سینما یا باید صد در صد دولتی باشد یا خصوصی/باید پای مجوزها بایستیم
ایوبی میگوید: پروانه ساخت حتی دردی را هم برای ممیزی حل نمیکند و ضدممیزی است. اگر شما پذیرفتی در سینمای ایران و این نظام فیلم بسازی، باید به قواعد آن متعهد باشی.
به گزارش ایلنا، حجت الله ایوبی ۱۴ بهمن ماه در دومین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد کاخ جشنواره، میهمان ویژه نخستین قسمت از ویژهبرنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.
ایوبی درخصوص وضعیت سینمای ایران گفت: شما چندبار در برنامهتان گفتید با من دعوا دارید، من اما با هیچ کسی دعوا ندارم. برایم جالب است بهروز افخمی نخستین سینماگری است که از یک مدیر سینمایی میخواهد او را تحویل نگیرد. من فکر میکنم آمار و ارقامی که شما درخصوص وضعیت نمایش فیلمها در سینمای ایران بیان میکنید نیاز به تحلیل بیشتر دارد. من اعتقاد دارم سینمای ایران ورشکسته نیست و برعکس به سمت امید و پیشرفت میرود. همه شاخصهایی سینمای ما امیدوارکننده است.
وی افزود: اگر میخواهیم سینمای ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، باید درنظر بگیریم تعداد سالنهای سینما در کشورهای روبه جلو در سینما ۳ الی ۴ هزار سالن سینماست. در همان کشورها نیز ۲۰ درصد فروش مربوط به سینمای ملی است و ۸۰ درصد مربوط به فیلمهای سینمای آمریکاست. سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون نفر مخاطب سینمایی داشتیم و امسال ۱۳ الی ۱۴ میلیون نفر به سینما رفتهاند و فیلمهای ایرانی را دیدهاند. اگر هر شهر ایران یک سالن سینما داشت این عدد قطعا چندین برابر میشد.
رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: بنابراین مقصر مردم نیستند که سینما نمیروند، چون اساسا سینمایی نیست که بروند. من مدیر نیز نمیتوانم سالن بسازم، چون پول ندارم. این مدیران شهری هستند که باید به کمک بیایند و هزینههای عمرانی خود درنظر بگیرند.
ایوبی ادامه داد: من فکر میکنم مردم ما در شهرستانها ظرفیت اصلی سینمارو هستند و سینما رفتن یک آئین دورهم جمع شدنیست که خانوادهها میپسندند.
رئیس سازمان سینمایی با اعلام خبر احداث ۹۰ سالن سینمایی جدید اظهار داشت: همین الان ۹۰ سالن سینمایی جدید و خوب توسط بخش خصوصی و با حمایت ما درحال ساخت است. سال آینده را من سال پرفروشی برای سینمای ایران میدانم. نهایتا من آینده سینمای ایران را بسیار امیدوارکننده میبینم.
در ادامه بهروز افخمی بیان داشت: معتقدم با افزایش تعداد سالن سینما ظرفیت تماشاگران الزاما افزایش نمییابد. چون همین الان ضریب اشغال صندلیهای سینماها کمتر از ۵ درصد است و اگر قرار بر پرشدنشان بود، همین تعداد پرمیشد.
مجری برنامه «هفت» ادامه داد: بسیاری از فیلمهایی که امروز به عنوان فیلم سینمایی ساخته میشود، فیلمهای تلویزیونی است و تماشای آن از تلویزیون چیزی کمتر از سینما نیست. لذا خیلی با این فیلمها نمیتوان به سینماداری امیدوار بود. بسیاری از فیلمهای امروز ملودرامهایی هستند که به اسم انتقاد اجتماعی تولید میشوند اما در حقیقت چیزی بیشتر از یک تله فیلم نیستند.
افخمی خاطرنشان کرد: من مشخصا نظرم این است که سینما یا باید صد در صد دولتی باشد یا صد در صد خصوصی.
در ادامه ایوبی پاسخ داد: به نظر من هر دوی اینها معقول نیست. سینمای ایران در وضعیتی است که نیاز به حمایت دارد. بهطور مثال باید به گروه هنر و تجربه توجه ویژه کرد. امسال از ۱۹۵ فیلم رسیده به جشنواره تنها نزدیک به ۳۵ فیلم با حمایت دولتی تولید شده بود. یعنی سینمای دولتی چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد آنها را با وام شامل میشود.
رئیس سازمان سینمایی با بیان آنکه سیاست ما حمایت پس از تولید است، گفت: خطر سینمای دولتی و سفارشی، خطر قطع ارتباط سینماگر با مردم است.
در ادامه ایوبی درخصوص پروانه ساخت فیلمهای سینمایی و اختیار کارگردانها گفت: اگر ما واقعا میخواهیم به بازار سینما راه بیابیم باید شرایط کامل را برای سینماگر فراهم کنیم. باید پای مجوزهای خود بایستیم، سالنهای سینمایی فراهم کنیم و شرایط بازگشت سرمایه او را فراهم کنیم.
در ادامه بهروز افخمی پاسخ داد: به نظر من راه پرکردن سالنهای سینمایی این است که فیلمی ساخته شود که حمایت دولتی را نداشته باشد تا سینماگر مجبور باشد مردم را به سینماها بکشاند.
ایوبی نهایتا بیان داشت: حرف شما حرف درستی است. من مصاحبه هم کردم و بلند بیان کردم که ضرورت پروانه ساخت را نمیفهمم و اگر فیلمسازی بتواند تعهد کار خود را بدهد، ما استقبال میکنیم. پروانه ساخت حتی دردی را هم برای ممیزی حل نمیکند و ضدممیزی است. اگر شما پذیرفتی در سینمای ایران و این نظام فیلم بسازی، باید به قواعد آن متعهد باشی.
کامبیز نوروزی حقوقدان 22 دی ماه در گفتگو با ایلنا (اینجا) اعلام کرده بود که صدرو پروانه ساخت با قانون اساسی سازگار نیست.