خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا مدقق مطرح کرد؛

جذب علاقه‌مندان به سینمای مستند با تبلیغات و نمایش از مجرای مناسب/ نباید توقع اکران عمومی مستند را داشته باشیم

جذب علاقه‌مندان به سینمای مستند با تبلیغات و نمایش از مجرای مناسب/ نباید توقع اکران عمومی مستند را داشته باشیم
کد خبر : ۱۶۰۲۴۷۷

یک روزنامه‌نگار و منتقد سینما معتقد است نباید انتظار اکران عمومی برای آثار مستند داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا مدقق روزنامه‌نگار، منتقد سینما و مدرس درباره ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی و اینکه آیا مستند هم می‌تواند در بین فیلم‌ها حضور داشته باشد یا خیر، گفت: ترکیب فیلم‌های نوروزی تقریبا یک ترکیب متنوعی است که در آن پویانمایی و اثر ویژه کودک و نوجوان، فیلم دفاع مقدسی اکشن، چند کمدی و فیلم تاریخی دینی «موسی کلیم الله» و «رها» وجود دارد که برخی از آن‌ها در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و مورداستقبال هم قرار گرفتند. این ترکیب ازمنظر گونه و ژانر متنوع است ولی امسال روزهای ابتدایی نوروز با ماه رمضان همراه شده و قطعا فیلم‌ها چند روز قبل از نوروز نمی‌توانند مثل هر سال کار خود را آغاز کنند و به همین دلیل قضاوت درباره فروش کمی زود است.

وی ادامه داد: مانند سال‌های گذشته نمایش مستند را در این ترکیب نداریم. ولی باید در وهله اول ببینیم که آیا می‌توان توقع اکران عمومی مستند را داشته باشیم یا نه؟ تجربه‌های جهانی و ایران بیانگر این است که نباید چنین توقعی داشته باشیم. جایگاه نمایش فیلم مستند در تلویزیون و بعد از آن هم در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و حتی نمایش خانگی است. اکران عمومی به مفهوم داشتن سالن‌های زیاد جای مناسبی برای نمایش فیلم‌های مستند نیست. این نه نقطه ضعف مستند و نه نقطه ضعف سینماها است ولی هر اثری جایگاه توزیع خود را دارد و بهتر است در همان کانالی ورود پیدا کند که بیشتر دیده و مورد استقبال قرار می‌گیرد. تجربه فیلمی مانند «فارنهایت ۱۱/۹» مایکل مور و سینمای آمریکا که سالن‌ها زیادی دارد و مستندهای زیادی دارد، نشان می‌دهد که همیشه نمی‌توان چنین توقعی داشته باشیم که مستند به اکران عمومی دربیاید. بهترین مکان برای نمایش مستند همان نمایش‌های خاص مانند تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و تاسیس کانال‌های مجازی برای نمایش تخصصی سینمای مستند است.

مدقق در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: ما باید برای نمایش مستند پاتوق داشته باشیم به این معنا که محافل و گردهمایی‌هایی به صورت هفتگی وجود داشته باشد و علاقه مندان سینمای مستند جمع شده و مستندها را روی پرده ببینند.

این روزنامه‌نگار و منتقد سینما توضیح داد: سال گذشته به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بسته‌ای نوروزی برای سینمای مستند در هاشور ارائه شد که تجربه بسیار خوبی بود و استمرار آن می‌تواند مخاطبان و علاقه مندان سینمای مستند را راضی کند. این اشتباه است که فکر کنیم چون سینمای مستند اکران نمی‌شود، بنابراین در برابر سینمای داستانی سطح پایین‌تری دارد. به هیچ وجه چنین نیست و برخی از آثار سینمای مستند ما بالاتر از آثار داستانی بوده و هستند. مستندهای دیدنی داریم که واقعا میخکوب کننده هستند به شرط اینکه از مجرای خود پخش شوند و جایی مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و یا سازمان صداوسیما پشت آن‌ها باشند و زمان، مکان و نحوه خوبی برای نمایش پیدا کرده و انجام بدهند.

وی درباره راهکارهایی برای جذب مخاطب حداکثری بیان کرد: تبلیغات و نمایش فیلم مستند از مجرای خود می‌تواند علاقه‌مندان به سینمای مستند را به سمت خود بکشاند. توزیع و تبلیغ مناسب قطعا تاثیرگذار است. شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای تبلیغات ساده تر، ارزان‌تر و با مخاطبان گسترده‌تری فراهم کرده و باید از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ مستند بهره گرفت. چه اشکالی دارد که مستندهای خوب کانال‌هایی در فضای مجازی داشته باشند و بخش‌هایی از فیلم را نمایش بدهند و عوامل درباره آن توضیح بدهند و اطلاع‌رسانی‌های مرتبط در آنجا اتفاق بیفتد.

حمیدرضا مدقق در پایان گفت: سینمای مستند قطعا سطح پایین‌تری از سینمای داستانی ندارد و این نگاه غلطی است. هرکدام از این گونه‌ها جایگاه خود و نحوه تولید، توزیع و نمایش خاص خود را دارند و هیچ کدام جای همدیگر را نمی‌گیرند. توقعی که از سینمای مستند داریم نباید از سینمای داستانی داشته باشیم و برعکس. هرکدام ظرفیت‌های خود را دارند و موضوع این است که ما این ظرفیت‌ها را به خوبی بشناسیم و بتوانیم از آن‌ها درست استفاده کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز