آبادان و خرمشهر میزبان کارگاههای آموزشی جشنواره تئاتر دانشگاهی شد
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و مشارکت مرکز هنرهای نمایشی آبادان و خرمشهر دو کارگاه آموزشی برگزار کرد.
به گزارش ایلنا، این کارگاهها با حضور محمدرضا علیاکبری و حامد اصغرزاده دو مدرس جوان و دانش آموخته تئاتر برگزار شد که فرصت مناسبی برای هنرجویان تئاتر منطقه اروند در جهت ارتقای دانش نظری و علمی آنها فراهم آورد.
کارگاه نظری آموزشی «به سوی طرح بوطیقای افلاطونی» در قالب یک کارگاه ۳ ساعته زیر نظر حامد اصغرزاده در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد. این کارگاه با پرسش «درام ایدهها از چه منظری بدیل درام ارسطویی است؟» به عنوان موضوع، اهداف زیر را پیگیری کرد:
- ارائه گزارشی از ایدههای بنیادین مارتین پوشنر در باب درام ایدههای افلاطونی
- ارائه گزارشی تاریخی از سیر درام ایدهها
- گزارشی از برخی از درامهای مدرن استوار بر ایدههای افلاطونی (درام فلسفی)
- نگاهی به فلسفه دراماتیک
- طرح خوانشی از آثار اکبر رادی
همچنین، کارگاه عملی آموزشی «کارگاه بیومکانیک تئاتری» نیز در قالب کارگاهی ۶ ساعته توسط محمدرضا علی اکبری در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد. این کارگاه با موضوعیت درک جسمانی هندسه فضا (نقش بدن در تعریف فضا)، اهدافی از جمله، آشنایی با اصول بیومکانیک تئاتری، تجربه عملی تمرینها بیومکانیک میرهولد، کشف و تحلیل وضعیتها جسمانی از طریق فرایند تمرینهای بیومکانیک و درک اهمیت بدن در تئاتر را دنبال کرد.
حامد اصغرزاده ضمن تشریح آنچه در آبادان گذشت اظهار کرد: فقدانِ بنیانهای نظری در کنار کارِ عملیِ تئاتر تنها منحصر به تهران نیست. فرصتی که از طرف جشنواره تئاتر دانشگاهی برای ارائهٔ یک درسگفتار نظری در کنار کارگاه عملیِ محمدرضا علیاکبری در آبادان پیشآمد در راستای این نکته برنامهریزی شد. بازخوانی ایدههای بنیادی تئاتر، از منظری نوتر که ماهیت تئاتر را در زادگاهش، دولت/شهر آتن، به امر سیاسی گره میزند، یکی از محورهای اصلی این درسگفتار را شکل میداد.
مدرس کارگاه «به سوی طرح بوطیقای افلاطونی» افزود: مخالفت افلاطون با آن شکل از بازنمایی و دو جنبهٔ مهم نقادانهٔ او، کارکردشناختی و اخلاقی، و دفاع ارسطو در ادامهٔ بحث در میان گذاشته شد. مقایسهٔ اختلافِ رویکردِ ارسطو به تئاتر، همچون پیش کشیدنِ دو مفهوم میمسیس و کاتارسیس، که آنها را در قالب فرم رساله یا تکنگاری در بوطیقا صورتبندی کرده است، با دیالوگهایی که افلاطون همچون پیشنهادِ فرمالِ خودش به تئاتر، نوشته است، به عنوانِ پیشدرآمدِ پرداختن به درامِ ایدههای افلاطون بود. بخشهای پایانی کارگاه، پس از اشارهای گذرا به تاریخِ پنهان درام ایدهها و سپس تاثیرگذاری بنیادین آن در اواخر سدهٔ نوزدهم و بیستم، با خوانشی از دیالوگِ فایدون به عنوان نمونهای از درام ایدهها همراه بود.
همچنین محمدرضا علیاکبری درباره کارگاه «بیومکانیک تئاتری» گفت: با همکاری دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران و منطقه آزاد اروند، نخستین کارگاه بیومکانیک تئاتری در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد که در این کارگاه یک روزه هنرجویان با مبانی و اصول حرکت در تمرینهای بیومکانیک آشنا شدند. طی ۵ ساعت زمان برگزاری کارگاه منتخبی از تمرینهای پایه و اساسی بیومکانیک متناسب با طیف مخاطبان و شرکت کنندگان ارائه و به صورت گروهی انجام شد.
این هنرمند بیان کرد: شناخت فضا، شناخت دینامیک و ریتم در حرکت، تعادل بدن و فضا، کار با چوب (به عنوان یکی از اساسیترین ابزارهای تمرین در بیومکانیک) و اتودهای پایهٔ بیومکانیک از جمله مباحث و تمرینهایی بود که توسط مدرس کارگاه مطرح و به اجرا درآمد. از جمله نکات جالب توجه در این کارگاه، حضور جمعی از هنرجویان نمایش عروسکی (عروسک گردانان) بود که سبب شد تا طیف گوناگونی از علاقه مندان در این کارگاه ویژه بازیگران شرکت کنند. در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و مدرس کارگاه برگزار شد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران ۲۵ اردیبهشت تا ۸ خرداد ۹۵ به دبیری بهنام نوایی برگزار میشود.