اتوبوسها در گالری اثر جان میگیرند
«دایر / بایر ٣» عنوان این نمایشگاه است که اخگر در آن دوازده اثر با سه تکنیک رنگ روغن روى بوم، رنگ و روغن و کلاژ روی بوم و طراحی و کلاژ روی بوم در معرض تماشا قرار داده است.
تازهترین نقاشیهای بیژن اخگر عصر جمعه ١۶ خرداد روی دیوار گالری اثر ارائه شدند.
به گزارش ایلنا؛ او در این مجموعه که از سال ١٣٨۶ تاکنون روی آن متمرکز است، معناها و نماهایى تازه از مفاهیمى اجتماعى را با سوژه قرار دادن اتوبوسی که اغلب در آثارش با رنگ قرمز آن را به تصویر میکشد؛ بازگو مىکند.
اخگر در مورد تفاوتهایی که مجموعه «دایر / بایر٣» با آثار قبلیاش دارد؛ گفت: حدود هفت سال است که بر روی این مجموعه کار می کنم، این مجموعه ابتدا با طراحیهایی با ابعاد کوچک شروع شد و بعد نقاشیهایی با ابعاد ۷۰×۱۰۰ سانتی متر ادامه یافت؛ در دوره اول آثار «دایر / بایر» بیشتر درگیر جنبه های فرمال سوژه بودم و در ادامه تصمیم گرفتم اتوبوس را به عنوان یک پرسناژ در موقعیت های مختلفی قرار دهم، همین امر باعثشده تا آثارم در این نمایشگاه تفاوت های زیادی با آثار قبلی ام داشته باشد.
از مهم ترین تفاوت هایی که آثار تازه اخگر در این نمایشگاه با آثار قبلی دارند، بزرگ تر شدن ابعاد آثار و بیانگرا تر شدن کارهاست. او در حقیقت در این آثار اتوبوس را مانند انسان، گروه و عده ای درنظر گرفته است که موقعیت های مختلف زندگی را تجربه می کنند، گاه بر اساس گرایشات خودآگاه و ناخودآگاه هنرمند موقعیت ها و تجربه ها تلخ و تاریک اند و گاه برعکس آن را در تابلوهایش به تصویر می کشد.
او اضافه کرد: در این مجموعه سعی کرده ام نوعی تلفیق و ترکیب از فرم سوژه مورد نظر و بخش معنایی کار داشته باشم. بخش معنایی کار مربوط به جنبه هایی از اثر می شود که الزاما به اتوبوس بعنوان یک وسیله نقلیه نگاه نمی کند بلکه به ذات هنر اشاره دارد و سعی می کند نوعی جاندارپنداری در مورد امور مختلف انجام گیرد. از این رهگذر است که هنرمند می تواند برای مثال با یک اتوبوس یا یک شی ء مانند یک انسان، شخصیت، گروه و جامعه برخورد کند و بازتاب و انعکاس های مختلفی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارد داشته باشد.
آثار اخگر در این نمایشگاه دو دسته اند: یکی شامل اتوبوس هایی می شود که تصادفی، سوخته، زوار دررفته و داغون اند و دیگری آثاری شبیه به نقشه های Google map هستند، در این آثار هنرمند با دادن کد های مختلف رویدادهای مد نظرش را به روشی دیگر پیگیری کرده است، اخگر معتقد است: آثاری که در این نمایشگاه شبیه به نقشه هستند، جنبه های اجتماعی موضوع را بررسی می کنند. این آثار تا اندازه ای از کنش و برهم کنش هنری به معنای خالص آن دور می شوند و به نوعی جهت گیری اجتماعی دارند.
در واقع او در این آثار از الگوی گرافیکی آمار استفاده کرده است تا نشان دهد در طول یک سال در یک بخش از ایران چه اتفاقاتی افتاده است.
کلمه «خواسته» دیگر نشانه تصویرى اخگر در «دایر / بایر ٣» است که می توان آن را در اغلب آثار او دید؛ اخگر در این مورد گفت: «خواسته» در این آثار شخصیتی است که تحت تعقیب است. در واقع شخصیت «Wanted» است که در فیلم ها وسترن عکس آن را چاپ می کردند و به دیوار می زدند. این تصویر از کودکی در ذهن من باقی مانده است و در اغلب آثارم با من همراه است. گاهی سعی کرده ام این اتوبوس ها را به شکل شخصیت هایی ناآرام به تصویر بکشم، موجودی خطرناک که هم خودش در تنش است و هم دیگران را در تنش قرار می دهد.
بیژن اخگر متولد ١٣۴٣ است. او کارشناسى ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس تهران دارد. نمایشگاه «دایر / بایر ٣» نهمین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می شود. اخگر تا کنون در نمایشگاه های متعدد گروهی در ایران و انگلیس شرکت داشته است.
این آثار تا ششم تیرماه بر روى دیوار گالری اثر است و علاقمندان مى توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ساعات ۱۱ تا ۲۰ و جمعه ها ساعات ۱۶ تا ۲۰(نگارخانه شنبه ها بسته است) از این آثار در گالرى اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ دیدن نمایند.