انقلاب شد، تا ظالم بر مظلوم چیره نشود!
پس از انحلال بخش نسلی دیگر؛ دبیر این بخش با نگارش نامهای به انتقاد از سیاستهای حمیدرضا نوربخش پرداخت.
به گزارش ایلنا؛ امیرعباس ستایشگر در نامه سرگشاده خود خطاب به حمیدرضا نوربخش (دبیر جشنواره موسیقی) آورده است:
انقلاب شد، تا ظالم بر مظلوم چیره نشود!
دربارهٔ جشنواره موسیقی فجر، دیگر سکوت جایز نیست
بارها خبرگزاریها و همکاران مطبوعاتیام برای مصاحبه دربارهٔ جشنوارهٔ موسیقی فجر و حذف بخش «نسل دیگر» با من تماس گرفته بودند اما هر بار با تشکر از دیدگاه حرفهای دوستان خود را به سکوت و صبر دعوت کردم و به دلایلی ترجیح نمیدادم که وارد «گفتگو» شوم. دلیل اصلی من آن بود که در شرایطی که موسیقی هزار و یک مشکلات دارد من با حرفهایم «بندی» به آن اضافه نکنم و بنشینم تا این دوره از جشنواره که همکاران و دوستان تازه از راه رسیده آن را به دست گرفتهاند با انرژی بیشتری برگزار کنند و بعد از آن اگر قضاوتی بود، آن را مطرح کنم.
اما در این چند ماه آنقدر مدیر محترم جشنواره «گذشتهی»؛ جشنواره را «هم» زد و آن را به اصطلاح کوبید که من را مجبور به نوشتن این یادداشت کرد. ناگفته نماند در گفتگویی «اسام اسی» که هنوز نزد من یادگار است با جناب نوربخش، این هشدار را داده بودم که بهتر است درباره بخش «نسلی دیگر» صحبتی نکنند و توان خود را برای جشنواره پیش رو بگذارند تا همگی از برپایی یک جشنواره آبرومند لذت ببریم. اما ایشان در چند مصاحبه، بهطور پیوسته درباره ناکارایی دورههای گذشته صحبت کردند که من به عنوان دبیر بخش «نسل دیگر» سه دوره از جشنواره موسیقی فجر (دورههای ۲۷. ۲۸ و ۲۹) برخی از توضیحات را ضروری میدانم:
۱. ایشان عنوان کردند که جشنواره فجر با نگاهی بر کیفیت و نگاه حرفهای امسال کار کرده است و بخشهایی از جشنواره که با این نگاه تطابق نداشتند؛ حذف شدهاند.
کیفیت و نگاه حرفهای؟ کسانی که ماهیت بخش «نسلی دیگر» را دنبال میکردند؛ میدانند که این بخش به لطف خداوند و کمک دبیران هنری و اجرایی بسیار موفق بوده است. البته نه آن موفقیتی که درنظر شماست. از نظر شما گروههایی در جشنواره موفق هستند که سالن پرکن باشند و برگشت مالی به جشنواره همراه بیاورند (مصاحبهٔ جناب نوربخش با سایت موسیقی ایرانیان ۸/۸/۹۴) نسل دیگر نماینده جدی موسیقی ایرانی در جشنواره بوده است که حضور هنرمندان این بخش قوتی برای جشنواره بوده است که در این میان نه مراودهٔ عجیب مالی وجود داشته نه لابیهایی از جنس کارهای شما در خانهٔ موسیقی.
به این لیست نگاه کنید: پیام جهانمانی، پیمان یزدانیان، پویان بیگلر، عیسی غفاری، سعید کرد مافی، وحید تاج، پریچهر خواجه، حسام اینانلو، آرش کامور، میدیا فرجینژاد، سعید نایب محمدی، امیرشریفی، شهرام غلامی و.........
با هر معیار هنری و جدی که سنجش کنیم این افراد برای هر جشنوارهای در داخل کشور آبرو هستند. هنرمندانی که سالها مستقل فعالیت کردهاند و خب البته هیچ کدام در جشن امسال حضور ندارند. من سطح اعتبار موسیقایی بخش «نسل دیگر» را به وجدان و سطح تخصص خودتان وامیگذارم
۲. جناب نوربخش عنوان کردهاند که با دبیر جشنواره جناب دکتر ریاحی توافق کامل دارند. (خبرگزاری فارس ۲۸/۹/۹۴). ما در عصر ارتباطات و دنیایی زندگی میکنیم که کوچکترین جملات و اتفاقها قابل پیگیری و رصد کردن میباشد. سوال اینجاست که چطور ممکن است دبیری مانند حسن ریاحی که من سه سال در کنار ایشان در جشنواره فعالیت کردهام و همیشه شاهد آن بودهایم که دو بخش «استعدادهای درخشان» و «نسل دیگر» را از نقاط قوت جشنواره میدانستند (رجوع کنید به صحبتهای نشستهای خبری دورههای گذشته) به یکباره با حذف این دو بخش موافقت کامل داشته باشند؟ آنچه مسلم است ایشان کوچکترین نقشی در جشنواره امسال نداشتهاند و تنها به احترام معاونت هنری و موسیقی از دلخوری خود حرفی نزدهاند. این موضوع آنقدر واضح است که نیاز به توضیح و موشکافی ندارد. اگر یکبار پا به میان جامعهٔ موسیقی بگذارید، درمییابید که حقایق عیان است اما به خاطر حیا و احترام بین هنرمندان کسی فریادی برنمیارد.
۳. مدیر جشنواره عنوان کردهاند که این دوره از جشنواره جای بزرگان است و میخواهند بزرگان موسیقی را به جشنواره بیاورند و همچنین دو نکتهٔ زننده در این باب که جشنواره کمیتهٔ امداد نیست و در این جشنواره موسیقی مظلوم جایی ندارد (مصاحبهٔ ایشان در خبرگزاری فارس ۲۸/۹/۹۴). با نگاهی به جدول جشنواره و کمی تامل درمییابید که بزرگان موسیقی از دید مدیران جشنواره چه کسانی هستند. گروه معتبر و کارکشتهٔ کامکارها که همواره حضور ایشان هم باز مثل گروههای معتبر سالهای گذشته اعتباری برای جشنواره است و بس. جشنواره باید به خود افتخار کند که چنین گروهی در جشنواره هست نه اینکه حضور در جشنواره اعتباری برای ایشان (آنچه هدف مدیران جشنواره بوده است) و اما کدام گروه و بزرگان موسیقی که در دورههای گذشته نبودهاند؟ حداقل در سالهای پیش اساتیدی چون محمدرضا لطفی و شهرام ناظری در جشن موسیقی انقلاب اسلامی شرکت داشتند. اکثر هنرمندانی هم که امسال در جدول حضور دارند سالهای گذشته در جشنواره بودهاند. پس شما از کدام بزرگان صحبت میکنید که ما نمیشناسیم؟ دیگر آنکه اگر حلقهٔ دوستان و آشنایان خانه موسیقی را از جدول حذف کنیم؛ چه کسانی باقی میمانند که موسیقیشان قابل دفاع باشد؟
بخش پاپ، نواحی و بانوان مانند هر سال پا برجاست
اما چند گروه دیگر: گروهنوازی کمانچه (نوید دهقان) که شما خوانندهٔ گروه ایشان هستید (گروه قمر) و تورهای مختلفی داشتید.
۲. هنرمندان ارجمند برادران پورناظری که یکی از ایشان در بخش اجرا و دیگری مشاور ارشد شما در جشنواره هستند.
۳. هنرمندانی چون مجید درخشانی مسعود شعاری، کیوان ساکت سالار عقیلی و.... که در دورههای گذشته هم در جشنواره بودهاند.
۴. خانوادهٔ محترم کامکارها که تمام اهل موسیقی ارتباط ایشان با خانه موسیقی و شما را به خوبی میدانند. این را عرض نکردم که شما را به رانت و رابطه محکوم کنم. من هم در بخش «نسلی دیگر» از دوستان و همکارانم دعوت میکردم اما نکته آنجاست که آیا شما برای دیگر طیفهای موسیقی که با شما همخوانی فکری ندارند اما موسیقی قابل قبولی ارائه میکنند، راهی باز کردید یا فقط آنان را به جرم مظلوم بودن حذف کردید؟ اما نکتهٔ مهم انکه آیا شما از مدیریت خود برای آوردن این گروه معتبر استفاده کردهاید یا شاید رقم قراردار این گروه آنقدر هست که به هر استادی پیشنهاد شود، نه نگوید؟
تاکید میکنم حال که شما تاکید بر شفافیت مالی دارید رقم قرارداد همین یک گروه را منتشر کنید تا ما و جامعهٔ موسیقی به تدبیر مدیربتی شما دست مریزاد بگوییم.
سخن پایانی: موسیقی مظلوم در یک کلام همان چیزیست که «جدیست» و چون در برابر ابتذال هنری سر خم نمیکند در تمام دنیا نیاز به «حمایت» دارد. اگر این بخشها را مظلوم میدانید، پس چرا موسیقی ظالم و کسانی که با رانتها و نوع موسیقیهای سطح پایینتر برای جذب عوام رقابت میکنند در جشنوارهٔ تحت مدیریت شما جا خوش کردهاند؟ از اینجا به بعد دیگر روی صحبتم با مدیران جشنواره نیست بلکه با افرادی ست که شما را به عنوان مدیر انتخاب کردهاند. ما نه به دنبال آن هستیم که از جشنواره درآمدی داشته باشیم و حال که این بخش حذف شده است نگران درآمدمان باشیم. و نه آنکه از ابهای گل آلود ماهی بگیریم. بهتر است برای شفافیت موضوع اعلام کنم که وظیفهٔ من در جشنواره شناسایی گروهها و هماهنگی آنها با دفتر جشنواره بوده است و برای آن حدود۳ میلیون تومان دستمزد گرفتهام. حال بهتر است مدیر جشنواره که بیان داشتند بخش مالی جشنواره شفاف است همین عدد و رقم را دربارهٔ همکارانشان که وظیفهٔ شناسایی گروهها و معرفی به مدیر جشنواره را داشتند اعلام کنند و تازه در این میان بحث مقایسهٔ سطح موسیقایی گروهها و دستمزدهایی که گرفته شده است به میان خواهد امد که اگر لازم باشد برای اذهان عمومی رقم دستمزد گروههای این بخش را برای مقایسه و همکاران مطبوعاتیام در اختیارشان قرار خواهم داد و.......... بگذریم
کسانی که شما را برای مدیریت جشنواره انتخاب کردهاند کاش راهکار مدیریتی آن را هم دیکته میکردند که بهجای زیرسوال بردن دورههای گذشتهٔ جشنواره، کار خود را پیش ببرید، شما که امروز دوستان «خوش زبان» و «نیکو منصبی» دارید و همراهانی که به کمک خداوند شما را در برگزاری بهتر جشنواره مدد رسان هستند دیگر چرا همواره به «مظلومها» میپردازید و عملکرد ایشان را زیر سوال میبرید. در پایان برای شما و همراهانتان آرزوی موفقیت میکنم و خودم را به فرمودهای از قرآن کریم که آمده است: «ما لِلظَّالِمینَ مِنْ حَمیمٍ وَ لا شَفیعٍ یُطاعُ» (سوره مبارکه غافر آیه ۱۸) دلخوش میدارم.
امیرعباس ستایشگر