همکاری "هرمس" و "ای سی ام" در انتشار آلبوم دوئت نقش
مونا ریحی و گلفام خیام طی دو روز در استودیو رادیو سوییس به ضبط آلبوم دوئت نقش پرداختند و این اولین همکاری کمپانی "ECM" با یک نشر ایرانی بود. جشن رونمایی این آلبوم در مونیخ و تهران توسط هرمس و "ECM" برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) که با پایان ضبط آلبوم دوئت نقش از لوگنو سوییس به تهران آمده؛ درباره مراحل ضبط این آلبوم توضیح داد: مونا ریاحی (نوازنده کلارینت) و گلفام خیام ( نوازنده گیتار) طی دو روز در استودیو رادیو سوییس که یکی از بهترین استودیوهای اروپاست؛ این آلبوم را ضبط کردند و ما تجربه فوقالعادهای در این استودیو و همکاری با کمپانی "ECM" داشتیم.
او ادامه داد: این آلبوم شامل تمام قطعاتی که سال گذشته در کنسرت اجرا شد؛ میشود و همچنین دو قطعه جدید که خانم ریاحی و خیام آهنگسازی کردند؛ به آلبوم اضافه شده. بهطور کلی این آلبوم شامل 9 قطعه است و مدت آن 60 دقیقه میشود. آلبوم دوئت نقش بهطور کلی بافتی کلاسیک و معاصر دارد اما هر دونشر بر این عقیدهاند که نباید آلبوم را در سبک خاصی قرار داد چراکه دستهبندی کردن آلبومها با برچسبهای مختلف امروزه اکثرا موجب گمراهی مخاطب میشود. این اولین همکاری یک نشر ایرانی با "ECM" است و طبق برنامهها قرار است با انتشار این آلبوم که احتمالا در ماه اسفند و فروردین خواهد بود؛ جشن رونمایی در زادگاه هر دو نشر یعنی مونیخ و تهران برگزار شود. البته هنوز تاریخ مشخص این کنسرتها مشخص نیست اما در آیندهای نزدیک اعلام میشود.
مدیر نشر هرمس درباره همکاری با "ECM" نیز بیان کرد: این اولین همکاری یک نشر ایرانی با "ECM" است و طبق برنامهها قرار است که با انتشار این آلبوم که احتمالا در ماه اسفند و فروردین خواهد بود؛ جشن رونمایی در زادگاه هر دو نشر یعنی مونیخ و تهران برگزار شود. البته هنوز تاریخ مشخص این کنسرتها مشخص نیست اما در آیندهای نزدیک اعلام میشود. ضبط آلبوم دوئت نقش به نوعی اولین همکاری هنرمندان ایرانی با "ECM" بود البته پیشتر آقای کلهر نیز با این کمپانی آلبومی را ضبط کردند اما آقای کلهر دیگر به عنوان هنرمندی جهانی شناخته میشوند و همکاریهایشان اکثر در فضاهای بینالمللیست.
صدیقی با بیان اینکه کیفیت ضبط آلبوم در استودیو رادیو سوییس با تهران قابل مقایسه نیست؛ اظهار داشت: "استفانو آمریو" مهندس صدای بینظیری بود که به ما در ضبط آلبوم کمک کرد. بهطور قطع میتوان گفت که صدابرداری و میکروفونگذاری در استودیو رادیو سوییس با کیفیت ضبط در تهران قابل مقایسه نبود. ما حتی به شوخی میگفتیم این دوئت نقش نیست و تریو نقش است چراکه سالن هم به شدت در ضبط با کیفیت این آلبوم اثرگذار بود.
وی افزود: در ضبط این آلبوم ما اکثر قطعات در اولین اجرا ضبط کردیم و بهطور کلی برای ضبط یک آلبوم 60 دقیقهای؛ 18 ساعت زمان صرف شد. این درحالیست که در ایران برای ضبط هریک دقیقه؛ زمانی در حدود 2 تا 5 ساعت صرف میشود علاوه بر آن؛ نوازندگان تقریبا نیمی از آنچه اجرا میکنند را نمیشنوند و همه چیز بعد از تدوین و میکس و مستر نهایی مشخص میشود.
رامین صدیقی در پایان عنوان کرد: متاسفانه در ایران سالنی برای ضبط با کیفیت وجود ندارد و تنها سالن نسبتا مناسب؛ رودکی است که البته آن هم به دلیل تغییراتش در طول این سالها و همچنین نگهداری نامناسب مسئولانش؛ دیگر کیفیت قبل را ندارد. از سوی دیگر در ایران وقتی یک استودیو را اجاره میکنید در طول ضبط مزاحمتهای بسیاری ایجاد میشود و استودیو به طور کامل در اختیار شما نیست اما مثلا در استودیو رادیو سوییس ما دو روز کامل استودیو را در اختیار داشتیم و کسی در شعاع 100 متری آنجا نبود و هیچ صدای اضافهای تولید نمیشد. اما مهمترین عاملی که به ضبط با کیفیت آلبوم کمک کرد؛ بحث فنی صدا بود. درواقع ما با میکروفونگذاری درست در سالنی با آکوستیک مناسب فرآیند مسترینگ را از بین بردیم و آلبوم بهطور طبیعی؛ تدوین شده ضبط شد اما در ایران همیشه میکروفونگذاری با این پیشفرض انجام میشود که بعدا در مراحل مسترینگ مسائل اصلاح میشود.