خبرگزاری کار ایران

رضا مهدوی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

تغییر دولت‌ موسیقی را دچار افت و خیر نکرده/ باید فکری برای موسیقی خیابانی کرد/ جشنواره‌ها پیشران «هنرصنعت» باشند

تغییر دولت‌ موسیقی را دچار افت و خیر نکرده/ باید فکری برای موسیقی خیابانی کرد/ جشنواره‌ها پیشران «هنرصنعت» باشند
کد خبر : ۱۵۴۶۳۱۳

رضا مهدوی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه «صنعت موسیقی» گفت: در عرصه نشر با توجه به اینکه بستر دیجیتال هر روز گسترده‌تر از دیروز می‌شود، ما شاهد افت کمی و کیفی بخش ناشران در صنعت موسیقی هستیم و به دلیل تحریم‌هایی که ایران را در بر گرفته است، فرصت مناسبی برای استفاده از بستر دیجیتال در بخش نشر برای ایران فراهم نیست و شرکت‌ها و ناشران در صورتی می‌توانند از انتشار یک آلبوم به درآمد ویژه برسند

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نمایشگاه صنعت موسیقی ۲۹ آبان تا ۲ آذر در محل مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. این رویداد سال گذشته نیز برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان و اهالی موسیقی قرار گرفت. 

رضا مهدوی (نوازنده، آهنگساز و موسیقی‌پژوه) درباره اهمیت این رویداد با ایلنا گفتگو کرد. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت موسیقی و فراز و نشیب‌هایی که تا امروز طی کرده، پرداخت

رضا مهدوی که دبیر چهلمین جشنواره بین الملل موسیقی فجر نیز هست، با اشاره به اینکه نمایشگاه صنعت موسیقی به عنوان یک پیشران در صنعت موسیقی فعالیت خود را آغاز کرده، تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی و دیگر جشنواره‌ها مثل نوای خرّم، امیرجاهد، موسیقی کلاسیک ایرانی و غیره در نمایشگاه صنعت موسیقی یا دیگر نمایشگاه‌هایی که با محوریت کتاب‌های موسیقایی است و یا بخش پایان‌نامه‌های جشنواره موسیقی فجر، به رشد همه جانبه هنر و صنعت موسیقی کمک می‌کنند. 

از تولید سازهای ایرانی حمایت کنیم نه فرنگی! 

این موسیقی‌پژوه افزود: هنر- صنعت موسیقی مبحث بسیار گسترده‌ای است که بخشی از آن در چنین نمایشگاه باشکوهی ظهور و بروز رسمی پیدا می‌کند. 

مدیرکل اسبق مرکز موسیقی در پاسخ به این سوال که صنعت موسیقی در حوزه تولید ساز چقدر ظرفیت دارد تا بخشی از صادرات غیر نفتی ایران باشد، تشریح کرد: سازهای ایرانی مخصوص موسیقی فلات ایران هستند و ما باید به این جغرافیا بیشتر توجه کنیم. من نیازی نمی‌بینم که شرکت‌هایی برای تولید سازهایی مانند پیانو و یا انواع سازهای خانواده زهی متعلق به فرنگستان فعالیت جدی کنند بلکه می‌بایست حمایت‌ها و سرمایه برای آلات موسیقایی ایرانی باشد. 

موسیقی شعبه‌ای از ریاضی و فیزیک است

مهدوی با اشاره به فعالیت‌های ابراهیم قنبری مهر که در حوزه اصلاح و ابداع سازهای ایرانی فعالیت‌های مهمی انجام داده است، عنوان کرد: استاد و شاگردانش با توجه به نگاه علمی به موسیقی و سازها و توجه به اینکه (به زعم ابن‌سینای بزرگ) موسیقی شعبه‌ای از ریاضیات و علم فیزیک است، فعالیت‎هایی کردند تا این هنر-صنعت برای رسیدن به صادرات سازهای موسیقی به جایگاهی برسد. 

مهدوی گفت: باید از فعالان این حوزه حمایت‌ها کرد، مسائل معیشتی و بیمه آن‌ها را تحت پوشش قرار داد تا بتوانند در این حوزه فعالیت حرفه‌ای و علمی انجام دهند و با تولید انبوه به تبلیعات و شناخت دهی به دیگر ممالک و صادرات هم منتج شود. 

مهدوی با اشاره به دومین نمایشگاه صنعت موسیقی توضیح داد: در سال گذشته در این نمایشگاه حاضر بودم و از برگزاری و سیاست‌های مدیر و مبدع آن، جناب جلال ذکایی آشنا شدم که برای من بسیار خوشحال کننده و امیدوارکننده بود. معتقدم که این نمایشگاه می‌تواند به لحاظ ساختار و محتوا به هنر صنعت موسیقی کمک‌ها کند و حتی مخاطبان و هنرجویان را هم با ابعاد مختلف هنرصنعت فن موسیقا آشنا کند. 

موسیقی خیابانی یکی از مهره‌های تاثیرگذار هنر- صنعت موسیقی است

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مقوله موسیقی خیابانی که همواره از سوی مسئولان مورد بی‌مهری بوده، توضیحاتی داد. او گفت: باید بگویم پرداختن به این «هنرصنعت» در سطح نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و در میان برخی فعالان (هم در کف خیابان‌ها و اجرای موسیقی خیابانی) در شکل‌گیری ساختار موسیقایی به مبلمان شهری با ابعاد گوناگون توسعه فرهنگ شنیداری خانواده ایرانی کمک کننده خواهد بود. 

مهدوی ادامه داد: معتقدم موسیقی خیابانی به عنوان یکی از مهره‌های تاثیرگذار هنر- صنعت موسیقی، مانند دیگرهنرها همچون تئاتر خیابانی لازم است، شناسنامه دار شود تا دایره این هنر صنعت گسترده‌تر و دقیق‌تر شود؛ زیرا در انتها نشان دهنده پویایی جامعه ایرانی در حوزه فن موسیقا تلقی خواهد شد و این همه موسیقی‌دان و جوان فعال در گونه‌های وسیع موسیقی ایرانی، می‌توانند در دادن خوراک مناسب و قرار دادن آن در سبد شنیداری عامه و متخصصان هنر صنعت موسیقی ایفای نقش کنند. 

دولت به توده‌های مردم در حوزه «فنِّ موسیقا» کمک کند

رضا مهدوی درباره وضعیت موسیقی ایران با توجه به تغییر دولت، بیان کرد: موسیقی در کشور ما در ادوار مختلف همیشه فراز و نشیب‌هایی داشته و هر کدام از دولت‌ها با توجه به نگاه و دورنما و توان خود سعی کردند به موسیقی ملی، کیفی، فاخر و جان‌دار ارج بنهند و در عین حال هم به موسیقی‌های تفننی و تلفیقی هم توجه کنند؛ تا بتوانند همه جانبه به توده‌های مردم در حوزه «فنِّ موسیقا» خدمت‌رسانی کنند، اما دقیق نمی‌توان گفت که کفه ترازو در توجه به موسیقی اصیل و فاخر سنگینی داشته و یا به سمت دیگر موسیقی‌های مردم وار. 

وی درباره تاثیر جشنواره‌های موسیقی هم توضیح داد: در جشنواره‌ها به صورت تخصصی به بخش‌هایی از صنعت کلان موسیقی پرداخته می‌شود و گاه عموم بخش‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که امیدوارم جشنواره‌های موسیقی در ادامه بتوانند تخصصی‌تر فعالیت کنند و پیشران این مهم درعرصه هنر و صنعت باشند. 

تغییر دو دولت افت وخیزی در موسیقی ایجاد نکرده است

دبیر چهلمین جشنواره بین الملی موسیقی فجر، درباره آینده این صنعت ابراز امیدواری کرد و گفت: معتقدم که در چند ماه گذشته که تغییر و تحولاتی در دولت شاهد بودیم، با توجه به تغییر زود هنگام دولت سیزدهم و روی کار آمدن دولت چهاردهم، شاهد افت وخیزی در حوزه موسیقی نبودیم و گروه‌ها توانستند که کنسرت‌های خود را برگزار کنند و تولیدات آثار به روال عادی بود و حتی جشنواره‌ها به مسیر فعالیت خود ادامه داده و می‌دهند. 

مهدوی ادامه داد: فکر می‌کنم که در دولت مستقر نگاه ویژه‌تری به این صنعت با توجه به شعار مهم «وفاق ملی» خواهد بود و حمایت‌ها منجر به برگزاری بیشتر کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای موسیقایی در سطح کشور خواهد شد و البته شاهد امید مضاعف در بین هنرمندان، اهالی این صنعت و حتی مخاطبان و علاقمندان به این حوزه خاص از هنر و افزایش کیفی و کمی آن در همه سطوح خواهیم بود. 

تعدد آموزشگاه‌ها نشانه علاقه مردم به موسیقی است

این مدرس موسیقی ایرانی درباره، باقی بخش‌های صنعت موسیقی مانند آموزشگاه‌ها و ناشران حوزه موسیقی عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر مجوزهای متعدد برای فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی صادر شد و تعداد قابل توجهی آموزشگاه دارند فعالیت می‌کنند؛ کمتر جای دنیارا سراغ داریم که در هر محله‌ای یک یا چند آموزشگاه موسیقی فعالیت کنند و این نشان دهنده این است که جامعه تا چقدر خواهان فن موسیقاست و لازم است در جامعه عرضه و تقاضا برابری کند. 

مهدوی ادامه داد: آموزشگاه‌ها در سطح هنرستان‌ها، دانشکده‌ها در جامعه عمل و رفتار می‌کنند و اگر استادان متخصص و نوع رفتار و قالب‌های آموزشی آن‌ها بر اساس ساختارهای منسجم و روش‌مند باشد، آموزشکده‌ها مملو از جمعیت می‌شود و در کنار تربیت نیروی متخصص و خلاق در حوزه موسیقی، چرخ این بخش از هنر صنعت موسیقی بیشتر به گردش می‌افتد. 

مهدوی تاکید کرد: برای این مساله باید آموزشگاه‌ها هم از نظر استادان و هم ساختار آموزشی از روش‌های همگانی و به‌روز بهره‌برداری لازم کنند. 

گستردگی عرصه نشر دیجیتال منجر به نشریه‌های موسیقایی داخلی شده

این تهیه کننده برنامه‌های موسیقایی در رادیو وتلویزیون با اشاره به بخش ناشران صنعت موسیقی توضیح داد: در عرصه نشر با توجه به اینکه بستر دیجیتال هر روز گسترده‌تر از دیروز می‌شود، ما شاهد افت کمی و کیفی بخش ناشران در صنعت موسیقی هستیم. 

مهدوی ادامه داد: به دلیل تحریم‌هایی که ایران را در بر گرفته فرصت مناسبی برای استفاده از بستر دیجیتال در بخش نشر برای ایران فراهم نیست و شرکت‌ها و ناشران در صورتی می‌توانند از انتشار یک آلبوم به درآمد ویژه برسند که با گروه‌های نوازنده و خواننده قرارداد داشته باشند و قبل از تولید آلبوم به فروش در کنسرت در حوزه نشر عمومی برای فرهنگ‌سازی دست پیدا کنند. 

وی در پایان با تاکید دوباره بر وجود نمایشگاه صنعت موسیقی و با اشاره به اینکه این رویداد از نظر تبلیغات در دوره اول خود ضعیف بود و با تقویت ابعاد تبلیغاتی افراد بیشتری با این نمایشگاه آشنا می‌شوند، تصریح کرد: این نمایشگاه می‌تواند نقطه عطفی در هنر و صنعت موسیقی باشد و نقدی هم اگر به این نمایشگاه وارد باشد به بخش پژوهش مربوط بود. امیدوارم امسال با آسیب‌شناسی لازم یا حذف کنند و یا به هرشکل دلخواه مجریان برگزار نشود یعنی به معنای آکادمیک آن به پژوهش و تحقیق در حوزه‌های فن موسیقا بپردازند و درچارچوب هنرصنعت نمایشگاهی باشد.

انتهای پیام/
ناصر جعفری
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز