هادی شریعتی مطرح کرد:
«سایه سلطان» و ظلم فرزند ناصرالدین شاه به حیات وحش/ «سینماحقیقت» خانه مستندسازان است
هادی شریعتی کارگردان «سایه سلطان» معتقد است این مستند یکی از کاملترین و بهترین فیلمهای کارنامهاش است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مستند «سایه سلطان» به کارگردانی هادی شریعتی و تهیهکنندگی هادی شریعتی، حسین فتحاللهی و حامد طالشلار به بخش مستندهای کوتاه مسابقه ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» راه پیدا کرده است.
این مستند نگاهی محیط زیستی دارد و به آسیبهای جبرانناپذیری که در دوران ناصرالدین شاه به حیات وحش ایران وارد شد، میپردازد و برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت نمایش داده خواهد شد.
به بهانه راهیابی جدیدترین اثر هادی شریعتی به جشنواره سینماحقیقت با این کارگردان گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
چطور برای ساخت این مستند به شخصیت ظل السلطان رسیدید؟
ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه از یک زن عقدی او بود که نمیتوانست به مقام ولیعهدی برسد، ولی تفنگداران بسیاری برای خود فراهم کرد و به مردم ظلمهای زیادی روا داشت. در کنار این ظلمها، او یکی از انسانهایی بود که در چند دهه اخیر به طور مستقیم به حیات وحش و حیوانات ایران ظلم بسیاری کرد.
طبق اسناد تاریخی ظل السلطان نزدیک به ۲۷ سال حاکم اصفهان بود ولی وقتی حالات و احوال او را در کتاب «تاریخ مسعودی» مطالعه میکنید، متوجه میشوید که این فرد در میانکاله، شیراز و اصفهان با تفنگچیهای خود بینهایت شکار میکند و با این کارها و اقدامات مخرب تقریبا چند گونه از حیات وحش را به سمت انقراض میبرد. ایده مرکزی مستند «سایه سلطان» پیرامون این موضوع است و تلاش کردم فیلم کامل و متفاوتی نسبت به فیلمهای قبل خود بسازم.
مشغول نگارش یک فیلمنامه سینمایی بودم که در جریان ساخت آن برای بازدید از لوکیشن به سفری رفتم و در آنجا شخصیت فیلم «سایه سلطان» را دیدم و همانجا تصمیم به ساخت این مستند گرفتم. به سرعت و ظرف دو روز گروه خود را جمع کردم و سرمایه گذار هم پیدا شد و به سرعت به سراغ تولید این کار رفتیم و همه اطمینان داشتیم که فیلم خوبی خواهد شد.
بنابراین پروسه تولید در زمان خیلی کوتاهی طی شد؟
شاید باورپذیر نباشد ولی کل فیلمبرداری «سایه سلطان» در دو روز و نیم به طور پیوسته انجام شد و در نهایت به یک خروجی ۱۰ دقیقهای رسیدیم.
ما ایده مرکزی را داشتیم و از آنجا که میخواستیم حضور شخصیت اصلی را از دست ندهیم به سرعت به سراغ تولید این فیلم رفتیم ولی این سرعت عمل ما در تولید به این معنا نیست که ما فکر نشده پیش رفتیم، در واقع همزمان با شکل گرفتن ایده در پروسه یک هفتهای یا ده روزه به صورت تمام وقت به این ایده پرداختیم و آن را پرورش دادیم.
در این زمان کوتاه پروسه تحقیق و پژوهش درباره این شخصیت و آنچه که روایت کردید چگونه انجام شد؟
تحقیق و پژوهش برای ساخت این فیلم نیز از همان زمان شروع شد و بخشی از پژوهش هم به خاطر نیازی که بود، به بعد از تولید رسید. ولی از همان ابتدا به این نتیجه رسیدم که «سایه سلطان» بدون نریشن و دیالوگ ساخته شود و از این بابت اطمینان داشتم.
مخاطب هدف این فیلم را چه قشری میدانید؟
مخاطبی که به فیلم هنری یا در واقع آثاری که تفاوت مشخصی با فیلمهای معمول دارد، علاقهمند باشد حتما از دیدن این فیلم لذت خواهد برد. احساس میکنم «سایه سلطان» یکی از بهترین و کاملترین فیلمهایی است که تا امروز ساختهام و فیلم در زمان و بستر خود کانسپت و محتوای فوقالعادهای دارد و لایهمند است.
به عنوان یک مستندساز چه جایگاهی برای جشنواره سینماحقیقت در رشد و تقویت سینمای مستند قائل هستید؟
بارها گفته و باز هم میگویم که «سینماحقیقت» خانه ما است و هر کشوری که چنین رویدادی را در خود داشته باشد که این رویداد بتواند جدا از دورهمی باعث رشد و ارتقای سینمای مستند شود، باید بسیار خوشحال باشد و قدر آن را بداند. به تازگی برای حضور در جشنواره زعفران طلایی به ترکیه رفته بودم و چندین فیلمساز با اشتیاق درخواست میکردند تا بتوانند برای حضور در جشنواره فیلم بدهند و این خیلی خوشحال کننده است که جشنواره «سینماحقیقت» از بیرون انقدر به اعتبار دست پیدا کرده است.
چه فیلم داشته باشم و یا فیلمی در این جشنواره نداشته باشم، تلاش میکنم در آن ایام هیچ کاری انجام ندهم و به جشنواره بپردازم. همزمان با برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» فیلم «آت اوغلان» که در همین جشنواره هم جایزه گرفته است به جشنواره احمدآباد هنر راه پیدا کرده ولی ترجیح من این است که در آن زمان در «سینماحقیقت» باشم.