خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین اخبار سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر؛

بنی‌اعتماد و عیاری داوری را نپذیرفتند/ انتقادات رحمانیان را شنیدیم

دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری (دبیر جشنواره) و مدیران بخش‌های مختلف سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حیدری گفت: امسال در انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو تلاش شده به همه ژانر‌ها و گونه‌ها توجه شود و حضور هنرمندان و فیلم‌های امسال نیز نویدبخش سال خوبی برای سینمای ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: سال آینده فیلم‌های سینمایی ایران با استقبال مواجه خواهند شد و قطعا بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره در زمان اکران پرفروش می‌شوند. از این منظر جشنواره فیلم فجر نقطه عطفی در سینمای ایران است.

حیدری با تاکید بر اینکه سال نوی سینمای ایران از ۱۱ بهمن ماه آغاز می‌شود، گفت: از ۱۲ بهمن اکران فیلم‌ها آغاز می‌شود. در بخش داوری حرف‌هایی شنیده شد که وظیفه خود می‌دانم تا پاسخگو باشم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که در انتخاب هیات داوران از بیشترین ظرفیت سینمای ایران استفاده شود و طیف‌های مختلفی در داوری بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند. کسانی که توانایی و تخصص بالایی دارند. در بخش نگاه نو نیز تلاش شد از نیروهای جدید و جوان و کسانی که تاکنون کمتر سابقه داوری داشته‌اند؛ استفاده شود.

حیدری درباره پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره نیز گفت: تلاش کردیم نظم خاصی در این بخش وجود داشته باشد و با یک برنامه‌ریزی درست بلیت‌های مخاطبان به منازل‌شان ارسال شد.

وی ادامه داد: روز جمعه مجموعه‌ فیلم‌هایی که در دوره‌های قبلی سیمرغ کسب کرده‌اند در یک بسته رونمایی می‌شوند. همچنین از ۱۴ نفر از دوبلورهای سینمای ایران در بخش پیشکسوتان تقدیر می‌شود و بسته موسیقی شامل ۱۰۰ موسیقی بر‌تر فیلم‌های بعداز انقلاب نیز رونمایی می‌شود.

دبیر جشنواره؛ رایتل را حامی مالی سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد. 

او درباره اعتراض‌های محمد رحمانیان و سرنوشت فیلم «دختر» رضا میرکریمی نیز گفت: هیات انتخاب ۸۵ دقیقه از فیلم دختر را دیده و آن را انتخاب کردند. البته بخش‌های مربوط به زمستان این فیلم هنوز باقیمانده که در حال فیلمبرداری است و قرار است به نسخه اکران اضافه شود. آقای رحمانیان نیز از هنرمندان خوب ماست که فیلمشان در جشنواره حضور دارد. ایشان انتقاداتی به جشنواره داشتند که شنیدیم.

به گفته حیدری؛ پس از انتخاب فیلم‌ها؛ فشارهای زیادی ازسوی گروه‌ها و افراد مختلفی به جشنواره وارد شد تا فیلم‌هایی در خارج از بخش مسابقه؛ وارد این بخش شود اما دفتر جشنواره تا این لحظه دربرابر فشارها مقاومت کرده‌است.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر؛ اعضای هیات داوران امسال را افراد مستقلی دانست و تاکید کرد: رای این هیات تحت تاثیر هیچ ارگان و دستگاهی نبوده و نیست.

وی ادامه داد: برج میلاد امسال کاخ مطبوعات و هنرمندان است. نمایش فیلم‌ها در برج میلاد از ساعت ۱۴ آغاز و در بعضی از روز‌ها برنامه نمایش فیلم‌ها تا ساعت ۱۲ شب و شاید پس از آن نیز ادامه داشته باشد.

حیدری با بیان این مطلب که برای مسایل مرتبط با اسپانسر جشنواره با هیچیک از مشاوران جشنواره صحبتی نشده است و اینکه نامی از شهر فرش یا فرش‌های دیگر به عنوان اسپانسر برده می‌شود؛ اصلا صحیح نیست.

به گفته دبیر جشنواره فیلم فجر؛ آثار امسال پر از امید هستند هرچند بسیاری از آن‌ها انتقاداتی نیز مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: هشت فیلم انیمیشن در سینماهای مردمی به نمایش درمی‌آید که یک فیلم از میان آن‌ها توسط آسیفا انتخاب و برگزیده می‌شود.

حیدری درباره حضور رخشان بنی‌اعتماد در فهرست هیات داوران جشنواره نیز گفت: خانم بنی‌اعتماد داوری را به دلیل سفری که در پیش داشت؛ نپذیرفت. داوری به عیاری هم پیشنهاد داده شد اما ایشان قبول نکردند.

به گفته او؛ دبیر جشنواره فیلم فجر امسال هیچ جایزه‌ای نمی‌دهد و جوایز تنها توسط هیات داوران داده می‌شود.

دبیر این دوره از جشنواره درباره مراسم افتتاحیه امسال گفت: این مراسم در تالار وحدت در ساعت ۱۸ با پذیرایی و سپس راس ساعت ۱۹ به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. در این مراسم از ۴ سینماگر تجلیل می‌شود. ما تلاش داریم برنامه افتتاحیه طولانی نباشد به همین دلیل هیچ برنامه سخنرانی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نداریم.

وی با اشاره به این‌که داوران با خواهش من داوری جشنواره را پذیرفتند؛ گفت: اولین سانس نمایش در برج میلاد؛ مستند، بخش دوم متعلق به هنروتجربه و سه سانس مابقی به نمایش فیلم‌های سودای سیمرغ و نگاه نو اختصاص دارد.

حیدری با بیان این‌که وظیفه ما گوش کردن به انتقادات و احترام به منتقدان است؛ گفت: ما دوست داریم فیلم‌ها در استان‌ها نمایش داده شوند اما استان‌ها پول ندارند و صاحبان فیلم‌ها نیز حق دارند و باید پولشان پرداخت شود.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر؛ ادامه داد: حرف همه کسانی‌که مانند پرستویی عزیز از پوستر انتقاد کردند را با دیده منت شنیدیم و دوست داریم هنرمندان بیشتری در جشنواره حضور داشته باشند. همانطور که شهاب حسینی پذیرفت در جشنواره باشد و بر ما منت گذاشت.

 وی درباره آن دسته از اهالی رسانه که نمی‌توانند در کاخ جشنواره حضور پیدا کنند؛ گفت: بلیت سینماها و کارت سینماهای دیگر به آن‌ها داده می‌شود.

حیدری افزود: معنی سیاه‌نمایی در فیلم‌ها را متوجه نمی‌شوم اینکه فیلمی انتقاد می‌کند و تلخ است دلیل بر سیاه نمایی نیست.

به گفته دبیر این دوره از جشنواره؛ کسی در کشور سیگار را ترویج نمی‌کند و حرفی که ایل‌بیگی مبنی بر سیگار کشیدن کاراکترها در فیلم‌ها مطرح کرده است؛ صحیح نیست.

وی ادامه داد: فیلم‌ها براساس چارچوب وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مجوز و پروانه نمایش گرفته‌اند و حتی برخی فیلم‌ها پروانه نمایش دایم دارند.

موسوی نیز به همکاری برج میلاد اشاره کرد و ضمن تشکر از این همکاری؛ گفت: در پردیس ملت رونمایی بخش تبلیغی در روز 12 بهمن انجام می‌شود.

در این مراسم از سه پوستر مستند، نگاه نو و هنر و تجربه رونمایی شد.

کد خبر : ۳۴۱۴۸۵