در سینما با فروش خانه و ماشین نمیتوان شاهکار ساخت
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «داره صبح میشه» با حضور یلدا جبلی کارگردان، بابک کریمی بازیگر و مازیار فکری ارشاد منتقد در خانه هنرمندان برگزارشد.
به گزارش ایلنا، یلدا جبلی (کارگردان) درباره موضوع فیلم گفت: امروز بسیاری از فیلمسازان مراحل زیادی را طی میکنند تا فیلمنامه مورد دلخواه خود را بسازند اما نمیشود و در نهایت سراغ فیلمنامه دیگری میروند.
وی ادامه داد: البته باید بگویم زمانیکه فیلمنامه را مینوشتم تصور نمیکردم تا این اندازه جدی شود و همه بازیگران و عواملی که برای این فیلم درنظر گرفته بودم درکنارم قرار گیرند.
کارگردان فیلم «داره صبح میشه» همچنین گفت: این فیلم چهار اپیزود عاشقانه دارد که میخواستم بین آنها حلقه ارتباطی وجود داشته باشد. درباره این چهار اپیزود داستان کوتاهی خوانده بودم که دوست داشتم به آن بپردازم و اینکه سه اپیزود آن اقتباسی باشد.
جبلی ادامه داد: از بسیاری از مخاطبان شنیدهام که اگر اپیزود سامان و گلی در فیلم وجود نداشت اتفاقی نمیافتاد اما باید بگویم این اپیزود پایه فیلمنامه بود که با آن جلو رفتیم.
وی درباره پراکندگی داستان نیز گفت: بنای این فیلمنامه پرگویی و دادن اطلاعات دقیق نبود ضمن اینکه خودم هم مبهم بودن را دوست دارم و میخواستم در انتهای قصه کشفی برای مخاطب بوجود آید به همین دلیل شخصیتهای داستان را بدون اطلاعات کامل گذاشتم.
جبلی با بیان اینکه بخشی از مبهم و گنگی در فیلمنامه تعمدی بوده است گفت: درواقع میخواستم وارد تجربهای صدردصد دیالوگ محور شوم ضمن اینکه فیلمنامه ریسک زیادی داشت زیرا دارای چهار قصه بود که در شب میگذشت و ریتم آن نیز کند بود و در عین حال اتفاقاتی را به دنبال دارد که مربوط به گذشته است با اینکه میدانستم فیلمنامه سختی است اما دوست داشتم وارد تجربه جدیدی شوم.
وی با بیان اینکه ارتباط مخاطب با فیلم برایم بسیار مهم است، ادامه داد: مخاطبی که در این فیلم با من همراه شد برایم اهمیت زیادی دارد زیرا اینکه مخاطب را در تجربهای جدید همراه کنی قطعا ارزش زیادی خواهد داشت.
جبلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا موضوع عشق را انتخاب کردید؟ پاسخ داد: هر کارگردانی در ابتدا دوست دارد به دغدغههایش بپردازد. دغدغه عشق ورابطه عاشقانه و مقوله قضاوت برایم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود به همین دلیل قصه را تحت الشعاع قرار داد.
وی درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: معمولا هر کارگردانی در زمان نوشتن نقشها بازیگرها در ذهنشان نقش میبندد و مهم این است که بازیگرهای فیلم هرکدام در جای درستی قرار گیرند که خوشبختانه در مورد فیلم داره صبح میشه چنین اتفاقی افتاد زیرا همه بازیگران آن گزیده کار هستند و خوشبختانه دست رد به سینه من نزدند.
جبلی درباره انتخاب بابک کریمی برای این فیلم نیز گفت: حضور بابک کریمی در این فیلم برایم اهمیت زیادی داشت و از همان ابتدا هم میخواستم فیلمنامهای برای حضور بابک کریمی بنویسم زیرا آرزویم این بود تا فیلمی بسازم که کریمی در آن حضور داشته باشد. البته باید یادآور شوم که در ابتدا قرار بود او در دونقش بازی کند اما خودش ترجیح داد در نقش پدر بزرگ که سخت بود حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: باید یادآور شوم که بابک کریمی تنها به عنوان بازیگر در این فیلم همراه من نبود زیرا با توجه به اینکه تدوینگر خوبی هم بود در این حوزه هم از تجربیاتش استفاده کردیم زیرا میخواستم تنها نگاه من به عنوان کارگردان اعمال نشود.
جبلی درباره بازی بازیگران فیلم گفت: برخی از بازیها بسیار محکم هستند که یکی از این نقشها نقش بابک کریمی است و اغلب ایرادی که در مورد بازی او گرفته میشد به گریم او بود. رعنا آزادی ور هم ری اکشنهای بسیار خوبی داست و در مورد بازی مهدی احمدی نیز باید بگویم برای اینکه از کلیشه دوری کنم او را برای این نقش انتخاب کردم.
وی ادامه داد: رویا نونهالی اغلب بازی صفر و صدی دارد یعنی مخاطب یا خیلی خوشش میآید و یا ارتباط برقرار نمیکند زیرا اغلب معتقدند که او تئاتری است که البته به همین دلیل هم من او را برای این نقش انتخاب کردم زیرا حالت بهت زده را در مورد نقشش به خوبی ایفا کرد.
جبلی درباره سختیهای کار و سرمایه اندک نیز گفت: هرچقدر در سینما کار و علاقه به کار مهم باشد اما نبود سرمایه قطعا تاثیرگذار است. شاید در ابتدا تصمیم کارگردان بر این باشد تا در ۴۰ جلسه فیلمبرداری کار را به اتمام برساند اما وقتی وارد کار میشود متوجه میشود که باید در ۲۰ جلسه فیلمبرداری آنرا به اتمام برساند که عامل مهم آن نبود تهیه کننده و سرمایه است.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که با فروش ماشین و خانه در سینما نمیتوانیم شاهکار خلق کنیم. ما برای ساخت این فیلم تهیه کننده و سرمایه نداشتیم اما همه عوامل با عشق در کنار هم کار کردند.
جبلی با بیان اینکه سینمای قصه گو برایش مهم است گفت: سینمایی که در آن بعد صنعت به ازای هنر جلو میآید، کمبود بودجه و نبود سرمایه ضربه زیادی میزند.
وی درباره اکران فیلم در هنر و تجربه نیز گفت: در مجموع از مخاطب هنر و تجربه راضی هستم زیرا معتقدم هنر و تجربه مخاطب قهر کرده را به سینما میکشاند اما بخش اعظم و اصلی مخاطبان هنر و تجربه تنها در یک ماه اول اکران هستند و به مرور کمتر میشوند. اگر میخواستیم خارج از بخش هنر و تجربه فیلم را اکران کنیم پیشنهاد دو پخش کننده به ما در همین آبان ماه بود که در آن صورت هم یک ماه اکران داشتیم و دیده میشدیم به نظرم هنر و تجربه باید در این مورد تدبیری بیاندیشد.
نقشهایی را میپذیرم که درصد ریسک داشته باشد
در ادامه بابک کریمی بازیگر فیلم نیز گفت: ابتدا باید بگویم که خوشحالم از اینکه صبر داشتید و فیلم را تا انتها دیدید. در مورد نقشم در این فیلم باید بگویم که اغلب سعی دارم نقشهایی را قبول میکنم که در آن درصد ریسک زیادی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: نمیخواهم نقشهای معمولی داشته باشم و به نوعی کارمندی کار کنم و با هر نقشی میخواهم پایم را در زمین جدیدی بگذارم. این نقش بزرگتر از سنم بود ضمن اینکه تا به امروز چنین نقشی را ایفا نکرده بودم.
کریمی با بیان اینکه ساختار فیلم درباره عشق است گفت: عشق مقولهای است که از زمان آدم و هوا نوشته شده است و تا به امروز همچنان به صورت معما باقی مانده است. در انتهای فیلم این مخاطب است که میماند با عشق چه کند. البته باید بگویم که میشد داستان فیلم را ملودرام کرد تا فروش بیشتری داشته باشد اما معلق بودن آن برایم جالب است.
وی با بیان اینکه قبل از بازیگری ۲۵ سال تدوینگر بوده است، افزود: همانطور که یلدا جبلی گفت در ابتدا قرار بود در دو نقش در این فیلم بازی کنم اما در نهایت به نقش پدربزرگ رسیدم زیرا نقشی بود که در زندگی عادی هم با آن مواجه شده بودم. نقشی بود درباره بحران عشق و فاصلهای که در مورد مقوله عشق باید بین آدمهای بالغ و جوان وجود داشته باشد و باید اجازه دهیم تا جوانان از این بحران عبور کنند.
کریمی درباره تدوین فیلم «داره صبح میشه» گفت: مشکلی که فیلمهای اپیزودیک دارند این است که در هرجایی نمیتوانیم آنرا کات بزنیم. باید توجه داشته باشیم که باید در جایی کات بدهیم که خاطره و یادی که از داستانهای قبلی داریم باقی بماند و از بین نرود. یعنی هم با داستان پیش رو و هم با داستانی که در پس زمینه مخاطب باقی مانده است توجه کنیم که این مورد در این فیلم رعایت شده است به همین دلیل هم میگویم تدوین فیلم بسیار خوب بوده است زیرا خط داستان را گم نمیکنیم.
وی درباره بازی دیگر بازیگرها در این فیلم نیز گفت: همانطور که میدانید چهار داستان در چهار اتمسفر متفاوت است که اگر بدین شکل نبود هر چهار داستان باهم هم رنگ میشدند. در این فیلم بازی بازیگران جوان قطعا نمیتوانست مانند رویا نونهالی باشد زیرا شخصیتها باهم متفاوت بود.
بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» افزود: فیلم داره صبح میشه فیلم اولی است که بدون سرمایه ساخته شد ضمن اینکه بازیگرها یا دستمزد نگرفتند و اگر هم گرفته باشند ناچیز بوده است اما با اینحال همه در کنار هم با عشق کار کردند.
کریمی با بیان اینکه فیلم اولی بودن به معنای بیتجربگی نیست گفت: یلدا جبلی تجربه ساخت تله فیلمهای زیادی را داشته است اما تله فیلمها حمایت میشوند و به دلیل داشتن تهیه کننده وسرمایه گذار ریسک کمتری دارند اما در سینما بدین شکل نیست زیرا وارد ویترین میشوی و با رقبای بزرگتر از خود مقایسه میشوی و باید عاشقانه کار کنی زیرا در غیر اینصورت دلیلی برای شب کاری و خستگیهای طولانی مدت وجود ندارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ما به فیلم اولیها در مورد مساله تولید و سرمایه توجهی نمیشود به همین دلیل هم در هنر و تجربه شاهد فیلمهایی هستیم که با سرمایه شخصی ساخته شدهاند. درواقع آدمها نمیخواهند ببینند نسل جوان در چه شرایطی فیلم میسازند.
کریمی درباره اکران فیلمها در هنر و تجربه نیز گفت: به نظر من مخاطب هنر و تجربه کسانی هستند که از صبح تا شب دائم به اینترنت وصل هستند و دائما دنبال همه چیز میگردند و قشر بزرگ سالی که به اینترنت وصل نیستند و با آن سروکار ندارند اغلب برنامههای هنر و تجربه را از دست میدهند.
اکران فیلم «داره صبح میشه» از پنجم آبان ماه در سینمای هنر و تجربه آغاز شده است.