تالار وحدت باید به ماموریت اصلی خود بازگردد/ کیفیت هنری ملاک نبود
بهرام جمالی درباره نمایشی که قرار است از 28 خرداد در تالار وحدت روی صحنه برود؛ گفت: حوزه مخاطبشناسی هم برای ما مهم است و فقط به بحث کیفیت تکیه نمیکنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل بنیاد رودکی درباره شرایط حضور بعضی نمایشها در تالار وحدت و کیفیتی که باید رعایت شود؛ توضیحاتی ارائه داد و گفت: در بحث کیفیت آثار هنری باید با متخصصان گفتگو کنیم و به نتیجهای روشن برسیم که یک اثر هنری دارای کیفیت باید چه ویژگیهایی داشته باشد. درباره نمایشی که قرار است از 28 خرداد ماه در تالار وحدت روی صحنه برود؛ میتوان گفت در گام نخست مراحل قانونی وجود داشت که طی شد و این نمایش موارد اصلاحی را رعایت کرده است. اما اینکه یک نمایش از نظر ما باید چه کیفیتی داشته باشد؛ موارد متعددی مطرح است که شاید افراد خارج از مجموعه توجه چندانی به آن نکات نکنند.
وی افزود: گرچه حضور گروههای نمایشی در تالار وحدت طی یک دهه اخیر دستخوش فراز و فرودهای بسیار شد اما در گذشتهای نهچندان دور هر کارگردانی (غیر از موارد توصیهای!) به سادگی چنین امکانی بهدست نمیآورد. اجرای نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی بعد از سالها کسب تجربه توسط این کارگردان در سالنهای نمایشی جز تالار وحدت یکی از همین نمونهها به نظر میرسد.
جمالی در پاسخ به این سوال که آیا شخصی با در دست داشتن مجوز نمایشنامه و پول به اضافه چند بازیگر چهره میتواند انتظار اجرا در تالار وحدت را داشته باشد، گفت: حداقل میتوان چنین ادعا کرد روال حضور کارگردانان باتجربه در تالار وحدت طی شش سال اخیر رعایت نشده و شاهد روند ساماندهی شدهای برای حضور کارگردانان تئاتر در این سالن نبودیم. معتقدم این اتفاق باید با مشارکت حداکثری خانواده تئاتر رخ دهد.
او افزود: کاربری ابتدایی تالار وحدت با آنچه امروز در جریان است؛ تفاوت داشته و من نیز معتقدم این سالن باید به ماموریت اصلی خود یعنی یک"سالن اپرا" ادامه دهد که در حال برنامهریزی هستیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: نکته دیگری که به تصمیم ما برای حضور یک نمایش بهخصوص بازمیگردد و برای ما اهمیت دارد؛ حوزه مخاطبشناسی است و ما فقط به بحث کیفیت تکیه نمیکنیم. شما وقتی به تئاتر معاصر توجه میکنید با تئاتر کلاسیک قابل مقایسه نیست اما به هر حال امیدواریم در فرصت پیش آمده گفتگوی تخصصی با هنرمندان داشته باشیم و شاخصههای هنری حضور در تالار وحدت را تبیین کنیم.
جمالی درباره اجرای نمایش یک کارگردان تئاتر اولی در تالار وحدت اظهار کرد: دوستان تذکرات کارشناسی را دریافت کردند اما تالار وحدت امکان اجرای نمایش موردنظر را از منظر یک اثر شاخص هنری فراهم نکرد؛ دلیل این بود که به نظرم با تجربهای متفاوت، حداقل از زمان حضور من در بنیاد رودکی مواجه هستیم.
این مدیر هنری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور نمایشهای بیکیفیت موجب ریزش تماشاگر تئاتر و لطمه دیدن هنرمندان کاربلد این عرصه در تالار وحدت نمیشود؟ بیان کرد: من به شعور مخاطب اعتقاد دارم و فکر میکنم درک هنری قابل توجهی دارند. تجربه استقبال از اجرای نمایشهای آیینی، معاصر و کلاسیک و موسیقیهای تلفیقی نشان میدهد تماشاگر دست به انتخاب میزند و کارها را با شناخت دنبال میکند. اگرچه معتقدم این ضریب ریسک وجود دارد اما مخاطب باهوش میداند باید چه نمایشی را دنبال کند.