شهابالدین عادل را بهعنوان دبیر بخش تبلیغات انتخاب کنید
انجمن عکاسان سینمای ایران خطاب به محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر) که سال آینده نیز دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده خواهد داشت، درباره چگونگی برگزاری و داوری بخش تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نکاتی را متذکر شده است.
به گزارش ایلنا؛ متن نامه انجمن عکاسان به شرح زیر است:
«جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی ایران است؛ جشنوارهای که ویترین سینمای کشور محسوب میشود و منتقدان ایرانی و بعضاً خارجی آن را رصد میکنند. نکته مهمی که هر ساله در جشنواره شاهد آن هستیم تغییرات بخشهای مختلف آن است. اینکه جشنواره فجر را نوروز سینمای ایران میدانند، یک شعر یا جمله ادیبانه نیست، عبارتی حکیمانه است. به همین معنی که مانند بهار که از پس خزان میآید و روزگار جدیدی را برای بشر رقم میزند، جشنواره فجر هم باید در هر دورهاش با کارشناسی افراد آگاه و بزرگان هر رشته شکل و شمایلی تازه و متفاوت از آنچه بوده را متجلی سازد.
شکی نیست که عکس فیلم یکی از مهمترین ابزار اطلاعرسانی است که به روزنامهنگاران، خبرنگاران، اهالی سینما و تمامی مخاطبان در جامعه کمک میکند. عکسها سندهایی غیر قابل انکار هستند. به خاطر همین عکسهای سینمایی در سراسر دنیا، در دسته ارزشمندترین عکسها شمرده میشوند و عکاسان سینمایی همیشه قشر قابل احترامی برای سینما گران و مردم بودهاند. عکس فیلم اثر گذارترین شاخصهای است که پیش از دیدن فیلم مخاطب را به سوی خود میکشاند.
مدت هاست بیانیه دادن بعد از هر جشنوارهای کار کلیشه و دور از عرف هنر است. اما دغدغه صنفی و رعایت حقوق عکاسان سینما و ایجاد وفاق و همدلی در عمل و نه در حرف ما را وادار به نوشتن نمود.
اینکه آیا هیات محترم داوران بخش مسابقه عکس سینمای ایران، عکس فیلمها را داوری نمودهاند یا خود فیلمها و سازمانهای پشتیبان آنهارا؟
اینکه چرا دبیر بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر خود از اعضای هیات انتخاب این بخش است و تکرار را دلیل رد نمودن یکی از داوران سرشناس سال گذشته در داوری امسال بیان نموده است؟
این چرا کارمند بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (درج اسم و سمت در بولتن جشنواره) خود شرکت کننده در این بخش است و مورد تقدیر هیات داوران نیز قرار میگیرد؟
اینکه چرا از بین پنج داور بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (که این بخش اساسا بر عکس استوار است) تنها یک نفر عکاس حرفهای سینما حضور دارد؟ (یک کارگردان انیمیشین، یک کارگردان تئاتر، یک تدوینگر و یک گرافیست)
اینکه چرا در مراسم تقدیر از نامزدهای جشنواره فیلم فجر دعوتی از عکاسان نامزد همین جشنواره نمیشود؟
اینکه چرا طبق نظر دبیر این بخش اچ دی ار و یا سیاه سفید نمودن عکسها اصالت عکاسی سینما را به خطر میاندازد و پذیرش عکس فیلم مستند در مسابقه این خطر را ندارد؟ همه اینها بماند برای وقتش و اهلش....
برخی مواقع ناراحت و دل سوخته میشویم که چرا هنوز برخی مدیران ما از قافله عقب هستند. گاهی نیز امیدوار میشویم، اما قانع نه... و مدیران نادر و کمیابی هم هستند که نشانی از تلاش برای شکستن قالبهای پوسیده و کلیشهای و در انداختن طرحی نو دارند. مدیرانی که میتوان لقب خط شکن به آنها داد و همانها هم آبروی سینمای این دیار هستند. جناب آقای حیدری دبیر محترم دوره آینده جشنواره فیلم فجر، ما اعتقاد داریم شما از همین جنس مدیران هستید واین تقاضا را داریم، همانطور که در دوره آینده جشنواره، بخش عکس را به بخش جوایز اصلی و فیلمهای همان سال اضافه نمودید در انتخاب دبیر بخش تبلیغات که داوری سال گذشته عکاسی نیز در آن است دقت نمایید و پیشنهاد انتخاب جناب اقای دکتر شهاب الدین عادل را با شما در میان میگذاریم.
درصورت بیتوجهی به این حرفه، روزی میرسد که از فاجعهای به نام عکاسی فیلم حرف میزنیم، زمانی که فرصتها از دست رفته و برای هر اقدامی دیر است.