پروژه توسعه پایدار محلی در مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
فرهاد ورهرام در ابتدای این کارگاه به بیان مشکلات فیلمسازی پرداخت و افزود: با رشد دوربینهای دیجیتالی و با ضبط تصویر افرادی وارد کار فیلمسازی شدهاند که فکر میکنند چون یک دوربین دارند میتوانند مستند بسازنند.
وی در ادامه به روابط عمومی سازمانهای مختلف اشاره کرد و افزود: هر کدام از روابط عمومیها با یک فیلمساز رابطه دارند و برای پروژههای محیط زیست از آنها استفاده میکنند. به همین دلیل تخصص و کارشناسی محیط زیست و داشتن ذوق هنری کنار رفته و جای آن را رابطه آمد است.
ورهرام با اشاره به یک مستند خارجی که درباره پرندگان ساخته شده بود، ادامه داد: مدتی پیش با عدهای از دوستانم این مستند را دیدیم، این اثر تاجایی ما را تحت تاثیر قرار داد که درباره اینکه چرا ما نمیتوانیم چنین فیلمهایی در کشور بسازیم بحث کردیم.
این مستند ساز تصریح کرد: یکی از تهیه کنندهها ایرانی معتقد بود اگر به ما هم این میزان پول میدادند میتوانستیم فیلمی به این خوبی بسازیم. اما تهیه کننده دیگری اعتقاد داشت آدمها با عشق کار میکنند و فقط پول نیست که باعث توانمندی فیلمهایشان میشود.
وی افزود: اما بنده معتقدم عشق خاصیت ما ایرانی هاست در حالی که فیلمسازان خارجی اگر یک روز حقوقشان عقب بیفتد وکیل خود را به دفتر تهیه کننده میفرستند. بنابراین باید دانست که حمایت مالی مسئله مهمی در ساخت یک اثر خوب هنری است.
ورهرام در ادامه به بیان ضروریات مستند سازی پرداخت و خاطرنشان کرد: فیلمسازی باید تهیه کننده آگاه و مسوولان سینمایی آگاه تری داشته باشد. فیلم خوب با تلفیق مشارکت کننده آگاه و تهیه کننده آگاه شکل میگیرد. امیدوارم این روابط در ایران شکل بگیرد که بتوانیم مستندهای خوبی را تولید کنیم.
سازنده فیلم خلوت جنگل با انتقاد از اینکه مدیران سینمایی ما آگاه نیستند و کار را دست افراد کارشناس نمیسپارند، گفت: مدیران حاضر نیستند پول به بخش خصوصی دهند تا برای آنها کار کنند و با ما مثل پیمانکارها برخورد میشود.
ورهرام افزود: ما برای مدیران شبیه لوله کش و برق کش هستیم حتی از ما سفته میگیرند تا کار را تحویل دهیم. بنابراین در چنین شرایطی چطور میتوان فیلم خوب ساخت.
علی عبدیپور نیز در این کارگاه با ارائه فیلمی با موضوع بهره برداری از محیط زیست، گفت: فیلمها مجموعه اتفاقاتی است که در ده سال اخیر به شکل تصویری ثبت شده و هر کدام یک اتفاق محیط زیستی را در خود دارد و نشان میدهد.
وی افزود: مسائلی که در حوزه دریا با آن مواجه هستیم، به خصوص در خلیج فارس که ارزش زیستی بالایی دارد، توجه به گونههایی هستند که در حال انقراضاند.
این کارشناس ادامه داد: هنگامی که به دریا نگاه میکنیم طیف وسیعی از دانش و تنوع زیستی در آن قرار گرفته است. تخم گذاری لاک پشتها، حلزونها و تخم ریزی ماهایها، پرندههایی که از ماهیها تغذیه میکنند.
عبدیپور تصریح کرد: زمانی که انسان با ناآگاهی و بدون هدف وارد این چرخه میشود اثرات زیان بار و غیر قابل جبرانی پدید میآید.