خبرگزاری کار ایران

عبدالله اسکندری:

فرصت تجربه در سینما وجود ندارد

عبدالله اسکندی معتقد است؛ باتوجه به افزایش سرعت فناوری دیگر فرصت تجربه در سینما وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، عبدالله اسکندری درباره چهره‌پردازی گفت: در کودکی نقاشی می‌کردم و آنرا دوست داشتم. در دبیرستان سالی دوبار تئا‌تر اجرا می‌کردیم و معلم ادبیاتی داشتیم که علامند بود انشارا تبدیل به تئا‌تر کنیم و چون به نقاشی علاقمند بودم گریم هم می‌کردم و از‌‌ همان زمان اینکار را ادامه دادم.

وی ادامه داد: وقتی فیلمنامه نوشته می‌شود شخصیت‌ها برای خود در جامعه مشابهی دارند و وقتی کارگردان درباره هر شخصیتی توضیح می‌دهد من به دنبال شناسنامه آن‌ها در جامعه می‌روم.

اسکندری که  شب گذشته  پنجشنبه 13 اسفند در برنامه سینمای ایران شبکه 4 حضور پیدا کرده بود گفت: قرار است بازیگری یک شخصیت دیگری را بازی کند که با خودش متفاوت است. این‌ها همه بر روی چهره تاثیرگذار است در این زمان سعی می‌کنم بازیگر را به این مختصات نزدیک کنم.

وی ادامه داد: در قدیم زمانی که  آرام آرام گریم را شروع می‌کردم زیر دستم بازیگر‌ها می‌خوابیدند اما امروز دائم موبایلشان را چک می‌کنند درحالیکه فرصت را از دست می‌دهند من معتقدم زمانی که بازیگر را گریم می‌کنم فرصت خوبی است که بازیگرهم درون خودش را گریم کند.

این گریمور با سابقه ایران خاطرنشان کرد: عزت الله انتظامی از جمله بازیگرانی بود که وقتی او را گریم می‌کردم خودش هم سریع در قالب نقش فرو می‌رفت یعنی درونش هم بلافاصله تغییر می‌کرد.

اسکندری درباره تاثیر دیجیتال بر گریم نیزگفت: تاثیرگذاری زیادی داشته است. به نظرم باید متصدیانی که می‌بینند، فکر کنند که باید بسیاری از موارد را تغییر دهیم باید توجه داشت که دیجیتال دیگر نورش، نور ۳۵ نیست. یعنی نور ۳۵ را می‌دهند و با دوربین دیجیتال می‌گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز در مورد گریم هیچ وقت فردی به ایران نیامده تا آخرین تکنولوژی و متد‌ها را به ما منتقل کند. امروز آنقدر سرعت تکنولوژی زیاد شده است که دیگر فرصتی برای تجربه در سینما نیست م

اسکندری گفت: هیچ وقت وسائل مورد نیاز برای گریم را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد برای ما نیاورده‌اند و اغلب بچه‌های ما از وسائل آرایش برای گریم استفاده می‌کنند زیرا تهیه وسائل مورد نیاز مشکل است.

وی ادامه داد: سال گذشته پیشنهاد دادم گریمورهایی از خارج از کشور برای آموزش علاقمندان به این رشته بیاوریم که این ایده مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم چنین اتفاقی بیافتد.

اسکندری درباره گریم سه بعدی گفت: سه بعدی یعنی یک بعد اضافه می‌کنیم. ترکیباتی است که به صورت پروتز می‌توانند روی صورت اضافه کنند. مانند محمدرضا شریفی نیا در مختارنامه که می‌خواستیم شخصیتش در فیلم را از شخصیت اصلی‌اش دور کنیم که بسیاری هم او را نشناختند.

وی در پاسخ به این سوال که به تازگی وارد تهیه کنندگی به معنای حمایت از جوان‌ها شده است، پاسخ داد: من در گذشته هم اینکار را انجام داده بودم در «زرد قناری» و «ماموریت» که نقش تهیه کننده را بازی می‌کردم. من همیشه معتقد بودم که مغز متفکر یک فیلم تهیه کننده است و کارگردان شاه فیلم  است.

اسکندی ادامه داد: من معتقد هستم که تئاترهم باید تهیه کننده داشته باشد و نباید پول را تنها به دست کارگردان داد زیرا تهیه کننده برای کیفیت کار از خیلی موراد برای بهتر شدن اثر می‌گذرد. وارد این مقوله شدم تا شاید بتوانم کمک کنم زیرا شاهد هستیم که امروز هر فردی که سرمایه گذار است تهیه کننده می‌شود درحالیکه تهیه کننده خوب باید با همه دردهای جامعه آشنا باشد.

 در ادامه این برنامه  نقد و بررسی فیلم  نزدیکتر با حضورمصطفی احمدی کارگردان فیلم  برگزار شد احمدی با شااره به سابقه حضور خود در سینما گفت : من ۲۳ سال در کسوت دستیار کارگردان کار کردم اما هیچ وقت مناسبات را نشناختم. این طبیعی است که برخی فیلم‌ها در زمان اکران مخاطب زیادی ندارند و برای رفع این معضل باید تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌ها با هم به تفاهمی برسند و به همه نوع فیلم‌ها احترام بگذارند.

وی با اشاره به ساخت فیلم «نزدیک‌تر» ادامه داد: حضورعوامل حرفه‌ای در زمان ساخت فیلم خیال من را راحت کرد ضمن اینکه سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که مخاطب آن‌ها را دوست دارد و برای دیدن آن‌ها هزینه کند و به سینما برود.

احمدی با بیان اینکه مطمئن بوده که فیلمش برای مخاطب هدف جذاب خواهد بود گفت: البته منظور از مخاطب هدف باج دادن نیست منظورم مخاطب سینمای ایران است که فیلم را خوب می‌بیند و جدی آنرا نقد می‌کند. امیدوارم بتوانم در این فیلم به تماشاگری که فیلم را می‌بیند شاهد فیلمی متفاوت باشد ضمن اینکه من معتقدم این نوع فیلمنامه نویسی فرمول دارد هرچند که ریسک هم به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه عاشق دستیار کارگردانی است، گفت: وظیفه منتقد نازکردن کارگردان نیست و منتقد به بهتر دیده شدن فیلم کمک می‌کند.

کارگردان فیلم «نزدیک‌تر» ادامه داد: کتمان نمی‌کنم که من شیفته شخصیت‌های فیلم‌هایم هستم. انتهای فیلم ۲ دقیقه کم شد.

کد خبر : ۳۵۲۶۱۱