جشنواره به تخممرغ شانسی میماند/ از داوران گله نداریم
شعیبی با تاکید بر این مطلب که "سیانور" داوری شد؛ گفت: جشنواره و داورهایش تبدیل به تخممرغ شانسی شده و در هر دوره معلوم نیست از داخل آن چه بیرون میآید.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری فیلم "سیانور" ساخته بهروز شعیبی با حضور عوامل فیلم شب گذشته (بیست و یک بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
شعیبی در ابتدای این نشست گفت: سیانور قصهای درباره دهه 50 است به خصوص سال 54 که مقطع حساسیست و در جامعه مغفول مانده.
این کارگردان افزود: تلویزیون همیشه به آدمها و مقاطع خاصی پرداخته درصورتیکه تاریخ انقلاب ما اشخاص و مقاطع زیادی داشته که همواره از آنها غفلت شده است.
وی ادامه داد: زمان آن رسیده که از پرهیزکاری و احتیاط پرهیز کرد و جلوی سودجوییها و ریاکاریها ایستاد و آنچه را که مردم باید با آن روبرو شوند را تصویر کرد.
شعیبی با اشاره به اینکه به ما پیشنهاد شد از اسامی واقعی در این اثر استفاده نکنیم؛ افزود: ما به این پیشنهادها توجه نکردیم به این دلیل که مطمئن بودیم کارمان درست است.
کارگردان فیلم سیانور در واکنش به کنار گذاشتن شدن فیلمش در میان فهرست کاندیداهای جشنواره فیلم فجر گفت: من هنوز کمتجربه هستم و به این جشنواره دلبستگی کامل دارم. الان بعداز دو روز که از اعلام کاندیداها گذشته؛ ناراحت نیستم. قاعدتا فیلمساز برای جشنواره فیلم نمیسازد اما جشنواره و داورهایش تبدیل به تخممرغ شانسی شده و معلوم نیست هر دورهای از دورن آن چه داورانی و چه اندیشهای بیرون میآید.
وی با تقدیم فیلمش به علی جنتی افزود: در کتابهای تاریخی مربوط به دوران انقلاب نام علی جنتی بسیار به چشم میخورد و به این دلیل من این فیلم را امروز که در میان کاندیداها هم نیست؛ به ایشان تقدیم میکنم که خوشبختانه با کاری که داورها کردند هیچ شائبه و سوتفاهمی هم بهوجود نمیآید.
کارگردان دهلییز درباره تنوع در ژانرهایی که کار میکند؛ گفت: من در سن و سالی نیستم که صاحب ژانر یا مدلی برای فیلمسازی باشم. اگر اینگونه باشد؛ فرصت تجربه کردن را از خودم گرفتهام. من چشمام را روی حاشیهها بستهام و فیلمهایی میسازم که اقتضای سن، شناخت و جامعهایست که در آن زندگی میکنم و به این نتیجه نرسیدهام که ژانری را تکرار کنم.
وی درباره شباهت مضمونی این فیلم به دیگر آثار جشنواره؛ گفت: اتمسفر جامعهای که ما در آن زندگی میکنیم محدود به یک کشور نمیشود. مطمئنا وودی آلن و بهرام توکلی که اتوبوسی به نام هوس را کار کردند؛ هیچیک قصد رقابت با دیگری را نداشتند. اقتضای زمانه میشود که به اتفاقاتی که در گذشته افتاده؛ بپردازد. اشباع بودن قصهها و درامهای زمان حال نیز دلیل این علت است.
محمود رضوی (تهیهکننده سیانور) نیز در این نشست گفت: در فیلمنامه غیر از فضایی که به 40 سال قبل میپردازد؛ جزییاتی مطرح میشود که به درد مسائل روز جامعه میخورد.
رضوی درباره اینکه فیلم سیانور به دلیل دیر رسیدن به دفتر جشنواره؛ در فهرست داوریها قرار نگرفت؛ گفت: این فیلم داوری شده است. فیلمسازی را نمیتوان پیدا کرد که جشنواره برایش اهمیتی نداشته باشد و بگوید جشنواره برایم مهم نیست. واقعیت این است زمانی که در یک جشنواره شرکت میکنی باید همه قوانین آن و داورهایش را بپذیری. قواعدش ظاهرا این بوده و نظر داوران نیز چنین بوده است.
وی درباره پایین بودن واکنش عوامل فیلم سیانور به قضاوت داوران گفت: اعتراض ما در همین حد است. سابقه آنهم موجود است. فیلم خیابانهای آرام که 7 سال توقیف است؛ نشانه و مدرک میزان واکنش ماست.
وی اشارهای هم به فیلمنامه این اثر کرد و افزود: آقای احمدی فیلمنامه را حدود 7-8 بار بازنویسی کردند و هر دفعه از ایشان میخواستیم که داستان را به گونهای دیگر بنویسند.
وی تاکید کرد: روز اول که من ترکیب هیات داوران را دیدم به شعیبی گفتم اینها همه رفیقهای ما هستند اما از این ترکیب؛ کاندیدایی برای فیلم درنمیآید.
رضوی در پاسخ به این سئوال که آیا سیانور با نظارت مستقیم وزارت اطلاعات ساخته شده؛ گفت: در آن زمان که این موضوع مطرح شد هم ما به عنوان روابط عمومی فیلم و هم وزارت اطلاعات آن را تکذیب کردیم. ما مشاور امنیتی در کار داشتیم اما فیلم با سرمایه و نظارت مستقیم وزارت اطلاعات تولید نشده است.
مسعود احمدیان (فیلمنامهنویس) با بیان این مطلب که در این کشور اتفاقی افتاده که به یک اتفاق عظیم فرهنگی منجر شده است؛ افزود: ضمن احترام به همه چریکهای انقلاب که در راه هدفشان شهید یا تبعید شدند؛ امیدوارم آیندگان برای راهشان به اسلحه و سیانور نیاز پیدا نکنند.
وی با تاکید بر اینکه در سیانور سعی کردیم انصاف را رعایت کنیم؛ ادامه داد: ما منابع چاپ شده و کتابهای تاریخی موجود را برای هدفی که داشتیم بهکار گرفتیم.
احمدیان با بیان این مطلب که اگر قرار بود به همه مسئل سازمان مجاهدین خلق پرداخت شود؛ مخاطب با بمباران اطلاعاتی مواجه میشد و به زمانی در حد سریال نیاز بود؛ افزود: ما نمیخواستیم درام اصلی و انسانی کار فراموش شود. ممکن است تماشاگری از مفهومی که سیانور میخواهد منتقل کند؛ سوءبرداشتهایی داشته باشند اما تاکید این فیلم این است که اجازه ندهیم دیگران بهجای ما تصمیم بگیرند. آمیزههای دینی ما براساس تفکر، تعقل و استدلال است. باید به اندیشه و تعقل و فکر کردن برگردیم.
در این نشست برخی عوامل فیلم شامل هانیه توسلی، بهنوش بختیاری، حامد کمیلی، پدرام شریفی، علیرضا برازنده (فیلمبردار)، آیدین ظریف (طراح صحنه و لباس) و حمید معتمد (خواننده) نیز حضور داشتند.