خبرگزاری کار ایران

خبرهای خوشِ مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه/۲/

غرفه‌های خالی برای حضور ناشران جا مانده آماده می‌شود

حسین صفری گفت: سالن‌های کودک و نوجوان که در سازه‌های موقت دایر هستند؛ باکیفیت‌ترین سازه‌ها و تنها سازه‌های خارجی هستند که از ترکیه خریداری شدند. امکان اسکان گروهی دانشجویان تا 5 هزار نفر نیز فراهم شده و پذیرایی رایگان آنها شامل صبحانه و شام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین صفری (مدیر کمیته رفاهی و اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب) در نشست خبری با رسانه‌ها که صبح امروز (16 اردیبهشت) در شهر آفتاب برگزار شد؛ تاکید کرد: انجام بسیاری از اقداماتی که امروز شاهد نتیجه آن هستیم نیاز به زمانبندی و برنامه‌ریزی خاص داشت به عنوان مثال اقداماتی که در حوزه مترو و تهیه رینگ و ریل دسترسی فراهم شد شاید چهار ماه زمان نیاز داشت اما تنها در چهل روز نهایی شد.

وی درباره نگرانی‌هایی که در حوزه جمعیت وجود داشته و دارد نیز گفت: یکی از نگرانی‌های ما افت تعداد بازدیدکنندگان بود که از همان ساعات اولیه دیروز؛ استقبال خوب مردم خود ما را شوکه کرد. مجموع نمایشگاه شهر آفتاب برای اولین بار میزبان یک نمایشگاه آن هم نمایشگاهی در حدو اندازه‌های نمایشگاه کتاب است و قطعاً مشکلاتی هنوز وجود دارد که به سرعت در حال رفع آنها هستیم.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی همچنین درباره کمبود وسایل نقلیه‌ای که بازدیدکنندگان را در محیط شهر آفتاب جابجا می‌کنند، گفت: در حال حاضر تعداد 250 دستگاه ون، 80 شاتل برقی و تعدادی اتوبوس در اختیار شهر آفتاب گذاشته شده. همچنین پارکینگ‌هایی برای استقرار اتومبیل‌هایی که بازدیدکنندگان می‌آورند؛ لحاظ شده. نبود سرویس‌دهی مناسب در حوزه اطلاع‌رسانی نیز فقط برای این است که سال اول بوده و اطلاع‌رسانی در خصوص پارکینگ‌ها به خوبی صورت نگرفته. به عنوان مثال تعدادی از بازدیدکنندگان شهرستانی چون اطلاعی از شرایط پارکینگ‌ها نداشتند از قسمت پارکینگ ناشران و پارکینگ بازدیدکنندگان استفاده کردند که همین مسئله موجب ترافیک شده بود. برای رفع ترافیک بازدیدکنندگانی که می‌خواهند در پایان وقت به منزل خود برگردند؛ درصدد هستیم ظرفیت شاتل‌ها را تا 100 شاتل اضافه کنیم.

صفری درباره مشکلات قطعی برق که برخی غرفه‌ها با آن مواجه بودند نیز گفت: برق، اینترنت و مخابرات جزو امکانات زیرساختی هستند. اگر بخواهم با صداقت صحبت کنم خود ما انتظار مشکلات بیشتر از این داشتیم و فکر می‌کردیم حتی تعداد بیشتری از کارکنان به مشکل برخورند. خوشبختانه تا دیروز 1795 کارتخوان را تحویل داده‌ایم که بخشی از آنها به صورت وایرلس فعالیت می کنند. تمام این اقدامات جزو تعامل و همکاری مسئولین مختلف محقق نمی‌شد.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه ادامه داد: برخی موارد مثل حل مسئله ترافیک اتوبان منتهی به نمایشگاه جز با همکاری سازمان‌های مربوطه و برگزاری جلسه با مسئولین قابل تصمیم‌گیری نبود. در جلسات هماهنگی تصمیم گرفته شد در سطوح مشخص و برچسب‌گذاری شده برای انواع خودروها لحاظ شود. بسیاری دیگر از اتفاقاتی که پیش می‌آید نیز در جلسات مشترکی که هر روز برگزار می‌شود در دستور کار قرار می‌گیرند.

صفری؛ عدم توزیع نقشه را ناشی از آماده نبودن جانمایی‌ها تا آخرین لحظه دانست و گفت: براساس تصمیمات قبلی شش نقطه برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات رایانه‌ای درنظر گرفته شده، نزدیک به هفت ایستگاه نیز توزیع نقشه را برعهده دارند. علاوه بر اینها در داخل سالن‌ها هم 12 ایستگاه اطلاع‌رسانی پاسخگوی سوالات مردم هستند. عدم توزیع نقشه به این دلیل بود که بسیاری از جانمایی‌ها در آخرین لحظه تغییرمی‌کردند. به عنوان مثال سالن رسانه‌های دیجیتال در سه مرحله جابجایی سرانجام به محلی که امروز هست؛ رسید. برای اینکه نقشه را آماده کنیم باید جای سالن‌ها مشخص می‌بود که تا آخرین ساعت طول کشید البته دیروز از 12 ظهر به بعد نقشه‌های چاپ شده برای توزیع در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

وی درباره اقدامات زیرساختی حوزه برق نیز گفت: در کابل‌کشی‌ها و برق‌رسانی به غرفه‌ها از تونل‌های زیرزمینی شهر آفتاب استفاده کرده‌ایم تا شکل ظاهری این مجموعه را مختل نکنیم.

صفری در پاسخ به این سوال که در روز دوم نمایشگاه همچنین تعدادی از غرفه‌ها خالی هستند آیا امکان واگذاری این غرفه‌ها به ناشرانی که به هر دلیل از دریافت غرفه جا مانده‌اند وجود ندارد، گفت: تصمیم‌گیری درباره تخفیف غرفه‌ها به ناشران داخلی برعهده کمیته ناشران داخلی است اما تا جایی که اطلاع دارم تصمیم گرفته شده و با توجه به خالی بودن بعضی غرفه‌ها امکانی برای حضور ناشران جا مانده مهیا شود که این مسئله امروز مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی درباره خبرهای نگران‌کننده‌ای که در حوزه برق‌کشی سالن‌های کودک نیز شنیده می‌شود؛ گفت: سالن‌های کودک و نوجوان که در سازه‌های موقت دایر هستند بیشترین عرض و بیشترین ارتفاع سالن‌های موقت را دارند. این سازه‌ها از باکیفیت‌ترین سازه ها و تنها سازه‌های خارجی هستند که از ترکیه خریداری شدند. برق سالن‌های کودک و نوجوان مشکلی ندارد و دستگاه کارتخوان نیز در این سالن‌ها کار می‌کند. مسئله‌ای که در حوزه برق مطرح بود این است به دلیل اینکه از سیستم برق شهر آفتاب برای اولین بار بهره‌برداری می‌شود و در واقع حکم تست را دارد؛ نیاز به درنظر گرفتن راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از بروز حادثه داشت. نمایشگاه شهر آفتاب به هر غرفه در این نمایشگاه سیستم یک بار مصرف برق مشخص داده و سیستم برق به گونه‌ای تهیه شده که اگر غرفه‌ای بیش از بار نیروی مشخص شده برق مصرف کند به لحاظ فنی برق قطع شود تا جلوی آتش سوزی احتمالی را بگیرد.

صفری در ادامه یک آمار دوباره از تعداد پارکینگ‌ها ارائه داد و گفت: در این مجموعه برای خودروهای شخصی 7500 پارکنیگ در نظر گرفته شده که در صورت بروز تقاضا 2500 پارکینگ دیگر نیز می‌تواند در اختیار خودروهای شخصی قرار بگیرد. همچنین 300 پارکینگ برای غرفه‌داران و هزار پارکینگ به سازمان‌ها و عوامل اجرایی و 200 پارکینگ برای خبرنگاران درنظر گرفته شده علاوه بر اینها برای اتوبوس‌های بازدیدکننده شهرستانی و در ضلع شمالی حرم مطهر به تعداد کافی پارکنیگ وجود دارد. البته همانطور که اشاره شد اطلاع‌رسانی در این حوزه مشکلاتی داشت که باعث شد بسیاری از خودروهای شخصی به اشتباه به این محل وارد شوند.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه درباره حاشیه‌هایی که پیرامون افتتاح اجباری حساب برای ناشران در بانک شهر شنیده می‌شود نیز تصریح کرد: برای حفظ سرعت کار و اینکه ناشران در زمان مقرر کارتخوان‌های خود را تحویل بگیرند افتتاح حساب به صورت گروهی انجام شد و اطلاعات ناشران برای بانک شهر ارسال و حساب برای آنها افتتاح شد. در این مسیر مشکلاتی به وجود‌ آمد مثل اینکه رئیس فلان دانشگاه در بانک شهر حساب داشته اما دستگاه کارتخوان باید به نام انتشارات می‌بود. 650 ناشر به چنین مشکلی برخوردند که کار جابجایی حساب برای نزدیک به 520 مورد از آنها انجام و نهایی شده است. همانطور که اشاره شد در حال حاضر 1760 کارتخوان توزیع شده و فردا آمار تراکنش این دو روز اعلام می‌شود.

او همچنین درباره محدودیت‌هایی که شنیده شده شهرداری برای واگذاری امور زیرساختی مثل برق به مسئولین نمایشگاه به وجود آورده، گفت: اختلاف و مشکل جدی با شهرداری وجود ندارد و ما طبق یک توافق با یک کارگروه مشترک کار می‌کنیم. در هر صورت چون این مجموعه برای اولین بار است که به بهره‌برداری می‌رسد؛ باید نمایندگانی از خود شهرداری در شهر آفتاب در کارگروه حضور داشته باشند تا در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم را ارائه کند. خود ما هم تمایلی نداریم تا کلیه خدمات اجرایی و پیمانکاری شهر آفتاب را به عهده بگیریم چون تازه کار است و نیازمند همکاری مسئولین شهر آفتاب است. در هر صورت عمده پست‌های برق شهر آفتاب برای کنترل و رفع نواقص احتمالی در اختیار کمیته رفاهی و اجرایی است.

صفری در پایان درباره امکاناتی که برای کاروان‌های دانشجویی شهرستانی و اسکان‌ آنها درنظر گرفته شده، گفت: مجموعه ستاد نمایشگاه تاکنون نزدیک به 2800 نفر که در قالب کاروان‌های گروهی وارد مجموعه شده‌اند را پذیرش کرده و نامه استقرار برای آنها صادر شده است. همچنین برای ناشران شهرستانی نیز سازه‌ای درنظر گرفتیم که آنها هم بتوانند در صورت تمایل در این استراحتگاه‌ها مستقر شوند. پذیرش گروه‌های دانشجویی شهرستانی می‌تواند تا سقف پنج هزار متقاضی برسد. لازم به یادآوری است که استقرار و حضور در این اسکان‌ها تنها برای 24 ساعت پذیرش می‌شود البته ناشرین چون 10 روز باید در شهر آفتاب حضور داشته باشند استثنا هستند. بد نیست بدانید در بخش اسکان دانشجویی پذیرایی شامل صبحانه و شام نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

خبرهای خوشِ مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه/1/: شیطنت‌های ادامه‌دارِ باد شهریار/ وضعیت امیدوارکننده خرید کتاب؛ هزار و صد بسته تحویل داده شد

کد خبر : ۳۶۸۱۳۸