مجید درخشانی با «خورشید» چاوش نواخت/اجرای قطعه «در خیال» به یاد صدای شجریان
سومین روز جشنواره با اجرای گروههای خورشید، تریو ایروان و وزیری در تالار رودکی و وحدت همراه بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در کنسرت گروه «خورشید» که روز گذشته (23 بهمن ماه) از ساعت 18.15 آغاز شد؛ قطعاتی از آثار چاوش، گروهنوازی در دستگاه نوا و گروهنوازی در بیات ترک و دشتی اجرا شد. مجید درخشانی که خود از اعضای گروه شیداست؛ در اولین اجرایی که پس از مدتها با گروه خورشید داشت؛ با اجرای قطعاتِ خاطرهانگیز چاوش یاد آن موسیقی را بار دیگر زنده کرد.
در ابتدای این کنسرت، تصنیف ایرانی اثر زندهیاد پرویز مشکاتیان با شعر جواد آذر اجرا شد و پس از آن قطعهی ماندگار «راز سر به مهر» با آهنگسازی زندهیاد محمدرضا لطفی و تنظیم حسین علیزاده با شعری از حافظ به اجرا درآمد، این دو قطعه را «اشکان کمانگری» اجرا کرد.
بعد از اجرای این دو قطعه، مظفر شفیعی خواننده آواز ایرانی به همراه درخشانی روی صحنه آمد. در این بخش مقدمهی نوا، چهارمضراب و آواز، تصنیف بیمن مرو با شعری از مولانا و تصنیف چون جان با شعری از مولانا با آهنگسازی مجید درخشانی اجرا شد. بخش سوم نیز به گروهنوازی در بیات ترک و دشتی با صدای کمانگری اختصاص داشت.
در این کنسرت؛ علاوه بر اجرای قطعاتِ باکلام، دونوازی کمانچه و بربت و تکنوازی «حنانه سعیدی» در دشتی اجرا شد. پس از آن گروه به درخواست مخاطبان؛ قطعهی ماندگار «در خیال» که پیش از این در حافظه صوتی مخاطبان آواز ایرانی با صدای «محمدرضا شجریان» به یادگار مانده بود را اجرا کردند.
در گروه خورشید، مهرداد ناصحی (کمانچه)، علیرضا دریانی(کمانچه)، حنانه سعیدی (قانون)، نازنین غنیزاده (کمانچه)، سارا رضا زاده (تار)، حمید بهروزینیا (تار)، آرش عزیزی (تار)، نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، مهناز کاشانی (قیچک آلتو)، نازنین روستا (قیچک آلتو)، شیوا احمدی سپهر (عود)، امین حیدری (عود)، امین گلستانی (عود)، آرش سعیدیان (عود)، سارا مهرافشار (دف)، مصطفی سامنی (دف)، هستی فرحی (تار)، نلیا صفایی (دیوان)، سحر کمالوند (بمتار)، زهرا رنجپور (دف)، سام خواجهوند (دف) نواختند.
اما گروه «وزیری» نیز روز گذشته از ساعت نه شب در تالار وحدت روی صحنه رفت. اولین قطعهی بخش اول این برنامه «موج» نام داشت که آهنگی بیکلام بود و از تنظیمات معروف به موسیقی گلهایی در آن استفاده شده بود، رنگآمیزی فضای ملودیک ایجاد شده در این اثر با تار ایجاد شد؛ با پایان یافتن این قطعه و تشویق تماشاگران حاضران در سالن، «کیوان ساکت»، خوانندهی گروهش – سالار عقیلی- را روی صحنه دعوت کرد.
«ابر میبارد» با شعری از امیرخسرو دهلوی اولین قطعهای بود که سالار عیقلی آن را اجرا کر. او در بخشهای مختلفی از این قطعه، گسترهی صدایی خود را نشان داد. در ادامه ساز و آوازی با تار ساکت و آواز عقیلی اجرا شد. بهنام ابوالقاسم نیز به عنوان نوازندهی پیانو این قطعه را همراهی میکرد. در این بخش بار دیگر سالار عقیلی در گامهای بالا صدای خود را به رخ تماشاگران کشاند. در بخش بعدی قطعهای با تم موسیقی شمال ایران ارایه شد و پس از آن شعری از «مولانا» با مطلعِ «ای قوم به حج رفته» توسط عقیلی اجرا شد. خواننده در این بخش سعی در ارایهی تواناییهای خود در بمخوانی داشت و وزن و ملودی روی شعر مولانا ظرایف کلامی در شعر او را بیش از پیش نمایان میکرد.
در ادامه و به صورت ناگهانی، احسان عبدی پور نوازندهی جوان سرنا وارد صحنه شد که مورد تشویق فراوان حضار قرار گرفت. امید عبدیپور با دهل و مردم با تشویقهایشان اجرای قطعهای با بنمایهی موسیقی لرستان را حال و هوایی ویژه دادند.
در ادامه «ساکت» با تکنوازی تار، به شکلگیری سیر ملودیک قطعه کمک کرد. بازگشت به رپرتوار موسیقی ردیفی و آواز عقیلی روی دوبیتی «ابر آمد و زار بر سر سبزه گریست» از خیام مقدمهی اجرای قطعهی بعد بود که نوروز 75 نام داشت.
«راز مهتاب» قطعهای بیکلام برای سهتار و ارکستر بود که مقدمهی اجرای بخش دوم به حساب میآمد. صدای شفاف مضرابهای ساکت در «دشتی» بخشی از تکنوازی او در میانهی این قطعهی بیکلام را شامل میشد. با پایان یافتن قطعهی راز مهتاب، ساکت دوباره عقیلی را روی صحنه دعوت کرد.
پس از آن سالار عقیلی و ژاله صادقیان به همراه ساکت روی صحنه آمدند. صادقیان در مقام گوینده بخشی از اشعار مرحوم «فریدون مشیری» پیش از خواندن عقیلی دکلمه کرد و کیوان ساکت درباره این قطعه سخن گفت.
پس از اجرای قطعه کوچه به یاد فریدون مشیری؛ عقیلی بخشی از قطعات ملی میهنی خود را طبق روال همیشه اجرا کرد و در ادامه؛ نوروز 94 با شعری از محمد تقی ساکت اجرا شد.