خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «گرگ دختر» مطرح کرد:

خلاقیت بعضی با نمایش‌نامه خارجی ظهور می‌کند

عباس عبدالله زاده گفت: با فرهنگ ملی بیگانه هستیم و داستان‌های بومی خودمان را نمی‌شناسیم. تصور می‌کنیم کار زمانی مدرن است که «هملت» روی صحنه ببریم.

به گزارش ایلنا، عباس عبدالله‌زاده، کارگردان نمایش «گرگ دختر» درباره این نمایش توضیح داد: «گرگ دختر» یک قصه فولک محلی مرتبط با خطه مازندران است که به 150 سال قبل بازمی‌گردد. این نمایش رابطه عاشقانه یک دختر نوازنده روستایی به پلنگ را روایت می‌کند که ساز محلی می‌نوازد و پلنگ به صدای این ساز واکنش نشان می‌دهد. در نهایت هم به موجب حسادت یکی از اهالی محلی تراژدی رخ می‌دهد و پلنگ به قتل می‌رسد.

او ادامه داد: بر اساس پژوهش‌هایی که داشتم در این نمایش جای پلنگ را با یک مرد چوپان عوض کردم؛ چون به این نتیجه رسیدم که قطعا پای یک مرد در میان است. اتفاقا اگر به نام قصه «گرگ دختر» توجه کنیم مشهود به نظر می‌رسد که نمادهای حیوانی جای انسان نشسته‌اند.

این کارگردان جوان درباره ویژگی‌های موجود در اجرا که شرکت در جشنواره آیینی سنتی را توجیه می‌کند اظهار کرد: قصه‌ای که بر اساس آن کار کردم حرکت به سوی نمایش‌های سنتی مرسوم را در اختیارم قرار می‌‌داد اما از این کار اجتناب کردم. بیشتر تلاش داشتم با استفاده از ساختار نمایش‌های ایرانی مثل «خیمه‌شب بازی»، «تعزیه» و «سایه‌بازی» به سوی خلق نمایش‌ مدرن حرکت کنم.

او افزود: استفاده از بازیهای و موسیقی‌های محلی در این شیوه اجرایی وجود دارد و به‌طور کل از هر آنچه می‌توانستم در جهت ایجاد یک ترکیب درست استفاده کنم، بهره گرفتم.

عبدالله‌ زاده توضیح داد: من به عنوان کارگردان ایرانی با مخاطب وطنی سروکار دارم و داستانی را جستجو می‌کنم که مردم این سرزمین درباره آن شناخت داشته باشند. در این دوران ما به قدری با فرهنگ ملی بیگانه هستیم که حتی داستان‌های بومی شهرستان‌های خودمان را نمی‌شناسیم و تصور می‌کنیم کار زمانی مدرن است که «هملت» روی صحنه ببریم. به همین دلیل ناخواسته به سمتی حرکت کردیم که خارجی‌ها از نمایش‌های ما استقبال کنند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تماشای نمایش‌های خارجی و آشنایی با علم روز و پیشرفت‌های تکنیکی و فنی آنها برای استفاده در نمایش‌های ایرانی کار بهتری به نظر می‌رسد. ولی متاسفانه گاهی به نام‌ تئاتر به‌روز و متفاوت بودن؛ رفتارهای ناآگاهانه‌ای انجام می‌دهیم که موجب فاصله گرفتن مخاطب می‌شود.

او با تاکید براینکه باید شبیه خودمان باشیم نه دیگران اظهار کرد: باید تحقیق و پژوهش را در دستور کار قرار دهیم و داستان‌های ایرانی را جستجو کنیم. ما ادبیات و منابع بی‌نظیری مانند شاهنامه فردوسی، عطار و سعدی در دست داریم اما عده‌ای برای اجرای آثار شکسپیر خودکشی می‌کنند.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: اینجاست که شک می‌کنیم بعضی آثار، کپی نمونه‌های خارجی هستند، چرا؟ به این دلیل که وقتی پای اجرای نمایشی براساس متن ایرانی پیش می‌آید شاهد توقف ایده‌ها و خلاقیت افراد هستیم. به همین دلیل تصور پیش می‌آید که چون نمونه‌های خارجی این اجراها وجود دارد بعضی ایده‌ها به ظهور می‌رسد!

نمایش «گرگ دختر» روز نهم شهریور ماه در قالب جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۲۹۹۰۱۴