خبرگزاری کار ایران

وزارت میراث فرهنگی طرح آبرسانی به چشمه علی را بررسی می کند / فاطمه داوری: وزارت میراث فرهنگی عضو شورای عالی ترافیک می شود

وزارت میراث فرهنگی طرح آبرسانی به چشمه علی را بررسی می کند / فاطمه داوری: وزارت میراث فرهنگی عضو شورای عالی ترافیک می شود
کد خبر : ۱۵۸۹۳۴۹

مدیرکل حفظ و احیای بافت ها بناها و محوطه های تاریخی - فرهنگی در واکنش به گزارش ایلنا در خصوص احیای محوطه باستانی چشمه علی شهرری با آبرسانی مصنوعی اعلام کرد: عبور مترو از چشمه علی یکی از دلایل اصلی قطع مسیر آبرسانی به چشمه علی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه داوری در نشست با خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که طرح آبرسانی مصنوعی به چشمه علی شهرری از دوره شهرداری پیروز حناچی تهیه و تدوین شده و در شورای شهر تهران و احتمالا در وزارت میراث فرهنگی وجود دارد اما مدیریت شهری و شهرداری تهران از مخالفت وزارت میراث فرهنگی با این طرح خبر داده اند گفت: متاسفانه واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که برخی کارها از گذشته انجام نشده است.

او افزود: قانون برنامه توسعه چهارم کشور به روشنی تاکید دارد که پروژه های بزرگ مقیاس مکلف هستند در مرحله پدیدآوری طرح ها و تامین منابع مطالعات فرهنگی حتما تایید وزارت میراث فرهنگی را داشته باشند. این قانون در بعضی دستگاه ها مانند وزارت نیرو در حوزه سدسازی تا حدودی اجرا شده است ولی در خیلی از دستگاه ها به ویژه شهرداری ها به دلیل رویه ای که از قبل وجود داشت این موضوع را جدی نگرفتند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت ها، بناها و محوطه های تاریخی اعلام کرد: گام دوم این بود که سازمان برنامه تامین بودجه پروژه ها را منوط به گرفتن مجوز وزارت میراث کرد. بنابراین اقدامات زیرساختی برای این که دستگاه ها بویژه شهرداری ها سر راه بیایند که برای انجام پروژه های عمرانی باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشند.

این مسئول وزارت میراث فرهنگی درباره سرانجام مترو شیراز نیز اعلام کرد: در ماجرای تونل سازی متروها بویژه در مورد مترو شیراز متوجه شدیم که وزارت میراث فرهنگی باید عضو شورای عالی ترافیک باشد چون بسیاری از تصمیمات مرتبط با این طرح ها براساس مصوبات شورای عالی ترافیک اتخاذ می شود.

او افزود: نکته دیگر این است که در شرح خدمات طرح ها و پروژه ها به مشاوران گفته نشده باید شرح خدمات مطالعاتی داشته باشید. بنابراین در گام نخست تقاضا کردیم وزارت میراث فرهنگی عضو شورای عالی ترافیک شود تا طرح های حمل و نقل با مجوز وزارت میراث فرهنگی بویژه در پروژه های تونل سازی اجرا شوند. در گام دوم نیز ویژگی های تهیه طرح های مطالعاتی نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی استخراج و به اطلاع پیمانکاران و مشاوران پروژه های عمرانی می رسید.

فاطمه داوری درباره درخواست مدیریت شهری و شهرداری برای احیای چشمه علی با آبرسانی مصنوعی و مخالفت وزارت میراث فرهنگی با این درخواست برغم وجود طرح آن اعلام کرد: 

در مورد چشمه علی موضوع تحت تولیت اداره کل امور پایگاه ها است و این طرح در اداره کل پایگاه های استان بررسی می شود و من هم نسبت به دغدغه ای که دارم پیگیر خواهم بود.

داوری گفت: باید حتما از کارشناسان اداره کل امور پایگاه ها و میراث استان تهران بخواهیم که برای یک مرتبه موضوع چشمه علی را تعیین تکلیف کنند تا موضوع دستخوش مرور زمان نشود.

مدیر کل دفتر حفظ و احیای بافت ها و بناهای تاریخی افزود: واقعیت این است که وزارت میراث فرهنگی در موضوع توسعه و عمران در برخی مواقع نمی تواند کاری انجام دهد. نه می توان چشمه های خشکیده را احیا کرد و نه می توان مترو شهر ری را برچید. بنابراین باشد پیگیری کنیم و وضعیت چشمه علی را مشخص کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز