خبرگزاری کار ایران

یک گرافیست مطرح کرد:

شهرداری قدرت سامان دادن به زیبایی شهر را ندارد

دو کتاب "گرافیک محیطی" و "اصول طراحی پوستر"مصطفی اسداللهی تا پایان امسال منتشر می شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "اصول طراحی پوستر" نوشته مصطفی اسداللهی تا پایان امسال منتشر می‌شود. کتاب "گرافیک محیطی" این گرافیست نیز مراحل نهایی ویرایش را می‌گذراند و تا پایان امسال به بازار کتاب عرضه می‌شود.

مصطفی اسداللهی با انتقاد از وضعیت گرافیک محیطی در ایران گفت: متاسفانه گرافیک محیطی را در شهرهای ایران به صورت برنامه‌ریزی شده پیش نبردیم به صورت خودرو و دیم کار شده است. با بهم ریختگی در شهر روبه رو هستیم، گرافیک محیطی از لحاظ اطلاع رسانی و تبلیغات کاربرد بسیار زیادی در شهر دارد.

وی تاکید کرد: گرافیک شهری باید سرو سامان پیدا کند و برنامه دقیقی تدوین شود به عنوان مثال شهرداری نباید اجازه استفاده از تابلو مشاغل در هر نوع اندازه، شکل و مطابق با سلیقه فردی بدهد، در این زمینه باید استانداردهایی را رعایت کنند.

مصطفی اسداللهی با اشاره به وظایف شهرداری اظهار کرد: شهرداری می‌تواند در زمینه گرافیک شهری فعالیت کند. در این سازمان بخش‌هایی وجود دارد که مطالعاتی پیرامون این موضوع انجام می‌دهند اما شهرداری با موج ساخت و سازهایی که وجود دارد قدرت و سرعت عمل سامان دادن به گرافیک شهری را ندارد. در حالی که باید کنترلی در این زمینه وجود داشته باشد که اجازه ندهد وضعیت بصری شهر نامناسب باشد.

وی افزود: در شهرهای بزرگ مانند شهر تهران برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدتی در این زمینه باید انجام شود. جشنواره‌های گرافیکی باید هدفمند بوده و راه حل مناسبی ارائه دهند اما اگر هدف فقط برگزاری جشنواره باشد سودمند نیست.

مصطفی اسداللهی با تاکید بر کاربردهای گرافیک شهری افزود: گرافیک شهری قبل از اینکه هنر باشد باید کاربرد درستی داشته باشد. گرافیک شهری در درجه اول برای راهنمایی و مسیریابی است قبل از پرداختن به جنبه‌های هنری از لحاظ کاربردی مهم است باید نیازهای افراد را برآورده کند تا کسی در شهر گم نشود و همچنین از لحاظ هنری باعث لطافت و آرامش بصری شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون گرافیک شهری در ایران از وضعیت ایده‌آل فاصله بسیاری دارد گرچه کوشش‌هایی در این زمینه در حال صورت گیری است. مهمترین نکته معماری است که باید جایگاه ویژه‌ای پیدا کند اگر معماری درست باشد مانند دوره‌های اوج معماری ایرانی گرافیک محیطی نیز اصلاح می‌شود.

مصطفی اسداللهی اظهار کرد: مدیران باید حساسیت و تعصب داشته باشند تا گرافیک شهری وضعیت بهتری داشته باشد. زندگی در شهرهای امروزی سخت است که فضای بصری مناسب و آرامش بخش می‌تواند کمک کند.

مصطفی اسداللهی هم اکنون در حال آماده‌سازی آثارش برای نمایشگاهی در بهار 95 است، این نمایشگاه که به ارتباط گرافیک و نقاشی می‌پردازد، شامل مجموعه نقاشی‌هایی در قطع بزرگ است که با تکنیک آکلریک روی بوم اجرا شده است و هم زمان با آن کتاب مجموعه آثارش را نیز منتشر خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۸۴۹۵