مینو خانی مطرح کرد؛
سینمای مستند ابزار رسانهای لازم را ندارد/ مستند آگاهیبخش است
![سینمای مستند ابزار رسانهای لازم را ندارد/ مستند آگاهیبخش است](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/vYB9AGlK4Il6/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0ppoWZtMj5-GE7otfNPZWXfo,/1896723_386.jpg)
مینو خانی منتقد و مدرس درباره اهمیت مستند و تاثیر جشنوارهها و پلتفرم در بهتر دیده شدن آن توضیح داد.
مینو خانی منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر جشنوارهها در دیده شدن مستند گفت: مستند به شدت آگاهیبخش است و باعث ارتقای سواد میشود به همین دلیل نمایش آثار مستند در جشنوارهها بسیار مثبت است.
وی ادامه داد: نگاهی که در جشنواره «سینماحقیقت» وجود دارد و بسیار باارزش است. بارها گفتهام که جشنواره «سینماحقیقت» به خوبی هویت خود را پیدا کرده و اهمیت نمایش مستند را به مخاطبان و فیلمسازان نشان داده است. همچنین وقتی مستند در جشنواره ملی و بزرگی مانند فجر و در کنار مسابقه سینمای ایران، فرصت دیده شدن داشته باشد، بسیار ارزشمند است. این حضور و جایزه دادن به مستند یعنی توجه ویژهای به مستندسازان میدهیم تا بهتر دیده شوند.
این منتقد مطرح کرد: حضور و نمایش برای دیده شدن بسیار مفید است ولی سینمای مستند تا نتواند در اکران جایگاه خود را کسب کرده و مخاطبان را به سینما بکشاند، همچنان مهجور است.
وی افزود: باید کارهای دیگری علاوه بر نمایش در جشنوارهها، اکران در «هنروتجربه» و... انجام و ابزارهایی به کار گرفته شود تا مخاطب با آگاهی بتواند بین آثار مختلف، مستند را انتخاب کند.
خانی درباره تماشای مستند در پلتفرم و جشنواره بیان کرد: اصولا مستندها را در پلتفرم نگاه میکنم و اگر مستندی در تلویزیون پخش شود و موضوع جذابی داشته باشد، حتما آن را تماشا خواهم کرد. ولی حضور در جشنواره «سینماحقیقت» برای دیدن آثار مختلف مستند یکی از برنامههایی است که هر سال تلاش میکنم تا آن را از دست ندهم.
این مدرس ادامه داد: در تمام نوشتهها و تدریسها و فرصتهایی که به دست آوردهام، تلاش کردم تا به اندازه سهم خود درباره سینمای مستند به مخاطبان آگاهی بدهم.
مینو خانی با اشاره به تاثیر مستند در آگاهیبخشی توضیح داد: هر فردی میتواند با دیدن مستند بر آگاهی قبلی خود اضافه کند و اطلاعات بسیاری به دست بیاورد. حتی زمانی که درباره یک موضوعی نیازمند مطالعات جدی هستیم، میتوانیم این اطلاعات را به صورت کپسولی از تماشای مستند کسب کنیم. اطلاعاتی که خام نیستند و براساس پژوهش تهیه و ارائه شدهاند.
این منتقد و مدرس درباره اهمیت پلفترمها در نمایش مستند توضیح داد: هر ابزاری که بتواند در عرضه مستند تاثیر داشته باشد، درست و مهم است. ولی باز میگویم که ابزارهای دیگری نیاز است. در نیمه دوم دهه ۹۰ بود که با مجله هنروتجربه که در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تهیه میشد، همکاری میکردم و به نظرم چنین مجلهای ابزار بسیار خوبی برای معرفی و نقد آثار بود. یک ابزار رسانهای که به هنرمندان و فیلمسازان کمک میکرد تا بیشتر دیده شوند.
وی افزود: مستند ابزار رسانهای خود را ندارد و این مساله بسیار مهمی است. مستند در هرکجا که باشد، تا زمانی که ابزار رسانهای خاص خود را نداشته باشد انگار یکی از پایههای فعالیتش فعال نشده است. اینجاست که برخی از مستندسازان چون در سینمای مستند دیده نمیشوند به سراغ سینمای داستانی میروند.
مینو خانی در پایان گفت: چند ماه پیش برای نقد مستندی به خانه سینما رفتم. در ابتدا که از من دعوت شد، اسم کارگردان را نشنیده بودم و هرچه جستجو کردم هیچ اطلاعات خاصی درباره آن کارگردان پیدا نکردم. درحالی که چند اثر شاخص ساخته بود و این یعنی دیده نشدن فیلمساز به دلیل ضعف رسانهای که وجود دارد. حضور در جشنوارهها و پلتفرم و... بسیار مثبت است اما مستند ابزار رسانهای لازم را ندارد و رفع چنین چیزی همت جدی را میطلبد.