رواج موسیقی بیکیفیت و ناشناخته ماندن گروههای هنری
از زمانی که موسیقی در ایران فضای بازتری پیدا کرد؛ رسانهها و مردم به حمایت از موسیقی پاپ بیکیفیتی که تقلید پاپ قبل از انقلاب بود پرداختند و همین باعث شد گروههایی که فعالیت جدی و هنری دارند ناشناخته بمانند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی شمس (نوازنده پیانو و گیتار الکتریک) در نشستی که صبح امروز (دوشنبه 19 مرداد) برای جدیدترین کنسرت گروهش برگزار شده بود؛ گفت: من از سال 70 اقدام به تشکیل گروه و از سال 76 گروه شروع به برگزاری اجراهایی کردم و جزو اولین گروههایی بودم که سبک متفاوت در موسیقی کشور را دنبال میکرد و قاعدتا به خاطر شرایط و فضای آن دوران امکان دریافت مجوز و برگزاری کنسرت را نداشت. این روال تا سال 86 ادامه پیدا کرد و در جشنواره فجر آن سال ما موفق شدیم روی صحنه بیاییم.
او ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر در سال 86 امکانی متفاوت به گروههایی که موسیقی جدی و خاص را داشتند میداد و من به یاد دارم که آن سال حتی گروههای متال نیز روی صحنه آمدند و حتی موسیقی پاپ هم اجرا میشد باکیفیتترین موسیقی را برای مخاطبان ارائه میکرد.
این نوازنده گیتار الکتریک ادامه داد: پس از سال 86 بخشی که متعلق به چنین موسیقیهایی بود از جشنواره حذف شد و به همین علت بسیاری از گروهها هم منحل شد اما ما با هر سختی که بود توانستیم کار را ادامه بدهیم و هر سال به صورت مداوم کنسرتهایی را در تهران برگزار کردند.
علی شمس از انتشار آلبوم جدید گروهش نیز خبر داد و گفت: قطعاتی که در طول این سالها اجرا کردیم و امکان دریافت مجوز را نداشتند سرانجام در این زمان امکان انتشار پیدا کرد.البته در گذشته به ما قولهایی داده شده بود اما هر بار به بهانهای این قولها زیر پا گذاشته میشد اما حالا امیدوارم که تا دو، سه ماه آینده آلبوم ما منتشر شود.
سرپرست گروه علی شمس درباره سبک این گروه توضیح داد: سبکی که ما دنبال میکنیم از بخشهای زیادی وابسته به تحصیلات خود من است. من از مکتب موسیقی کلاسیک آمدهام و آغاز کلاسیک را دنبال کردم. اما از آنجا که به همراه گروهم علاقه به موسیقی اورجینال که خواست خودمان باشد داشتیم سبکهای راک و جاز نیز در کارمان قرار گرفت. در نتیجه الان نامگذاری برای سبک گروه ما کار سادهای نیست و فکر نمیکنم نیازی به این کار باشد.
این آهنگساز با بیان اینکه موسیقی گروهش تفننی نیست؛ ادامه داد: در سالی که ما کار را شروع کردیم موسیقیها غالبا تفریحی بود و به نوعی تکرار و تقلید در موسیقی پاپ باب شده بود اما گروه ما تلاش کرد تا فراتر از ریتم و ملودی به یک داستان توجه کند. شاید همین علت است که باعث شده بسیاری از قطعات ما نزدیک به 20 دقیقه به طور بینجامد. چراکه در این 20 دقیقه یک داستان تعریف میشود.
علی شمس به مشکلاتی که در طول این 20 ساله گریبانگیر گروهش شده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از سالی که ما آماده کار بودیم ممیزیهای بسیاری وجود داشت که البته تا حدی هم طبیعی بود زیرا این موسیقی به هیچ وجه شناخته نشده بود. بعد از اینکه شرایط بهتر شد هم رسانهها و مردم توجهشان به خوانندههای پاپی که موسیقی پاپ زمان شاه را تقلید میکردند جلب شد و در نتیجه ما هیچ وقت شناخته نشدیم.
وی افزود: همه چیز به آن سمت میرفت که گروهها موسیقی جدی کار نکنند و من فکر میکنم مهمترین نیازی که در جامعه موسیقی وجود دارد حمایت از گروههایی است که موسیقی جدیتر و هنریتری را دنبال میکنند.
او درباره کنسرت پیشرو توضیح داد و گفت: کنسرتی که امسال در نظر داریم تا روی صحنه ببریم شامل 11 قطعه است که بسیاری از آنها در طول این سالها اجرا نشده از جمله این قطعات میتوانم به قطعات زمان، اسکیزوفرنی در خانه، خوب مطلق، مرا ببخش،حیله و زشتم اشاره کنم. البته بسیاری از این قطعات بهتر است که کلیپ نیز به همراه داشته باشد اما به هر حال با تمام محدودیتها ما سعی کردیم با توضیحی که برای مخاطبان میدهیم مفهوم اجرای موسیقیمان را سادهتر کنیم و البته همواره گروهمان با طراحی نور و صدا تا حدی سعی کرده اجرای حرفهای تر را برای مخاطبان رقم بزنیم.