خبرگزاری کار ایران

نویسنده مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

از زندگی فرزندان هنیه در هتل‌های لوکس قطر تا مخفی شدن سنوار در تونل‌های امن... دروغ‌هایی که برای صهیونیست‌ها آبرو نگذاشت/ نوعِ شهادت یحیی سنوار برای اسرائیل بحران‌ساز شد

از زندگی فرزندان هنیه در هتل‌های لوکس قطر تا مخفی شدن سنوار در تونل‌های امن... دروغ‌هایی که برای صهیونیست‌ها آبرو نگذاشت/ نوعِ شهادت یحیی سنوار برای اسرائیل بحران‌ساز شد
کد خبر : ۱۵۴۶۲۰۶

پس از واقعه شهادت یحیی سنوار شاهد بودیم که رزمندگان فلسطینی در یک عملیات موفقِ کمین توانستند فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش اسرائیل را که ارشد‌ترین مقام اسرائیلی در جنگ غزه است، به هلاکت برسانند. عملیاتی که منجر به حذف این فرد شد نیز مزین به نام شهید یحیی سنوار بود. همین یک موضوع نشان می‌دهد که واقعه شهادت یحیی سنوار تا چه حد مقاومت فلسطین را در نبرد با صهیونیست‌ها مصمم‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدت زمان زیادی از واقعه شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی فقید جنبش حماس در نوار غزه و در بحبوحه نبردهای میدانی با رژیم اشغالگر قدس نمی‌گذرد. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی رو به رو شده و در نوع خود صهیونیست‌ها را از جهات مختلف رسوا کرده است. شهید سنوار در حالی به شهادت رسید که تا لحظه آخر حیات خود به نبرد با صهیونیست‌ها می‌پرداخت.

موضوعی که در نوع خود معنادار است و در عین حال، از اراده جدی فرماندهان و نیروهای جریان مقاومت در ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر قدس و جنایت‌های آن حکایت دارد. با این همه، صهیونیست‌ها و جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی متحد آن‌ها از همان زمان شهادت یحیی سنوار تاکنون، سعی داشته‌اند به هر شکل ممکن که شده، با انجام تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای انحرافی و مغرضانه، رویات‌های دروغینی را علیه این شهید مطرح کنند.

با این حال، مساله اصلی این است که صِرف واقعه شهادت شهید سنوار خود تا حد زیادی رژیم صهیونیستی را رسوا کرده است. از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمود حسن» نویسنده و تحلیلگر مصری روابط بین الملل، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت این رویداد پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسن را در ادامه می‌خوانید.

یکی از نکاتی که در مورد واقعه شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس بیش از همه خودنمایی می‌کند، این نکته است که این شهید پس از شهادت خود نیز صهیونیست‌ها را رسوا کرد. به بیان ساده‌تر، بسیاری از روایت‌های دروغینی که در مورد رهبران و چهره‌های ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین مطرح می‌شد را رسوا کرد و این واقعیت را پیش چشم جهانیان قرار داد. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

من فکر می‌کنم که رژیم اسرائیل در ماجرای شهادت یحیی سنوار یک شکست بزرگ را متحمل شد. این رژیم سال‌ها انواع و اقسام تبلیغات را با این هدف انجام می‌داد تا میان رهبران مقاومت و ملت فلسطین شکاف و جدایی بیندازد. به عنوان مثال، زمانی صهیونیست‌ها و جریان‌های رسانه‌ای متحد با آن‌ها این ادعا را مطرح کردند که فرزندان شهید اسماعیل هنیه در هتل‌های لوکس قطر زندگی می‌کنند و از حال مردم غزه هیچ خبری ندارند و از آن‌ها می‌خواهند که جلوی ارتش اسرائیل بایستند.

این در حالی است که بیش از ۶۰ نفر از اعضای خانواده شهید هنیه در نوار غزه به دست صهیونیست‌ها و زیر بمباران‌های این رژیم به شهادت رسیده‌اند و خودِ وی نیز در تهران و در جریان عملیات تروریستی رژیم اسرائیل به شهادت رسید. در مورد شهید سنوار نیز با روایت‌های مشابهی طرف بودیم. به عنوان مثال از زندگی وی در تونل‌های امن در عمق زمین صحبت می‌شد یا ادعا می‌شد که وی اسرای اسرائیلی را سپر انسانی خود کرده و ده‌ها روایت دروغین دیگر که علیه یحیی سنوار از سوی صهیونیست‌ها مطرح می‌شد.

با این حال، مطالعات میدانی نشان می‌دهد که شهید سنوار در نبرد با نیروهای اسرائیلی و در حالی که خود به سمت صهیونیست‌ها شلیک می‌کرد، شهید شده است. او تا لحظه آخر با هر چیزی که در دستش بوده مقاومت کرده و در شرایطی که لباس رزم بر تن داشته و جراحت‌های سنگینی برداشته بود، به شهادت رسیده است. نوع شهادت یحیی سنوار تا حد زیادی اسرائیل را رسوا کرد. حتی در خودِ غرب نیز می‌بینیم که برخی تحلیلگران و چهره‌های برجسته به این نکته اشاره می‌کنند که اسرائیل در مورد رهبران مقاومت دست به مطرح کردن و انتشار انواع دروغ‌ها و تحریف واقعیت‌ها می‌زند. این واقعا جالب است که رهبران مقاومت با شهادت خود، اسرائیل را بیش ازپیش رسوا و بی‌آبرو می‌کنند.

صهیونیست‌ها پس از شهادت یحیی سنوار مدعی شدند که کار جنبش حماس و مقاومت فلسطین تمام است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

پاسخ به این سوال را باید در میدان‌های جنگ غزه جست. پس از واقعه شهادت یحیی سنوار شاهد بودیم که رزمندگان فلسطینی در یک عملیات موفق کمین توانستند فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش اسرائیل را که ارشد‌ترین مقام اسرائیلی در جنگ غزه است، به هلاکت برسانند. عملیاتی که منجر به حذف این فرد شد نیز مزین به نام شهید یحیی سنوار بود. همین یک موضوع نشان می‌دهد که واقعه شهادت یحیی سنوار تا چه حد مقاومت فلسطین را در نبرد با صهیونیست‌ها مصمم‌تر کرده است.

واقعیت این است که تاریخ نشان داده در نبردهای ایدئولوژیک نظیر نبرد جریان مقاومت فلسطین با رژیم اشغالگر قدس، مولفه شهادت رهبران و رزمندگان، بیش از آنکه جریان مقاومت را تضعیف کند، آن را در محقق کردن اهدافش مصمم‌تر خواهد کرد. این موضوع در دهه‌های گذشته بارها و بارها اثبات شده است. جالب است که جنبش حماس و مقام‌های ارشد آن تاکید کرده‌اند که در ادامه دادن به راه شهید سنوار استوار هستند و هیچ سازش یا تسلیمی را نیز جنگ با دشمن اسرائیلی نمی‌پذیرند.

در بحبوحه جنگ غزه شاهد بودیم که دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم اشغالگر قدس به همراه متحدان غربی‌شان مدعی شدند که شهید سنوار سعی دارد زمینه را برای خروج خود از نوار غزه فراهم سازد. این در حالی است که وی در میدان‌های جنگ غزه به شهادت رسید. تحلیل شما از این رویداد چیست؟

جالب است که پس از واقعه شهادت یحیی سنوار شاهد بودیم که نشریه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به صراحت با استناد به آنچه منابع آگاه به این نشریه آمریکایی اعلام کرده‌اند، عنوان کرد که در جریان جنگ غزه، مصری‌ها به یحیی سنوار پیشنهاد خروج امن از نوار غزه را داده‌اند اما این شهید خود قبول نکرده و تاکید کرده که در این منطقه باقی خواهد ماند و به جنگ با صهیونیست‌ها می‌پردازد.

این واقعیت در نقطه مقابله آن چیزی است که در صورتِ سوال شما ذکر شد و صهیونیست‌ها سعی در ته‌نشین کردن آن در ذهن افکار عمومی منطقه و جهان داشته‌اند. همانطور که گفتم اسرائیل در عرصه رسانه‌ای نیز سعی دارد جنگ را مدیریت کند و این حوزه را مکمل جنگ میدانی می‌بیند. درست به همین دلیل از هر ابزاری برای تضعیف جریان مقاومت استفاده می‌کند.

فراموش نکنیم که یحیی سنوار در جریان جنگ غزه و چند ماه قبل نیز به صراحت تاکید کرده بود که هیچ سازشی با اسرائیل در کار نخواهد بود و جنگ با این رزیم تا تحقق آرمان‌های ملت فلسطین ادامه خواهد یافت. اسرائیل وقتی در میدان نبرد نتیجه نمی‌گیرد، صحنه رسانه و تبلیغات را برای اهدافش مورد توجه قرار می‌دهد. معادله‌ای که نشان از زبونی این رژیم دارد و البته که آگاهی عمومی را در مواجهه با این وضعیت می‌طلبد. تردیدی نداشته باشید که در روزهای آتی نیز صهیونیست‌ها سعی خواهند کرد با طرح ادعاها و روایت‌های انحرافی در مورد شهید سنوار و یا نزدیکان ایشان، به نوعی این شهید را پس از شهادتشان نیز هدف اقدامات مغرضانه تبلیغاتی خود قرار دهند. این راهبردی است که اسرائیل چندین دهه است دنبال می‌کند با این حال، تجربه نشان داده که این رویکرد نه تنها جریان مقاومت را تضیعف نکرده بلکه روز به روز این جریان قوی‌تر هم شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز