ارشاد حمایت معنویاش را دریغ کرد/ مولوی زودتر از تئاترشهر آماده میشود؟
حریری میگوید: مرکز تئاتر مولوی با پشتوانه علمی و دانشگاهی خود به زودی نقشی کلیدی و استراتژیک در دوره جدید ایفا میکند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بازسازی «مرکز تئاتر مولوی» همزمان با «مجموعه تئاتر شهر» آغاز شد. هر دو مرکز برای اهالی هنرهای نمایشی در درجهای مشابه از اهمیت قرار دارند و نقشی مهم در تاریخ تئاتر کشور ایفا کردهاند. گرچه ابتدای راه بازسازی هر دو مجموعه با کاستیهایی در زمینه تامین بودجه مواجه بود؛ اما چه عاملی موجب شد بازسازی یا به گفتهی مدیر مرکز تئاتر مولوی «دوبارهسازی» این مجموعه بسیار سریعتر از فاز نخست بازسازی تئاتر شهر به خط پایان برسد؟ تغییرات ایجاد شده با چه کیفیتی صورت گرفته است؟ پرسشهایی که پاسخ آنها هنگام بازدید از مجموعه و در گفتگو با امیرحسین حریری به دست آمد.
بودجه را درست هزینه کنیم
باید با توجه به ارتفاع سالن و امکاناتی که در اختیارمان قرار دارد همان چیزی که نیاز است را خریداری کنیم و این همان اتفاقی است که در بازسازی تالار مولوی لحاظ شده و متناسب با بودجه موجود بهترین خریدها صورت گرفته است.
حریری که این روزها مسئولیت نظارت بر حسن بازسازی توسط پیمانکار و اداره این مرکز مهم تئاتری را برعهده دارد، با ارائه جزئیاتی درباره بازسازی تالار مولوی اظهار کرد: تمام ابزارهای نوری مورد نیاز از جمله پرژکتورها، میز و میکسرهای نوری تا شیدرها و قلابها محصول کمپانی ADB بلژیک است که چیزی حدود 130 میلیون تومان هزینه داشت.
او در پاسخ به این پرسشی درباره میزان هزینه صورت گرفته برای خرید این کالاها توضیح داد: ابزار کار با توجه به نیاز مجموعه تهیه شد چون پس از کارشناسی دقیقا ابزاری را خریداری کردیم که مورد نیاز بود. به عنوان نمونه هیچ نیازی نیست برای سالنهای بلکباکس پرژکتورهایی صرفا گرانقیمت خریداری کنیم. پرژکتورهای خریداری شده تمام امکانات مورد نیاز کارگردانان را در اختیار آنها قرار میدهد؛ به اضافه اینکه باید توجه داشته باشیم این طراحی برای چه ارتفاع و وسعتی اتفاق میافتد.
حریری خاطرنشان کرد: حتی در بحث صدا هم این موضوع وجود داشت. بهویژه که در این زمینه مشکلات کم نبود و اساسا طراحی خوبی وجود نداشت. اما در حالیکه میتوانستیم سیستمهای دیجیتال را جایگزین نمونههای قبلی کنیم؛ تصمیم گرفتیم مجموعه با سیستمهای آنالوگ افتتاح شود. در مقابل طراحی بهگونهای است که سختافزار برای استفاده از سیستم دیجیتال در آینده دیده شده و هر زمان نیروها و تکنسینهای آموزش دیده وارد کار شدند؛ امکان راهاندازی این سیستم در تالار مولوی وجود دارد.
او ادامه داد: وقتی میگوییم بازسازی، بهسازی یا دوبارهسازی؛ این اتفاق باید با توجه به شرایط روز بررسی و اجرایی شود و ضرورتا هزینهکرد زیاد صحیح نیست، بلکه باید درست هزینه کنیم. برهمین اساس امکانات جدید تالار مولوی با کاربری مورد نیاز تناسب بسیار خوبی دارد و هنرمندانی از نسلهای گوناگون مانند دکتر علی رفیعی، دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، خسرو خورشیدی، فرهاد آییش، منوچهر شجاع و اعضای انجمن طراحان خانه تئاتر، حسین کیانی، صادق صفایی، فریدون علییاری، بهاره رهنما، پرستو گلستانی، اشکان خیلنژاد و یوسف باپیری که از مجموعه بازدید کردهاند از آنچه اتفاق افتاده اظهار شگفتی و رضایت داشتند.
اظهارات حریری در شرایطی رخ میدهد که اندک دقت به بازسازی مجموعه تئاتری مهمی مانند «تئاتر شهر» نشان میدهد به هیچوجه اتفاق محسوسی در بازسازی این مجموعه رخ نداده است. حال آنکه گاهی مشاهده میشود بعضی مسئولان و هنرمندان با حمایت رسانهها تلاش میکنند بازسازی تئاتر شهر را اتفاقی ویژه قلمداد کنند درحالیکه نتیجه تا امروز اصلا چشمگیر به نظر نمیرسد.
بازسازی که ابتدا بودجه نداشت اما سریعتر از «فاز نخست تئاتر شهر» به پایان رسید
حریری در پاسخ به این پرسش که بودجه صرف شده در بازسازی مرکز تئاتر مولوی چقدر است؟ گفت: ما هیچگونه بودجه مصوب دهها میلیاردی در اختیار نداشتیم و جالب است بدانید وقتی کار بازسازی آغاز شد تنها 10 میلیون تومان در حساب وجود داشت. آنچه موجب شد هنرمندان در بازدیدهای خود احساس کنند در بازسازی مرکز تئاتر مولوی یک اتفاق قابل لمس رخ داده انگیزه تمامی افراد و البته حمایتهای مسئولان دانشگاه تهران بود که در کنار یکدیگر بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار داشت. من نیز پای بازسازی صورت گرفته میایستم و تاکید دارم همه چیز مطابق با استانداردهای روز دنیا پیش رفته است.
مرکز تئاتر مولوی «دوبارهسازی» شد نه «بازسازی»
نکتهای که باید در مورد مرکز تئاتر مولوی به آن توجه شود این است که استفاده از عبارت «بازسازی» بیان کننده ابعاد کامل ماجرای اتفاق افتاده نیست. حریری در این رابطه توضیح داد: در تالار مولوی کاملا با دوبارهسازی بنا و تجهیزات مواجه هستیم. همهچیز یا کاملا نو شده، یا ارتقای بالای 60 درصد را تجربه کرده است. ارتفاع سالن اصلی یک متر افزایش یافته و جز نمای بیرونی و ستونهای ساختمان در تمام ابعاد دوبارهسازی صورت گرفنه است.
مدیر مرکز تئاتر مولوی با ارائه جزئیاتی به اهمیت بحث مقاومسازی مجموعه اشاره کرد و گفت: کارشناسان قطعا در صورت بررسی تایید میکنند مقاومسازی بنایی که پیرامون آن فعالیتهای اداری روزانه جریان دارد کار بسیار دشواری است اما این قسمت از کار طبق برنامهریزی و بدون ایجاد کوچکترین خلل در امور اداری باشگاه دانشجویان و دیگر بخشها پیش رفت. در حالیکه به نظر میرسد بحث مقاومسازی در بازسازیهای مشابه معنایی ندارد.
او ادامه داد: به جرات میتوان گفت در 1500 متر مربع بنا دوبارهسازی انجام شد و طی آن علاوه بر بخشهای گوناگون ما دو بلکباکس 24×17 متر و 6× 14 را دوبارهسازی کردیم. تاکید دارم به لحاظ مشخصات فنی با 100 درصد تغییر مواجه هستیم و میتوان ابعاد تغییرات صورت گرفته را با بخشی از بنایی که بازسازی آن همزمان با مرکز تئاتر مولوی آغاز شد؛ مورد مقایسه قرار داد.
کار مطالعاتی دقیق، دلیل تاخیر کوتاهمدت در پایان بازسازی
حریری در پاسخ به این سوال که دلیل تعویق حدود 20 روزه اتمام بازسازی تالار مولوی نسبت به زمانبندی اعلام شده – مهرماه – چیست؟ بیان کرد: مهمترین دلیل این تاخیر کار مطالعاتی بسیار دقیقی بود که توسط کارشناسان دانشگاه تهران بر تمام جزیئات بنا صورت گرفت. در این بخش کار بلندمدت انجام دادیم و سعی کردیم زمانبندی دوبارهسازی را با توجه به کارشناسی پیش ببریم. البته مسائلی مانند تامین اعتبارهای مورد نیاز و خرید تجهیزات هم مطرح بود که بهطور کل و با در نظر گرفتن تمام جوانب اندکی نسبت به زمانبندی ابتدایی از برنامه عقب هستیم.
مدیر مرکز تئاتر مولوی به نکتهای اشاره کرد – کار مطالعاتی پیش از آغاز بازسازی یا دوبارهسازی – که در مورد نمونه مشابه – تئاتر شهر – به هیچوجه اتفاق نیفتاد و مسئولان دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر ناظران ماجرا بدون کارشناسی کار تخریب و بازسازی را آغاز کردند. شاید همین عامل موجب شد در مورد سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر شاهد بروز مسائل پیشبینی نشده مانند ورودی دکور با سالن باشیم. مسئلهای که موجب شد پیمانکار بازسازی با همکاری انجمن طراحان صحنه و دکور خانه تئاتر دست به ابداعی نادر بزنند!
حریری با بیان اینکه 5 ماه زمان صرف کار مطالعاتی و مدلینگ مرکز تئاتر مولوی شده است؛ ادامه داد: مسئولان دانشگاه تهران گرچه پروژههای متعدد بازسازی را در دستور کار دارد و با مسائل مالی دست و پنجه نرم میکند اما در مورد بازسازی تالار مولوی با حساسیت بسیار وارد شد. با حضور دکتر سرسنگی کمیته بازسازی با همراهی معاونان دانشگاه تشکیل شد و ما این پشتوانه را تمام مدت احساس کردیم. به همین دلیل پروژهای که ابتدا تنها 10 میلیون تومان بودجه داشت امروز چند میلیارد حمایت دارد.
وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت معنوی خود را دریغ کرد
این مدیر تصریح کرد: در این بین گلایه ما از نهادهایی که میتوانستند حمایت کنند اما کاری انجام ندادند بهجاست. چون مرکز تئاتر مولوی محلی فرانهادی محسوب میشود و به تمام تئاتر ایران تعلق دارد. بیتوجهیها طی یک سال بازسازی در شرایطی اتفاق افتاد که ما از مسئولان انتظار حمایت مادی نداشتیم ولی با تاسف بسیار از حمایتهای مادی نهادهای مسئول تئاتر کشور نیز بیبهره ماندیم. اما شما خواهید دید همین مراکز که امروز به ما مثل جزیرهای جدا نگاه میکنند بعد از اتمام کار انتظار ارائه خدمات خواهند داشت.
حریری خاطرنشان کرد: متولیان تئاتر کشور باید مسئولانه عمل کنند اما متاسفانه طی این مدت در حوزه فعالیت وزارت ارشاد کوچکترین توجهی به تالار مولوی صورت نگرفت. اما به هر ترتیب با حضور دوستان خوبی که این روزها در اداره کل هنرهای نمایشی مستقر شدند امیدوارم شاهد ایفای نقش سازندهتر باشیم. من متوجه مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد هستم اما حمایت معنوی کمترین انتظاری بود که متاسفانه از ما دریغ شد.
ایفای نقش استراتژیک مرکز تئاتر مولوی در دوره جدید
مدیر یکی از مهمترین مراکز تئاتر دانشگاهی کشور گفت: این محل سابقه درخشانی دارد و این خاطره همواره در ذهن هنرمندان عرصه تئاتر ادامه دارد. اما به خانواده هنرهای نمایشی اطمینان میدهم مرکز تئاتر مولوی با پشتوانه علمی و دانشگاهی خود به زودی نقشی کلیدی و استراتژیک در دوره جدید ایفا میکند. این مرکز در نظر دارد الگوهای جدید را چه در زمینه مدیریت فرهنگی و چه در حوزه تولید آثار نمایشی ارائه کند؛ چراکه الگوسازی یکی از نقشهای مهم هر مرکز دانشگاهی محسوب میشود.
او تصریح کرد: نشان خواهیم داد چطور میتوان سالنی در اختیار داشت که با تعداد درست نیروهای سازمانی، چابک و فعال عمل میکند و با اعتماد به نسل جوان هنرمندان مسیر پیشروی تئاتر کشور را همزمان ترسیم و هدایت میکند. مرکز تئاتر مولوی در دوره جدید تعامل سازنده بین دو یا چند نسل تئاتری بوجود میآورد و هنرمندان نقش جدی در آن ایفا میکنند.
خبرنگار ایلنا، ضمن گفتگو با مدیر مرکز تئاتر مولوی در جریان مراحل پایانی بازسازی، نصب سیستمهای نوری، تغییرات ایجاد شده در بخشهای گوناگون از جمله سالن اصلی و کوچک تالار مولوی، اتاقهای گریم، اتاق استراحت، اتاق فرمان هر دو سالن مجموعه، کارگاه ساخت دکور و آغاز نصب صندلیها قرار گرفت.
خبرگزاری کار ایران به زودی گزارش تصویری و مکتوب تغییرات ایجاد شده قبل و بعد از انجام دوبارهسازی در مرکز مهم و تاثیرگذار تئاتر کشور را برای قضاوت بهتر مخاطبان منتشر میکند.