رسانههای اجتماعی، مردم را آماده حضور پای صندوقهای رأی کردهاند
این روزها با اوج گرفتن فضای تبلیغات انتخاباتی، رسانههای اجتماعی مملو از پیامهای امیدبخش اقشار مختلف مردم است که شهروندان را به مشارکت جدی در انتخابات سرنوشتساز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فرامیخوانند.
قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) در گفتوگو با ایلنا، با تحلیل این پدیده اجتماعی گفت: حضور شهروندان ایرانی در فضای مجازی به بالاترین درجه خود رسیده و رسانههای اجتماعی با نقشآفرینی مثبت خود، مردم را مهیا کردهاند که روز جمعه پای صندوقهای رأی حاضر شده و در انتخابات شرکت کنند. از آنچه در سطح رسانههای اجتماعی قابل مشاهده است، انتخابات پُرشوری در پیش خواهیم داشت.
این کارشناس رسانه افزود: رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و مخصوصاً رسانههای موبایلی مثل تلگرام، نفوذ اجتماعی بسیار خوبی در میان اقشار مختلف مردم پیدا کردهاند و در مدت کوتاهی توانستهاند بر فضای عمومی کشور اثرگذار باشند. این رسانهها، حتی به دورافتادهترین روستاها هم رسوخ پیدا کردهاند و خوشبختانه شکاف آگاهی موجود در کشور را به نحو قابل ملاحظهای کاهش دادهاند.
باستانی، وجود رسانههای اجتماعی را برای پیشرفت کشور مفید خواند و تصریح کرد: گروههای مختلف با طرح مباحث و نظرات خود، آگاهیهای اجتماعی و سیاسی را در همه سطوح جغرافیایی پراکنده میکنند و به رشد آگاهی عموم مردم کمک میکنند. قبلاً آگاهیهای سیاسی و اجتماعی در مرکز بیشتر بود و هرچه از مرکز به سمت پیرامون دورتر میشدیم، شکاف آگاهی قابل ملاحظه بود؛ اما رسانههای اجتماعی، دسترسی یکسانی را برای آحاد مردم فراهم کردهاند و باعث رشد اجتماعی جامعه شدهاند و ما نتیجه ملموس این رشد آگاهی را در انتخابات، ملاحظه خواهیم کرد.
وی افزود: آسیب مهمی که در رسانههای اجتماعی دیده میشود، موضوع اعتبار پیامها و اعتماد مخاطبان به مطالب مندرج در کانالها و گروههای مجازی است. در این زمینه مردم باید سعی کنند تا جایی که امکانپذیر است، سطح اعتبار گروه یا کانال خود را بالا ببرند. من توصیه میکنم، صاحبان کانالها و گروهها در شبکههای اجتماعی، مقرراتی را برای کانال یا گروه خود وضع کنند و از اعضا بخواهند فقط مطالبی را انتشار دهند که منبع مشخص و قابل اعتمادی دارد. اگر عضوی این مقررات را رعایت نکرد، تذکر دهند و یا عضویت او را سلب کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانههای اجتماعی در فضای مجازی، یک مجرای ارتباطی بسیار ارزشمند برای جامعه است، خاطرنشان کرد: این فضای ارتباطی یک سرمایه اجتماعی است که باید به بهترین نحو ممکن، از آن در راستای مصالح ملی استفاده کرد. متأسفانه برخی گروههای سیاسی، با برنامههای ناشیانه جنگ روانی، فضای آن را مخدوش میکنند. در همین عرصه انتخابات، فضای مجازی موجود، بهترین امکان را برای رساندن پیام داوطلبان و احزاب به مخاطبان، با کمترین هزینه و عادلانهترین شکل ممکن فراهم کرده است؛ درحالیکه شاهد هستیم، گروههای سیاسی، بیشتر از آنکه بخواهند خود را اثبات کنند، به دنبال تخریب رقیب خود هستند.
وی اضافه کرد: کاری که برخی کاندیداها در رسانههای اجتماعی انجام میدهند که به فلان شخص رأی ندهید، مغایر با فضای سالم تبلیغاتی است. بدتر از آن کاری است که برخی تندروها میکنند و با به کار بردن شیوههای قدیمی جنگ روانی، لیست رقیب انتخاباتی خود را خواسته انگلیسیها و شبکه بی بی سی معرفی میکنند. چنین اقداماتی، نه تنها فضای رسانهای را آلوده میکند، بلکه اثر کاملاً معکوس دارد و اتفاقاً افراد مردد در مشارکت سیاسی را ترغیب میکند تا در صحنه حاضر شوند و به نفع رقیب رأی بدهند.
باستانی از گروههای سیاسی و احزاب دعوت کرد، فضای رسانههای اجتماعی در کشور را متناسب با اخلاق انسانی و اسلامی، محلی برای یک رقابت صحیح و جوانمردانه قرار دهند. وی گفت: رسانههای مجازی در کشور ما، در ابتدای اوجگیری خود قرار دارد، اگر فضای بانشاط، مثبت و اخلاقمدار بر آن حاکم باشد، همه از آن سود خواهند برد و اگر با دید کوتهبینانه و قشری و آلوده کردن فضای مجازی به دروغ و تهمت و بهتان و دشنام، فضا آلوده شود، همه ضرر خواهند کرد. اولیای جامعه باید تذکرات لازم را به گروههای فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی بدهند که در رسانههای اجتماعی مجازی، طوری رفتار کنند که زیبنده یک جامعه دینی و اخلاقی باشد.