خبرگزاری کار ایران

جزئیات بیستمین جشنواره فیلم کوتاه نهال اعلام شد

جزئیات بیستمین جشنواره فیلم کوتاه نهال اعلام شد
کد خبر : ۱۵۳۵۰۰۸

نشست خبری جشنواره نهال ساعت ۵ عصر پنجشنبه پنجم مهر با حضور خبرنگاران در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست ویدا اسماعیل‌زاده(دبیر روابط عمومی) گزارشی کلی از عملکرد جشنواره ارائه کرد که شامل اشاره به بوجود آمدن دبیر رسانه٬ دبیر موسیقی ٬ برگزاری جلسات بازخوانی٬ ضبط ویدیوکست و پیشرفت چشمگیر بخش بین الملل می‌شد که در ادامه جلسه به تفصیل راجع به آن‌ها صحبت شد.

ابوالفضل خانی(دبیر جشنواره) با اشاره به ورود نهال به دهه سوم فعالیت خود٬ به رویکرد امسال جشنواره که گسترش جریان نقد و در برگیرنده نقد فیلم‌ها و دوره‌های گذشته جشنواره بود اشاره کرد. از همین رو اولین بخش تشکیل شده٬ بخش تحریریه به دبیری ماهان محمدی بود که تماما از دانشجوها برای مجله و بولتن استفاده شد. همچنین برای اولین بار نشست‌های تخصصی نقد نوشتن و ریویونویسی برای اعضای تحریریه با حضور اساتید مختلف برگزار شد. با انتشار فراخوان جشنواره در تاریخ ۳۰ فروردین دبیرخانه نهال شروع به دریافت آثار کرد. سپس در اواسط اردیبهشت ماه جلسات بازخوانی برگزار شد که هدفش تماشا و نقد آثار برگزیده سال‌های قبل بود. بعد از جلسات بازخوانی٬ فیلمبرداری تیزر بیستمین دوره نهال به دبیری و کارگردانی پویا عابدی با عوامل تماما دانشجو انجام شد و قرار است برای اولین بار در افتتاحیه جشنواره به نمایش گذاشته شود. همچنین به این نکته اشاره شد که جشنواره نهال با همکاری انجمن سینمای جوان قرار است با بررسی ۴۹ اثر راه یافته به بخش فیلمنامه ساخته نشده جلسات پیچینگ برگزار کند و حداقل از سه فیلم حمایت مالی شود. در ابتدا قرار بود جشنواره در تیر برگزار شود که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاد و قرار شد در مهر ماه برگزار شود. همچنین خانی با اشاره خط مشی مشخص جشنواره نهال که مبتنی بر مستقل بودن است بر لزوم تداوم این رویه تاکید کرد. از بعد از همه‌گیری ویروس کرونا تفاوتی در زمان انتخاب شدن دبیر نهال اتفاق افتاد که منجر به زمان محدود برای برنامه ریزی و برگزاری جشنواره شد اما قرار است با معرفی دبیر نهال ۲۱ در اختتامیه نهال ۲۰ مجددا فرصتی مطلوب برای برنامه ریزی بلند مدت برای برگزاری جشنواره به تیم جدید نهال داده شود.

سپس محمدامین خادمیان(نائب دبیر و دبیر بازخوانی) به رشد چشمگیر آثار دریافتی اشاره کرد . مجموعا ۱۰۳۸ اثر در بخش داخلی برای دبیرخانه فرستاده شده که به تفکیک به شرح زیر است. ۳۳۱ فیلم کوتاه داستانی، ۱۱۰ اثر تجربی، ۷۵ فیلم کوتاه سال اولی، ۳۵ اثر انیمیشن، ۶۴ مستند، ۲۶۸ اثر فیلمنامه کوتاه ساخته نشده، ۱۱۴ پوستر و ۴۱ مجموعه عکس. وی افزود که با تلفیق و هماهنگی بین جلسات بازخوانی و کارگاه‌ها و مربوط بودن موضوع کارگاه با فیلم‌های پخش شده باکس بازخوانی همان روز فرصتی برای نگاهی دوباره ونقد آثار سال‌های گذشته بوجود آمد.

سپهر عباسی(دبیر بخش بین‌الملل) با اشاره به ناشناخته بودن جشنواره در رسانه‌های خارجی٬ از تلاش بخش بین‌الملل برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات جشنواره به صورت محتوای انگلیسی سخن گفت که منجر به بوجود آمدن صفحه ویکی‌پدیا نهال شد و از این رو فیلم‌های دریافتی بخش بین الملل از سراسر جهان افزایش چشمگیری داشت به صورتی که فیلم‌های زیادی از دانشگاه‌های معتبر جهان دریافت شد و در مواردی این فیلم‌ها صاحب افتخارات جهانی‌ای نیز بودند.

مانا ترابی(دبیر اجرایی) با اشاره مجدد به مستقل بودن جشنواره -که ماهیت فضای دانشجویی‌ست- به بحث جمع‌آوری بودجه اشاره کرد و اینکه هرگونه حمایت مالی و معنوی از جشنواره نهال٬ کمک بزرگی در راستای ادامه‌ی مسیر و حیات جشنواره است. پیشبینی می‌شود جشنواره ۲۰۰۰ بیننده در روز داشته باشد. تاریخ جشنواره به این صورت است: ۱۹ و ۲۰ مهر بخش بین‌الملل- ۲۱ تا ۲۵ مهر بخش ملی. مکان برگزاری بخش بین الملل و بخش ملی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر است. ساعت برگزاری از ۱۱ ظهر تا ۱۰ شب است به استثنای یک روز که جشنواره تا ۱۲ شب ادامه می‌یابد. در هرروز علاوه بر باکس‌های تماشای فیلم٬ جلسات نقد فیلم‌ها نیز برگزار می‌شود. تعداد فیلم‌های راه یافته به این صورت است: ۴۹ فیلم بخش بین الملل٬ ۷۶ فیلم بخش رقابت ملی و ۱۶ فیلم بخش تماشای ملی.

ویدا اسماعیل‌زاده(دبیر روابط عمومی) به بوجود آمدن بخش رسانه و تعیین یک دبیر برای آن اشاره کرد.هدف این بخش یک‌دست کردن رسانه‌های تصویری نهال و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک بین بخش‌های مستند٬ عکس و تدوین است. همین امر باعث افزایش چشمگیر دنبال کننده‌ها و بازدیدهای صفحه اینستاگرام نهال شده است و انتظار می‌رود نهال در فضای جامعه و رسانه شناخته‌تر شود.

در انتها دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره نهال در سال ۸۲ به صورت درون دانشکده‌ای و سپس ملی و بین المللی در نهال ۱۳ به وجود آمده، به ضرورت وجود آن تاکید کرد که هدفش ایجاد فضای فیلمسازی دانشجویی و خلاق است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز