موسسه توسعه هنرهای معاصر در معرفی سامانه فروش عجولانه عمل کرد
نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر درباره نحوه فروش بلیت؛ با حضور نمایندههای سامانههای فروش و حمیدرضا نوربخش صبح امروز (دوشنبه 5 بهمن) در ساختمان معاونت هنری ارشاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمیدرضا نوربخش (مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر) در ابتدای این نشست گفت: ما بعد از جلسات و بررسیهایی که انجام شد؛ از فعالان فروش اینترنتی بلیت کنسرتهای موسیقی دعوت کردیم پیشنهادات خود را برای حضور در این دوره از جشنواره به ما ارائه دهند که طی جمعبندیهای صورت گرفته و اعطای مجوزهایی که پیرامون این موضوع انجام گرفت، سه سامانه «تیوال»، «۸۴۲۰۰» و «میرسی» به عنوان نهادهای رسمی فروش اینترنتی بلیت جشنواره انتخاب شدند. این سایتها از ساعت ۱۶ امروز بهطور رسمی کار فروش بلیت را انجام خواهند داد.
او ادامه داد: درنهایت به این جمعبندی رسیدیم که این سه سامانه با پتانسیلهای تبلیغاتی خوبی که دارند؛ میتوانند کمک قابل توجهی به فروش اینترنتی بلیتهای جشنواره انجام دهند. البته سایتهای دیگری هم برآورد خود را نسبت به حضور در جشنواره اعلام کردند ولی اگر میبینید که امروز در جمع این سه سایت حضور ندارند؛ دلیلش این است که خودشان تصمیم گرفتند که نباشند. ما با مسئولان سایت «ایران کنسرت» هم چندین جلسه برگزار کردیم اما با توجه به اینکه مایل به انحصار نبودیم، آنها بهطور حتم در جشنواره حضور ندارند.
مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همچنین بیان کرد: سقف فروش اینترنتی بلیت ۹۵ هزار تومان و کف آن ۳۰ هزار تومان پیشبینی شده که البته این موضوع در همه سالنها به یک شکل نیست، بلکه حتی این امکان وجود دارد که قیمت سقف یک سالن از میزانی که ما برای آن تعیین کردیم، کمتر باشد. سعی بر آن بوده که نوع قیمتها از میزان قیمتهای کنسرتهای در طول سال پایینتر باشد. ما در بخش دانشجویی نیز فضایی را پیشبینی کردیم که براساس آن ضمن اولویت قرار دادن دانشجویان موسیقی برای خرید بلیتهای تخفیفدار، امکانات خوبی هم برای سایر دانشجویان نسبت به خرید اینترنتی بلیت وجود داشته باشد.
وی در پایان گفت: در این دوره از جشنواره تلاش کردم تا به اهالی موسیقی پاسخ قانعکنندهای بدهم. شما مطمئن باشید که ما از هر گونه رابطهگرایی و رانتخواری پرهیز کردیم، چراکه به هیچ عنوان نمیخواهیم ابهامی در این موضوع وجود داشته باشد. درباره خبر فروش اینترنتی بلیت توسط سامانه «ایران کنسرت» که چندی پیش توسط مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر به رسانهها اعلام شد نیز باید اعلام کنم تنها مشکل این ماجرا، عجله برای بلیتفروشی بود. موسسه به دلیل فشاری که در آن قرار گرفته بود برای اعلام نهایی نام سامانه فروش اینترنتی بلیت عجله کرد. حرکت عجولانه موسسه باعث شد تا ماجرای بلیت فروشی ابعاد دیگری به خود بگیرد.
علی نیکونیا (مدیر سامانه «۸۴۲۰۰») در ادامه این نشست اظهار داشت: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، سامانه «۸۴۲۰۰» تمامی برنامههای پاپ جشنواره را زیر پوشش فروش اینترنتی بلیت قرار خواهد داد. ضمن اینکه تعدادی از برنامههای ویژه بانوان و کنسرتهای تالار رودکی نیز برعهده این سایت گذاشته شده است. البته سایت «تیوال» برنامههای مربوط به فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، تالار وحدت، تالار رودکی و دو اجرا در مرکز همایشهای برج میلاد را زیر پوشش قرار میدهد. سامانه «میرسی» هم در وهله اول ماموریت فروش اینترنتی اجراهای بینالملل را انجام میدهد و در کنارش اجراهایی از تالار وحدت و تالار رودکی را نیز برعهده خواهد داشت.
وی افزود: حضور این سه سامانه به جهت مشارکت بهتر در اطلاعرسانی و فروش بلیت است که این سه سامانه میخواهند بهصورت مستقل اما مشترک همدیگر را همراهی کنند. برنامهریزیها به شکلی انجام گرفته که به یُمن میزبانی جشنواره موسیقی فجر، هریک از این سه سامانه، دو سامانه دیگر را تحت پوشش دارد و آنها را به مخاطب ارائه میدهد. سایت «تیوال» کار مدیای جشنواره را نیز انجام میدهد که این فضای ایجاد شده به خودی خود موضوع قابل توجهی است.
شفیعی (نماینده سایت «تیوال») نیز گفت: باتوجه به برنامهریزیهایی که انجام گرفته شده، پیرو فعالیتهایی که ما در طول سال در حوزه موسیقی و تئاتر داشتیم، تصمیم گرفتیم تا در این دوره از جشنواره با ارائه طرحها و ایدههای خود، حضور فعالی داشته باشیم و بتوانیم در کنار دو سامانه دیگر نسبت به فروش اینترنتی بلیتهای جشنواره اقدام کنیم.
وی بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا با استفاده از تجربههای حضور در جشنوارههای تئاتر فجر و دیگر برنامههای زنده، در جهت رفع نواقص و معایبی که برای این فضاها قابل پیشبینی است اقدامات لازم را انجام دهیم.
گرایلی (نماینده شرکت کار و اندیشه، مجموعه بارانا و نماینده سامانه «میرسی») هم در این نشست خبری گفت: سامانه «میرسی» در قالب یک مجموعه بزرگ تحت عنوان «بارانا» از مدتها قبل با همفکری هنرمندانی چون حمیدرضا نوربخش و کارشناسان دیگر در حوزه رسانه فعالیت خود را آغاز کرد. این سامانه در این دوره از جشنواره تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با استفاده از امکانات تبلیغاتی و فضایی که مدنظر دارد، نسبت به فروش بلیتهای بخش بینالملل جشنواره، اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: سیاست ما بر این قاعده است که با امکانات تبلیغاتی خود در جهت شناسایی افراد و هنرمندان شرکتکننده در بخش بینالملل جشنواره و فروش بلیت برنامهها گام برداریم و امیدواریم بتوانیم در این راه موفق باشیم.
سامانه «۸۴۲۰۰» بلیت اجراهای دالیبور کاروای، ماسیس آراکلیان و تریوی شهرزاد، گروهنوازی کمانچه نوید دهقان، ارکستر فلارمونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی، ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناواریان، هنگامه اخوان و گروه بهار، نجمه تجدد، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، محمد علیزاده، کاوه یغمایی، سیروان خسروی، محسن یگانه، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، گروه رستاک، بابک جهانبخش و گروه هفت را به فروش میرساند.
سامانه «تیوال» نیز بلیت اجراهای گروه پالت، گروه کامکارها، ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی، انزو فاواتا، کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان، پری زنگنه و گروه مهر نوا، آرزو علیوا، ارکستر پارس به رهبری ناصر نظر، گروه خورشید به سرپرستی مجید درحشانی، گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری امیل تاباکوف، شربل روحانا و آزاد میرزاپور، گروه دیوانا، ششانگ سوبرامنیم، گروه بدخشان، اردشیر کامکار و بهداد بابایی، همایون سخی و سیار هاشمی، گروه اوان، گروه دال، گروه داماهی، گروه بابک صفرنژاد، گروه آرین کشیشی، گروه کامنت، گروه ماکان اشکواری، گروه دگردیس، گروه تندر، گروه بمرانی، گروه عاشیقلارمیشو، گروه ساحل مکران، گروه مازرون، گروه گیل و آمارد، گروه آوای موج و گروه راهو را در اختیار مخاطبان موسیقی قرار خواهد داد.
همچنین سامانه «میرسی» نیز بلیت اجراهای شجاعت حسین خان، ارکستر زهی به رهبری شهرداد روحانی، ژیوان گاسپاریان و سهراب پورناظری، گروه چارتار، کوارتت زهی لایپزیگ، گروه بارتولومی بیتمن، مسعود شعاری و کریستف رضاعی، رافائل میناسکانیان، کمانه، آنتونیو ری، آلدو رومانو، فیض علی فیض، اکبر خمیسسو خان و اردوان کامکار را به فروش میرساند.