خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از سیاست‌های سازمان سینمایی در سال ۹۴؛

سازمان سینمایی در سال 94 قرار است چگونه به سینما کمک کند؟

سازمان سینمایی با انتشار دفترچه‌ی رویکرد‌ها، راهبرد‌ها و سیاست‌های خود در سال ۹۴ اعلام کرد چه میزان به فیلم‌ها وام می‌دهد و چگونه از سالن‌های سینما و فیلم‌ها در زمان تولید و اکران حمایت می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این دفترچه که در ۹۸ صفحه منتشر شده؛ شامل هشت فصل است. فصل اول به عنوان حمایت از تولید و عرضه آثار سینمایی و سمعی و بصری، فصل دوم توسعه فضای نمایش سینما، فصل سوم توسعه نمایش خانگی، فصل چهارم حضور بین‌المللی سینمای ایران، فصل پنجم اکران، توزیع و عرضه حرفه‌ای محصولات سینمایی، فصل ششم ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و توانمدسازی صنوف سینمایی، فصل هفتم صیانت، حفظ و معرفی میراث و اسناد سینمایی و سمعی و بصری و فصل هشتم روزآمدسازی تجهیزات و توسعه فناوری‌های سینمایی و سمعی و بصری.

بعد از مقدمه در فصل اول پیرامون حمایت از تولید و عرضه آثار سینمایی بر حمایت بیشتر از آثار مورد نیاز مخاطبان سینما ایران در گروه‌های مختلف و همچنین توجه به تمام ژانر‌ها و گروه‌های سینمایی و صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی و گسترش امید، عدالت و تنوع و تکثر فرهنگی، ایجاد فضای رقابتی سالم بین فیلمسازان و پخش‌کنندگان تاکید شده است. همچنین از آثار سینمایی که به معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، تحکیم نهاد خانواده، دفاع مقدس، اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام، سینمای قصه‌گو، قهرمان محور، بدون پایان باز و ‌کودک و نوجوان مورد حمایت قرار می‌گیرند. این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف همچون نگارش فیلم‌نامه، ‌تولید فیلم اول، فیلم فاخر، نمایش خانگی خواهد بود.

در بخش فیلمنامه نیز حمایت از تحقیق، نگارش و تولید فیلمنامه در قالب ۵۰ کمک هزینه برای پژوهش در حوزه فیلمنامه، خرید حقوق ۱۰ رمان برای تبدیل به فیلمنامه، برگزاری ۴ کارگاه در طول سال، خرید ۳۰ فیلمنامه در سال از انجمن‌های مرتبط با فیلمنامه‌نویسی در دستور کار قرار گرفته که توسط بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود.

در بخش حمایت از تولید فیلم اول از تولید ۱۰ فیلم اول توسط بنیاد سینمایی فارابی حمایت می‌شود اما نباید تهیه‌کننده و کارگردان؛ هر دو فیلم اولی باشند. حمایت نیز در قالب قرارداد مشارکت یا وام در ۵ قسط پرداخت خواهد شد.

در بخش حمایت از تولید آثار سینمایی در قالب وام قرار است به فیلم‌های سینمایی تسهیلات قرض‌الحسنه داده شود که ۳۰ اثر سینمایی در سال ۹۴ می‌توانند این وام را دریافت کنند و از این ۳۰ اثر حتما باید سه اثر مربوط به سینمای کودک و نوجوان باشند. مجری پرداخت وام بنیاد سینمایی فارابی است.

در بخش مشارکت تولید از ۱۵ فیلم سینمایی حمایت می‌شود که سه فیلم به سینمای کودک اختصاص دارد. حمایت از تولید آثار سینمایی با مبلغ بیش از ۴۰۰۰ میلیون ریال صرفا به صورت مشارکت در تولید است.

در بخش حمایت از تولید فیلم‌های فاخر از دو اثر سینمایی فاخر با موضوعات دینی و ملی، ‌تاریخی، تمدنی و حماسی حمایت می‌شود که این آثار باید قدرت جذب مخاطب و اکران موفق را داشته باشد و حمایت از این ‌آثار به دستور شخص رئیس سازمان سینمایی است اما رقمی برای این بخش ذکر نشده است.

در بخش شبکه نمایش خانگی از خرید حقوق نمایش خانگی و تلویزیونی ۱۵ اثر سینمایی و مستند حمایت می‌شود و شورای حمایت این بخش برعهده موسسه‌های تصویری است. در بخش حمایت از تبلیغات و اکران فیلم‌ها موسسه سینماشهر به عنوان مجری فعالیت حمایتی خواهد داشت و ۶۰ فیلم سینمایی در طول سال مورد حمایت تبلیغاتی قرار می‌گیرد.

در بخش حمایت از اکران‌ها در گروه هنر و تجربه در سال ۹۴، ۳۰ فیلم سینمایی، ۱۵ فیلم مستند، ۵۰ فیلم کوتاه و ۱۰ انیمیشن کوتاه به نمایش درمی‌آید.

در بخش سینمای کودک و نوجوان سه فیلم سینمایی به‌صورت مشارکت در تولید، سه فیلم سینمایی در قالب وام، ‌ سه فیلم سینمایی به صورت ویدیویی، حمایت از نگارش ۵ فیلمنامه در دستور کار قرار گرفته است و بنیاد سینمایی فارابی مسئول این بخش است.

در بخش حمایت از تولید فیلم ویدیویی ۱۷ فیلم بزرگسال و ۳ فیلم کودک ونوجوان در سال ۹۴ مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در بخش فیلم کوتاه و انجمن سینما جوان قرار است ۱۵۰۰ نفر از هنرجویان در دفا‌تر فیلمسازی در دوره یکساله شرکت کنند و از ساخت ۱۵۰ فیلم کوتاه حمایت جدی می‌شود.

در بخش تولید فیلم مستند حرفه‌ای از ۸۰ فیلم مستند که شرایط منتشر شده در دفترچه را داشته باشند؛ حمایت می‌شود و مسئول این بخش مرکز گسترش است. همچنین از ۳۰ اثر جدید مستندسازان برگزیده جشنواره‌های معتبر نیز حمایت می‌شود.

 در بخش انیمیشن از تولید ۲۰ انیمیشن کوتاه حرفه‌ای و دو انیمیشن سینمایی حمایت می‌شود و حمایت در این بخش به‌صورت مشارکتی است.

تمام حمایت‌ها در بخش‌های سینمایی صرفا بعد از صدور مجوز پروانه ساخت صورت می‌گیرد.

در فصل دوم توسعه فضای نمایش سینما: باتوجه به لزوم جلب مشارکت و همکاری شهرداری‌ها و استانداری‌ها در ساخت سالن‌های سینمایی بر حمایت از احداث سالن‌های سینمایی با ظرفیت متوسط ۲۵۰ صندلی تا سقف ۱۲۰ سالن در طول برنامه و در هر سال ۳۰ سالن جدید شده و سینماهایی که دارای حداقل سه سالن باشند در اولویت حمایت هستند همچنین در بحث بازسازی سالن‌ها ۱۲ سالن سینمایی در سال جاری با اعطای کمک حداکثر تا سقف ۸۰ درصد برای سینماهای خصوصی و ۵۰ درصد برای سایر سینما‌ها مد نظر قرار گرفته است. همچنین سیستم مکانیزه فروش بلیت سینما برای ۸۰ سینما در سال جاری اجرا می‌شود.

در این بخش از تبدیل ۵۰ مجتمع فرهنگی در استان‌ها به سالن سینما در شهرهای فاقد سالن سینما و با جمعیت حداقل ۱۰۰ هزار نفر خبر داده شده است.

در فصل سوم توسعه نمایش خانگی آمده است: شورای توسعه نمایش خانگی با مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیری مدیرکل دفتر نمایش خانگی و با عضویت مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق و نمایندگان صنوف مرتبط تشکیل می‌شود.

 قرار است قواعد حاکم و میزان تیراژ و قیمت محصول سهم فیلم‌های ایران و خارجی و سایر حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی توسط این گروه و شوراهای ذیربط آن طراحی و اجرا شود.

در فصل چهارم حضور بین‌المللی سینمای ایران قرار است شورای راهبردی امور بین‌الملل سینمای ایران به ریاست سازمان سینمایی تشکیل و دبیرخانه آن در موسسه رسانه‌های تصویری قرار گیرد.

این شورا وظیفه خط‌مشی‌گذاری و تصویب برنامه سالانه و طرح‌های موردی همچون تدوین برنامه سالانه، ‌دعوت از برگزیدگان سینمای جهان، اعزام سینماگران به مجامع و جشنواره‌های خارجی و تمام امور بخش بین‌الملل را در داخل و خارج از کشور برعهده دارد.

در فصل پنجم در اکران توزیع و عرضه محصولات سینمایی آمده است: حمایت از توسعه عرصه‌های اکران، توزیع و عرضه فیلم‌های ایرانی با هدف افزایش مخاطبان و مصرف‌کنندگان محصولات سینمایی و همچنین حمایت از تعریف و تبیین حقوق مالکانه آثار سینمایی و تاسیس صندوق غیردولتی ضمانت و بیمه محصولات سینمایی، تاسیس سازمان غیردولتی بازرگانی محصولات سینمایی، ایجاد زمینه خرید حقوق تلویزیونی آثار سینمایی دارای پروانه نمایش به صورت جدی در سال ۹۴ مورد توجه قرار می‌گیرد و قرار است شورای اقتصاد سینما با عضویت معاونت ارزشیابی و نظارت، توسعه فناوری و مطالعات و مدیران کل نمایش خانگی، مستند، کوتاه، مجامع و تشکل‌ها، سینمای حرفه‌ای، نمایندگان تام‌الاختیار موسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی، ‌نماینده دفا‌تر پخش، شورای صنفی اکران و شبکه نمایش خانگی تشکیل شود.

در فصل ششم ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و توانمندسازی صنوف سینمایی در ۵۵ سرفصل بر لزوم ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و توانمندسازی صنوف سینمایی با اجرای برنامه‌هایی همچون کوشش برای تهیه طرح نظام جامع تامین اجتماعی و سلامت سینماگران، بیمه تکمیلی، ‌عمر، بیکاری، بازنشستگی، از کار افتادگی، تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با سینما، تلاش برای جلب همکاری سازمان تامین اجتماعی به منظور تجمیع امور بیمه‌ای، تشکیل کانون برگزیدگان فجر و سایر جشنوار‌ه‌ها تاکید شده است.

همچنین در این بخش خانه سینما به عنوان مرکزیت و اتحادیه فراگیر اصناف برای انجام فعالیت‌های صنفی، صیانت از حقوق سینما، استیفای حقوق سینماگران، تبیین نقش صنوف سینمایی معرفی شده است. و کارگروه مشترکی با عضویت نمایندگان سازمان سینمایی و خانه سینما به منظور طراحی و تدوین نظام صنفی سینما طرح امنیت شغلی سینماگران، نظام مالکیت فکری در حوزه سینما تشکیل می‌شود و شرایطی باید فراهم شود که تمام صنوف سینمایی زیر چ‌تر خانه سینما قرار بگیرد.

در فصل هفتم صیانت، حفظ و معرفی میراث و اسناد سینمایی و سمعی و بصری بر حمایت از حفظ، ‌توسعه و معرفی اسناد مدارک و میراث سینمایی و سمعی و بصری با اجرا و تقویت و غنی‌سازی گنجینه آثار سینمایی حمایت از مالکان و دارندگان آثار، ثبت آ‌ثار سینمایی و مستندسازی، روزآمد سازی، ‌ارتقا و استانداردسازی فیلم خانه و اسناد موزه سینما، غنی‌سازی آرشیو فیلم‌خانه، ‌توسعه فعالیت کانون فیلم فیلم‌خانه ملی ایران تاکید شده است.

در فصل هشتم روزآمدسازی تجهیزات و توسعه فناوری‌های سینمایی و سمعی و بصری بر حمایت از روزآمدسازی تجهیزات و توسعه فناوری‌های سینمایی و سمعی و بصری با تشکیل شورای توسعه فناوری‌های سینمایی و سمعی و بصری با عضویت مدیرعامل موسسه سینما شهر، مدیر کل دفتر توسعه فناوری سینمایی، معاونت ارزشیابی و نظارت، بنیاد سینمای فارابی و صنوف مرتبط تاکید شده است. همچنین بر توانمندسازی به بخش خصوصی و غیردولتی با تاکید بر حمای از تاسیس تقویت و توسعه مجتمع‌های خدمات فنی و پشتیبانی، ‌حمایت از مراکز فنی معتبر، توانمندسازی و تقویت بخش خصوصی، اختصاص یارانه تاکید شده و موسسه سینما شهر به عنوان پشتیبان و حامی این بخش معرفی شده است.

 ایوبی در مقدمه این دفترچه آورده است:

به نام خالق زیبایی‌ها

ایام ز دیدار شمایند مبارک نوروز بمانید که ایام شمایید

سال ۱۳۹۳ سپری شد. درلابه‌لای گرفتاری‌های ماه‌های نخست، با انتشار دفترچه سیاست‌ها و رویکرد‌ها خود را درمعرض آزمونی سخت قرار دادیم. شاید این کار گامی هرچند کوچک برای شفاف‌سازی بود.

می‌خواستیم جمع‌بندی خود را از مسائل سینما و به اصطلاح نقشه راه‌مان را رسماً اعلام کنیم. آنچه در نخستین دفتر آمد میوه ساعت‌ها گفت و شنود و برگرفته از خرد جمعی و مشورت‌های فراوان بود.

باور داریم که «عقل‌ها مر عقل را یاری دهد.» می‌دانم که قافله عمر شتابان می‌گرد و روزگار کوتاه مدیریت‌ها به سرعت برق سپری می‌شود.

آرزو‌هایم برای سینما بسیار است. امروز می‌توانم بگویم که برخی از این آرزو‌ها برای سینما بسیار است. امروز می‌توانم بگویم که برخی از این آرزو‌ها عملی شده است. سرانجام گروه «هنر و تجربه» راه‌اندازی شد.

نمایش ۱۹ فیلم سینمایی ۷ مستند، ۸ فیلم تاریخ سینمای ایران و جهان و ۲۵ فیلم کوتاه در شش ماه گذشته به وسیله این گروه، امیدبخش است. سیستم یکپارچه دیجیتال راه افتاد و گیشه‌ها جان گرفت. نه تنها موج تعطیلی سینما‌ها متوقف، بلکه ۲۳ سالن جدید افتتاح، ۲۲ سالن بازسازی، ۱۰ مجتمع فرهنگی تبدیل به سینما و ۱۵۶ سالن مجهز به سیستم مکانیزه فروش و سیستم صوتی ۹۶ سالن اصلاح شد. به یاد دارم روزهای اول سال گذشته که فروش ۵۰ میلیاردی را هدف سال قرار دادم زبان حال همکارانم این بود که «آرزو می‌خواه لیک اندازه خواه/برنتابد کوه را یک برگ کاه.» اما فروش نزدیک به شصت میلیارد تومانی سال گذشته نوید آشتی مردم با سینما را داد. جداسازی بخش بین‌المللی جشنواره هم از‌‌ همان ماجراهایی است که همه بدان باور داشتند؛ اما آن را جزو آرزوهای دست‌نیافتنی می‌دانستند. خلاصه این کار هم شد و بسیار هم خوب پیش می‌رود. پس ازسال‌ها امسال از همه می‌خواهیم که بیایند و بخش بین‌الملل جشنواره را ببینند. بد نیست بدانیم سال گذشته سال درخشانی برای سینمای ایران در عرصه جهانی بوده است. ۱۶۰۷ حضور جهانی، ۲۲۲ جایزه بین‌المللی (دومین سال پر رونق تاریخ سینمای ما) و کسب ۴۶ کرسی داوری، سال ۹۳ را به یکی از بهترین سال‌های حضور سینمای ایران در جهان تبدیل کرد.

انجمن سینمای جوان سروسامان خوبی گرفت. شور و شوقی در استان‌ها پدید آمد. مستندسازان امیدوارند و طعم شیرین عدالت و شفافیت را مدتی است که می‌چشند. ۹۷ مستند و ۵ فیلم اولی که یکی از آن‌ها به جشنواره کن راه یافت و ۱۰ مستند داستانی آغاز یک راه پر امید در سینمای مستند است.

نمی‌خواهم گزارش کار بدهم. ما مدیران معمولاً از خودمان و کار‌هامان همیشه راضی هستیم. راستش را بخواهید تاکنون کمتر مدیری را دیدم که پس از پایان دوره‌اش حسرت فرصت‌هایی را بخورد که ازدست داده و دستکم افسوس بخورد که چرا برخی کارهای خوب را انجام نداده. معمولاً همه ما در دوران مدیریتمان خود را منشا تحولات بزرگ می‌دانیم. البته با این همه تحول بنیادین وضع ما همچنان همین است که هست.

برای سال ۱۳۹۴ کوشش خواهیم کرد بخش بین‌الملل را که از نظر ساختاری سروسامانی یافته و نسیم اندیشه‌های نو بر آن وزیدن گرفته با شتاب بیشتری پیش ببریم. برگزاری جشنواره مستقل می‌تواند سرآغاز روزگار تازه‌ای در این عرصه مهم و البته بسیار سخت باشد. مدرسه ملی سینما از اولویت‌های دیگر امسال است البته کارهای مقدماتی انجام شده کار به دست کسانی است که باور دارند سینمای ایران مدرسه است. کسانی که در مدرسه سینما همکاری می‌کنند می‌دانند که سینمای ایران صدایی است متفاوت از دیگر صدا‌ها و این صدا شنیدنی است. زیرساخت‌ها فراموش نخواهد شد.

تجهیزسالن‌ها، افزایش شمار سالن‌ها، تجهیز چند سالن مناسب به سیستم دی سینما و تعمیر و تجهیز سالن‌های جدید از برنامه‌های امسال است. سی جی آی هم از آرزوهایی است که دست‌یافتنی است. بررسی‌های اولیه انجام شده و امیدوارم که در این عرصه مهم حرکتی آغاز شود.

گروه کودک و نوجوان تشکیل شد. همه بزرگان این رشته آمدند. اگر چه باید دانست که کار این گروه سخت‌تر از گروه هنر و تجربه است. اما با اراده‌ای که در اعضای این گروه می‌بینم حق دارم که امیدوار باشم.

اما از حسرت‌هایم در سال گذشته این است که تراکم کار‌ها و گرفتاری‌ها ما را از سینمای انیمیشن و سینمای خانگی تا اندازه‌ای غافل کرد. امسال می‌خواهم دراین دو عرصه مهم بیشتر تمرکز کنم.

البته همه می‌دانیم سختی راه مبارزه با قاچاق را. زیرساخت‌ها و موافقت‌های لازم برای وی او دی (ویدئویی درخواستی) گرفته شده.

شاید میوه اقدام‌های سال گذشته را امسال سینمای ایران بچیند.

اگر این درخت بر دهد از میوه آن همه بهره می‌گیرند. کمی صبر البته لازم است.

 «گویند صبر کن صبر ترا بر دهد».

معتقدم مدیریت سینمای کشور نیازمند به هوایی تازه است. بوفه اکسیژن و اندیشه‌های نو نیاز فوری مدیریت سینماست. باید به جوانتر‌ها اعتماد کنیم. خود را به نسیم نو شدن بسپاریم.

و البته کس منتظر نسیم باشد آن کس که سبک‌تر از نسیم است.

سبک‌تر باید شد تا بتوان با این نسیم همراه شد. جهان پر شتاب پیش می‌رود، اقتصاد سینما، بازاریابی، امور بین‌الملل، تبلیغات و خلاصه صنعت سینما روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. باید از توان و اندیشه و هوش جوانان تحصیلکرده، روزآمد و آشنای به تحولات جهانی بهره گرفت.

آنچه می‌آید دستور کار می‌دریت سینمایی برای سال ۱۳۹۴است.

اجرای این سیاست‌ها جز با همدلی و همزبانی ممکن نخواهد بود.

پس زبان محرمی خود دیگر است

همدلی از همزبانی بهتر است

غیر نطق و غیرایما و سجل

صد هزاران ترجمان خیزد ز دل

 متن کامل دفترچه  رویکرد‌ها، راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمان سینمایی درسال ۹۴ در لینک زیر قابل دانلود و خواندن است.

کد خبر : ۲۷۸۹۷۳