زنگ خطر برای سینما با افت 53 درصدی فروش فیلمها در نوروز
فروش فیلمهای اکران شده در ایام نوروز سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 53.8 درصدی داشتهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نوروز امسال هم مانند رسم سالهای گذشته قرعهی اکران نوروزی به نام تعداد محدودی فیلم افتاد. غیر از فیلم «استراحت مطلق» از چهار فیلم دیگر در ایام جشنواره سیوسوم فیلم فجر رونمایی شده بود. «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «روباه» فیلمی ساخته بهروز افخمی؛ پنج فیلم خوششانسی بودند که موفق به گرفتن پروانه نمایش در نوروز ۹۴ شدند.
بر اساس آمار اعلام شده؛ ۴ فیلمِ اخیر مجموعا در ۱۵ روز ایام نوروز ۹۴ و پیش از آن فروش حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی داشتند که این رقم در مقایسه با فروش ۸ میلیارد تومانی فیلمها در نوروز ۹۳ نشانگر افتی فاحش است. آنچه که در ابتدای سال زنگ خطر را برای سینما به صدا درمیآورد؛ افت 53.8 درصدی فروش فیلمها در ایام نوروز ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
در میان ۵ فیلم اکران نوروزی؛ «ایران برگر» با فروش حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در تهران و شهرستان رکوردار فروش است. «رخ دیوانه» نیز با حدود یک میلیارد تومان پله دوم را به خود اختصاص داده. «استراحت مطلق» هم که طی این مدت از تیزرهای تلویزیونی و رادیویی محروم بود؛ توانست حدود ۸۵۰ میلیون تومان بفروشد. «روباه» فیلمی درمورد ترور دانشمندان هستهای ایران توامان با دور مذاکرات نفسگیر لوزان به اکران درآمد و تنها ۱۵۰ میلیون تومان فروخت. سازندگان آخرین فیلم این جدول یعنی «طعم شیرین خیال» تاکنون آماری از میزان فروش فیلم اعلام نکردهاند؛ اما گمان نمیرود این فیلم زیستمحیطی فروشی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه کره باشد.
نوروز سال گذشته؛ «طبقه هساث» به کارگردانی کمال تبریزی بیش از ۲ میلیارد تومان، «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی معادل ۴ میلیارد تومان، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا یک میلیارد تومان و «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی حدود یک میلیارد تومان فروش داشتند. در مجموع این فیلمها تا یازدهم فروردین ماه۹۳ به فروشی معادل ۸ میلیارد تومان رسیدند؛ حال آنکه آمار فروش امسال فیلمهای نوروزی تا روز سیزهم فروردین ماه؛ حدود سه میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.
محمدقاصد اشرفی(رییس انجمن سینماداران و صاحب سینما ماندانا) در گفتگو با ایلنا؛ به کاهش ۷۰ درصدی میزان فروش فیلمهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته در سینمای خود اشاره کرد و گفت: 9 روز ابتدایی فروردین ماه این افت کاملا مشهود بود و پس از آن فروش فیلمها به روال طبیعی بازگشت.
او؛ دلیل این کاهش را ایام فاطمیه در روزهای ابتدایی سال، شرایط اجتماعی کشور و تاثیرات مذاکرات لوزان دانست اما تاکید کرد که؛ فیلمها بیشترین ضربه را از تبلیغات خوردند. آنچه که بیشترین لطمه را به فروش فیلمها میزند؛ عدم تبلیغات گسترده از طریق رسانه ملی است.
اشرفی با بیان این مطلب که فیلمها در ایام نوروز بهترین چیدمان را ازنظر تنوع داشتند؛ بازهم به عدم همکاری رسانه ملی برای بسترسازی فرهنگی اشاره کرد: ما اگر تبلیغات تلویزیونی نداشته باشیم؛ همه فیلمها با شکست مواجه خواهند شد. اگر رسانهی بخش خصوصی داشتیم شرایط متفاوت بود. صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی باید برای همه حوزهها به خصوص حوزه فرهنگی که سینما مهمترین آن است کمکرسان باشد و بسترسازی مناسب را انجام دهد اما از این نقش غافل شده است.
رییس انجمن سینماداران با تاکید بر اینکه این؛ یک تقاضای دیرینه است، گفت: مردم از فیلمهای روی پرده سینماها بیاطلاع هستند و رسانه ملی تنها رسانهای است که میتواند این اطلاعرسانی را در گستردهترین حالت انجام دهد و بیشترین کمک را به رونق سینمای کشور بکند.
باید دید عدم استقبال از فیلمها در طول سال همچنان ادامه خواهد داشت یا با بازگشت مسافران به محل سکونت خود و پایان ایام نوروزی میتواند نوید روزهای بهتری را برای سینمای کشور در سال 94 بدهد؟
در جای دیگری؛ غلامرضا فرجی(سخنگوی شورای صنفی) مهمترین دلیل کاهش فروش را در ایام نوروز ضعف برخی فیلمها در جذب مخاطب دانست و گفت: البته ایام فاطمیه را هم نباید بیتاثیر بدانیم. فیلم «ایران برگر» قبل از پخش تیزر تلویزیونی در ایام فاطمیه فروش متوسطی داشت؛ اما پس از این ایام و پخش تیزر از تلویزیون به فروش خوبی دست یافت.
سخنگوی شورای صنفی بر تاثیر پخش تیزر تلویزیونی فیلمها روی فروش آنها تاکید کرد و گفت: مدیران رسانه ملی به توزیعکنندگان فیلمها قول مساعد را برای پخش تیزر فیلمهایشان دادهاند. اما اطلاعی از میزان تخفیف و چگونگی این همکاری و مساعدت ندارم.
او تصریح کرد: به لحاظ اقتصادی مردم مشکل دارند؛ تا آنجا که برخی خانوارها سینما را از سبد خانوار خود حذف کردهاند. اما به نظر میرسد از ۱۵ فروردین به بعد وضعیت فروش فیلمها بهتر شود.
فرجی؛ فیلمهایی مانند «محمد رسولالله»، «نهنگ عنبر» و «عصر یخبندان» را از فیلمهایی موفقی دانست که در طول سال جاری اکران خواهند شد و موجب رونق سینما میشوند.