مسعود جعفری جوزانی:
مهمترین مسئله در نگارش فیلمنامه؛ دانش ادبیات است
مسعود جعفری جوزانی: برای نگارش فیلمنامه باید ادبیات ایران را بشناسیم, فیلمنامه خوانی کنیم و فیلم خوب را نه یک بار که چند بار ببینیم.
مسعود جعفری جوزانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه ما قصههای زیادی در ایران برای نگارش فیلمنامه داریم؛ گفت: ما در ایران بینهایت قصه داریم منتها هنوز چیزی را استفاده نکردیم. از گذشته تا به حال هر روز مردم هزارتا قصه دارد. کمی تنبلیم و دنبالش نمیرویم و کمی هم ممیزی اذیت میکند. به هر حال آنها کار خودشان را میکنند و ما کار خودمان را نمیکنیم و همین ما را به بن بست رسانده است.
او در توصیه به جوانانی که به کار فیلمنامه نویسی علاقهمند هستند؛ گفت: مهمتر از هر چیز باید سوادشان را بالا ببرند و بعد از آن کشور و ادبیات کشورشان را بشناسند. برخی دوستان حتی صادق چوبک را هم نمیشناسند! اگر بخواهیم زندگی و مردم آن دوره و اینکه آن افرد چطور حرف میزدند؛ حتما باید صادق چوبک را بشناسیم.
جوزانی ادامه داد: مهمترین مسئله در نگارش فیلمنامه دانش ادبیات است. باید ادبیات کشور را به خوبی شناخت. چارچوب و صنعت سینما را باید به خوبی بشناسند و مهمتر از همه فیلمنامهخوانی کنند. فیلمنامههای خوب را بخوانند و همینطور فیلم خوب را بارها ببینند. چراکه برای اولین بار وقتی فیلمی را میبینیم تحت تأثیر احساسات قرار میگیریم. پس باید چند بار فیلم را دید تا این احساسات از انسان دور شود تا فیلم را عقلانی ببینیم.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که آیا قصد نوشتن داستان کوتاه یا رمان را در آینده دارد یا خیر؛ گفت: چند اثر از من در گذشته منتشر شده است و داستانهایی هم در دست دارم که امیدوارم بتوانم منتشرشان کنم. اما در حال حاضر فکر میکنم فرصت این کار نیست. فیلمنامه «کوروش کبیر» را سه سال پیش تمام کردم و در حال حاضر مشغول بازنویسی آن هستم.