خبرگزاری کار ایران

دفاع مرادخانی از انتخاب نوربخش به‌عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر

درحالی که هنرمندان عرصه موسیقی و رسانه‌ها به انتخاب نوربخش به عنوان مدیر جشنواره معترض هستند؛ مرادخانی درباره این انتخاب گفت: انتخاب نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر؛ تمهیدی برای ارتقای سطح جشنواره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آخرین کنسرت نورپردازی و موسیقی که از 11 مهر همزمان با 3 اکتبر، سالروز اتحاد ملی آلمان در برج آزادی آغاز شد؛ شب گذشته میزبان علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی) و بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) بود.

گایست در این برنامه به مناسبت سالروز اتحاد دو آلمان، برج آزادی را با واژه‌هایی از زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی با همراهی موسیقی آنیکا هندرسون نورپردازی کرد. این هنرمند آلمانی به دعوت سفیر آلمان در ایران و به مناسبت تاریخ اتحاد دو آلمان شرقی و غربی، نماد تهران را به شکل متفاوت نورپردازی کرد.

فیلیپ گایست درباره این مراسم گفت: نام این پروژه درگاه واژه‌ها یا دروازه واژه‌هاست و در آن از واژه‌های انگلیسی، آلمانی و فارسی استفاده شده است. ضمن این که در هر روز تفاوت‌هایی در برنامه وجود داشت و سعی شد تا کمترین حد تکرار در آن باشد. این پروژه و نور پردازی کار بسیار حساسی بود به خصوص که در برج آزادی اجرا  شد؛ چراکه این برج محلی است برای تلاقی و گذر انواع هنرها.

گایست ادامه داد: 11 مهر همزمان با 3 اکتبر، سالروز اتحاد ملی آلمان بود و ما سعی کردیم تا از عناصر مختلفی برای نشان دادن واژه‌هایی که در آلمان و ایران مطرح هستند؛ استفاده کنیم. در این پروژه‌های نوری، انتخاب و پخش موسیقی خیلی مهم است و من این شانس را داشتم که با خانم آنیکا هندرسون همکاری کردم.

در انتهای برنامه، علی مرادخانی لوح مزین به نماد برج آزادی را به فیلیپ گایست اهدا کرد .

علی مرادخانی (معاون هنرى ارشاد) در حاشیه کنسرت نور در برج آزادی درباره مدیریت حمیدرضا نوربخش در جشنواره موسیقی فجر گفت:  وقتى تصمیم‌هاى تازه‌اى گرفته مى‌شود و روال عادى و معمول سالیان پیش به هم مى‌خورد؛ افراد مرتبط با این حوزه؛ هرکدام بنا بر برداشت‌شان تحلیل‌هایى مطرح مى‌کنند. این درحالی‌ست که ایجاد تغییر براى خلق فضاى جدید در جشنواره‌ها یکى از مطالبات جدى جامعه هنرى‌ست. اگر یادتان باشد؛ خود رسانه‌ها نیز به طور مستمر مطرح مى‌کردند که بعضی از این جشنواره‌ها رفته رفته یک جریان تکراری را با خود همراه می‌کنند.

او ادامه داد: در این شرایط ما مجبور بودیم برای ایجاد تحولات در مجموعه؛ افراد جدیدی را وارد کنیم. یکی از مواردی که من درباره جشنواره امسال با دوستان صحبت کردم؛ این بود که در حوزه ایران فرهنگی و گستره جغرافیایی ملل مسلمان کارهایی را انجام دهیم. اگر با این نمونه‌ها بتوانیم شرایط جشنواره را به گونه‌ای هدایت کنیم که زمینه‌های مختلف و متنوع‌تری در این رویداد حضور داشته باشند؛ ما شاهد برگزاری یک جشنواره موثر در حوزه موسیقی خواهیم بود.

وی با اشاره به حاشیه‌ساز شدن انتخاب نوربخش به عنوان مدیر جشنواره؛ گفت: من از همان سال اول فعالیتم نیز با خیلی سوالات روبرو بودم و در مورد رویکرد جشنواره بحث‌های فراوانی داشتم. مطمئن باشید قصد و نیت ما به هیچ عنوان ایجاد یک فضای دلگیرانه برای آقای ریاحی نبوده و نیست، به طور حتم انتخاب آقای نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر تمهیدی برای ارتقای سطح جشنواره است.

کد خبر : ۳۱۱۱۴۲