اعتراض زنان قجری از اندرونی شنیده میشود
کارگردان «خواب طولانی انارآباد» میگوید: بازی ننه غلامحسینی در این نمایش به نوعی «صدای اعتراض نهفته زنان قاجار در خلوت» محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آلما گشتاسب، دانشآموخته هنرهای زیبای دانشگاه تهران که با پروژه پایاننامه خود در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد؛ درباره این نمایش توضیح داد: ابتدا قصد داشتم نمایش «خواب طولانی انارآباد» را برای شرکت در جشنواره آیینی سنتی آماده کنم اما به دلیل حساسیت زیادی که داشتم به جشنواره نرسید. در این اجرا تلاش کردهایم یکی از بازیهای قدیمی ایرانی را زنده کنیم و البته در این مسیر خلاقیتهایی هم به خرج دادهایم.
او درباره این بازی قدیمی گفت: «ننه غلامحسینی» نام یک بازی نمایشی زنانه در دوره قاجار است که آن زمان خانمها برای اجرای آن در اندرونی دورهم جمع میشدند. دنیای وسیعی پشت این بازیها وجود داشته که تلاش کردیم آنها را کشف کنیم و در این نمونه معتقدم به نوعی میتوان برای آن عنوان «صدای اعتراض نهفته زنان در خلوت» را درنظر گرفت.
این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: اسباب و وسایل این بازی هم همان چیزهایی بوده که این زنان از صبح تا شب با آن سروکار داشتهاند.
گشتاسب در پاسخ به این پرسش که با چه هدفی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است، اظهار کرد: در خلق این نمایش بهصورت کارگاهی پیش رفتیم و مدت زمان زیادی صرف کار شد. بعد از مدتی هم در سالن استاد سمندریان دانشگاه تهران اجرا داشتیم که با استقبال دانشجویان مواجه شد و من وقتی این استقبال را دیدم تصمیم گرفتم نمایش را در شرایط بهتری به قضاوت بگذارم.
او تصریح کرد: همه گروههای هنری مایل به دیده شدن هستند و «نسل نو» همانطور که از اسمش برمیآید حامل ایدههای جدید است. بنابراین باید جایی دیده میشد و مورد قضاوت قرار میگرفت.
کارگردان نمایش «خواب طولانی انار آباد» بیان کرد: وقتی کار را آغاز کردیم سه کلیدواژه درنظر داشتیم؛ «زنانگی»، «شادی» و «خلوت زنانه» که در این بازی به چشم میخورد و میخواستیم ببینیم این رفتارها قابلیت خوانش براساس نظریههای فمینیستی را دارا هستند یا خیر.