خبرگزاری کار ایران

«عالی قاپو» و «چهلستون» طیاب در «گنجینه»

شبکه مستند سیما در دهمین قسمت از مجموعه «گنجینه» دو مستند «عالی قاپو» و «چهلستون» ساخته منوچهر طیاب را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش ایلنا، با برگزاری مراسم بزرگ «می‌م مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مستندسازان بر‌تر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستند‌ها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می‌روند.

بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب‌های شهر تهران ضبط می‌شود.

این قسمت از برنامه به پخش مستندهای «عالی قاپو» و «چهلستون» دو ساخته منوچهر طیاب محصول ۱۳۵۲ اختصاص دارد. پیش از این در «گنجینه» مستندهای «ایران سرزمین ادیان» و «همراه با باد در دل تنهایی کویر» ساخته این فیلمساز روی آنتن رفته است.

منوچهر طیاب متولد ۱۳۱۶ تهران طیاب فیلمسازی خود را با کارگردانی فیملی دربارهٔ سفال‌های قدیمی ایران آغاز کرد و تاکنون بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی ساخته است.

او یک ایران‌شناس قهار و ازجمله افرادی است که به صورت متمرکز برای توسعه و گسترش عملی سینمای مستند در ایران تلاش کرد. طیاب معتقد است که فرهنگ یک جریان سیال است که درارتباط صحیح با دیگران معنا می‌یابد. او می‌کوشد سابقه و فرهنگ کهن و گنجینه ایرانی را به دنیا معرفی کند.

 «گنجینه» هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱ با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت دهم آنچهارشنبه ۲۷ آبان پخش می‌شود.

تکرار این قسمت پنجشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۵ و جمعه ۲۹ آبان ساعت ۹ صبح خواهد بود.

کد خبر : ۳۲۲۷۳۷