پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره ملی تئاتر مقاومت
علی جنتی به نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر پیام داد.
به گزارش ایلنا، در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
«در واکاوی هنر و ادبیات دفاع مقدس بیشتر به این تعبیرِ مقام معظم رهبری پی میبریم که «این جنگ، حقیقتاً یک گنج است؛ یک گنج حقیقی است که تمام شدنی هم نیست»
دفاع مقدس و مقاومتِ جوانمردانه و به یادماندنی رزمندگان اسلام حقیقتاً گنجینهای است برای آفرینش روایتهای جذاب و مبتنی بر حقیقتی که میتواند بهترین و تأثیرگذارترین آثار هنری را بیافریند.
هنر و ادبیات دفاع مقدس بخش بزرگی از زیر مجموعه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را تشکیل میدهد و ویژگیِ آن، ضد جنگ بودن آن است. در این سبک، هیچکس جنگ را ستایش نمیکند و تئاتر به عنوان هنری دیرینه و مردمی، ظرفیتی عظیم و موثر برای بهرهبرداری از این گنجینة تمام ناشدنی دارد. فتح خرمشهر تنها یکی از مقاطعِ طلایی و نورانی دوران هشت سالة دفاع مقدس است اما همین مقطعِ محدود و حماسههای متعددی که در لحظاتِ شکوهمند آن رقم خورده، ظرفیتی نامحدود برای هنر فراهم آورده است. جشنواره تئاتر مقاومت یکی از این ظرفیتهاست که در این روزهای خجستة که سالروز فتح خرمشهر مقارن با ایام شعبانیه گردیده است، در حال برگزاری است.
تمام مظاهر و نمادهای دوران هشت ساله دفاع مقدس برگرفته از ریشههای قدسی و وحیانی است و از این رو هر هنری که داستانها و نمادهای این دوران را دستمایة خویش قرار دهد حال و هوایی قدسی و ملکوتی مییابد.
تئاتر به طور عام و به تبع آن تئاتر مقاومت پدیدهای فرهنگی و اجتماعی است و بر حضور موثر تماشاگران برای تایید جنبههای اعتقادی و وضعیت فرهنگیاش متکی است.
مهمترین عامل توفیق تئاتر وجود مخاطب است و این موضوع برای تئاتر مقاومت نیز صادق است. اکنون این سوال مطرح است که آیا نسل جوان امروز میتواند با تئاتر مقاومت ارتباط برقرار و خودش را در صحنه رویداد حس کند؟ آیا آثار خلق شده میتوانند با حیطة شناخت و موقعیت افق زندگی جوانان امروز منطبق باشند و مفاهیمی ارزشی چون ایثار، وظیفه دینی، میهنی و اخلاقی، دوستی و حقیقتجویی را انتقال دهند؟ اگر چنین فرایندی صورت پذیرد میتوان امیدوار بود که تعامل هنر مقاومت با نسلهای حاضر رخ داده است؟
باید دانست که تکراری و قالبی بودن موضوعات، نگاه تک بعدی و عاریتی به پدیده چند بعدی مقاومت، عواطف افراطی و احساساتی و در مجموع ایدهمند نبودن و نداشتن بینشی مستقل موجب فاصلة متن نمایش مقاومت با مخاطب و در نتیجه افت تماشاگر خواهد شد.
عنوان مقاومت مفهومی فراگیر است و امروز تئاتر مقاومت داعیة جهانی شدن دارد و این داعیه میسر نمیشود مگر از طریق تعامل با مخاطب جهانی و با زبانی جهانی.
هر ایده نو، هر چند در ظاهر کم اهمیت، افق تازهای را به روی تعامل کنندگان میگشاید. در حقیقت هنر، زبان دومی است که باید بیاموزیم و با آن با مخاطبان جهانی مکالمه و تعامل کنیم.
تئاتر مقاومت بر پایة دفاع مردم ایران از اعتقادات و کیانِ جمهوری اسلامی ایران در یک دوره طلایی شکل گرفته است و میتواند با تکیه بر فرهنگ، رویکردی اعتقادی و زبان و ویژگیهای نهفته در دفاع مقدس با مخاطبان جهانیاش ارتباط برقرارکند. اینجاست که انتظار ما از تئاتر مقاومت برآورده میشود و این گونة نمایش با موفقیت پا را از مرزها بیرون میگذارد.
جشنواره تئاتر مقاومت رویداد اثرگذاری است که میتواند بستر این هنر و فراگیر شدن آن و به تبع آن جهانی شدن آن را بیش از پیش فراهم کند. من به توفیق و تعالی این جشنواره امیدوارم و از همه آفرینندگانِ نمایشهای حاضر در این رویدادِ هنری و برپاکنندگان این جشنواره صمیمانه سپاسگزارم.»
نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت-فتح خرمشهر از ۲۸ اردیبهشت ماه الی دوم خرداد ماه به دبیری حسین مسافرآستانه در شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار میشود.