خبرگزاری کار ایران

اولین نویسنده جهان، یک زن بوده است

اولین نویسنده جهان، یک زن بوده است
کد خبر : ۱۵۲۸۲۹۱

قدیمی‌ترین نوشته شناخته شده به بیش از ۵ هزار سال قبل بازمی‌گردد. اما نویسنده کهن‌ترین این نوشته یک شاهزاده خانم اکدی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، قدیمی‌ترین نوشته شناخته شده به بیش از ۵ هزار سال به بین النهرین باستان بازمی گردد، در جایی که امروزه عراق امروزی نامیده می‌شود. اما اولین نویسنده‌ای که به نام شناخته شد چه کسی بود؟

بر اساس گزارش موزه گتی در لس آنجلس، اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین نوشته شناخته شده از حدود ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد در منطقه باستانی بین النهرین معروف به سومر در نزدیکی خلیج فارس یافت شده است.

کتابخانه بریتانیا خاطرنشان می‌کند که این نوشته که به خط میخی معروف است، به شکل علائم گوه‌ای شکل است که با فشار دادن یک ابزار نوک تیز در خاک رس مرطوب ایجاد شده است.

ایرهان تامور، یکی از همکاران سرپرستی پسادکتری در موزه هنر متروپولیتن نیویورک، گفت، بسیاری از افراد ممکن است از مشاهیر یونان باستان مانند شاعر حماسی هومر، شاعر غنایی سافو یا مورخ هرودوت به عنوان اولین نویسنده‌ای که به نام شناخته می‌شود، یاد کنند. با این حال، حدود یک هزاره قبل از آن چهره ها، شاهزاده خانم، کشیش و شاعر معروف به Enheduanna بود.

بنجامین فاستر، آشورشناس دانشگاه ییل، به لایو ساینس گفت: منظور ما از نویسنده اول این است که او اولین نویسنده‌ای است که به نام او را می‌شناسیم و می‌توانیم با متن موجود ارتباط برقرار کنیم. برای بسیاری از ادبیات بین‌النهرین، ما نمی‌دانیم چه کسی آن را نوشته است، اما او استثناست.

تامور گفت که انهدوانا دختر سارگون پادشاه اکدی بود که از حدود ۲۳۳۴ قبل از میلاد تا ۲۲۷۹ قبل از میلاد زندگی می‌کرد. در حدود سال ۲۳۰۰ قبل از میلاد، سارگون اکثریت بین النهرین را تحت حکومت خود متحد کرد، زمانی که فرهنگ اکدی شمال بین النهرین بر سومریان جنوب بین النهرین غلبه کرد. این امر راه را برای امپراتوری آکد، اولین امپراتوری جهان، یا مجموعه‌ای از دولت‌های تحت یک اقتدار واحد هموار کرد. سارگون دخترش را به عنوان کاهن اعظم خدای ماه سومری، نانا، در شهر اور سومری به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای تحکیم امپراتوری جدیدش منصوب کرد. زمانی که او این نقش را بر عهده گرفت، نام Enheduanna را دریافت کرد که در سومری به معنای «کاهن اعظم، زینت بهشت» است. به عنوان کاهن اعظم خدای ماه و نماینده پدرش در اور، او به وضوح شخصیت بسیار مهمی در شهر اور بود و در کنار همه این مسئولیت ها، شعر هم می‌سرود.

تعدادی از شعرهای انهدوانا به نانا الهه سومری اینانا، احترام می‌گذارند. تامور گفت که در اشعار انهدوانا، اینانا با همتای اکدی خود، ایشتار، الهه عشق و جنگ، برابری می‌کرد. در نوشته‌های کشیش، اینانا هم خشن و بی‌رحم، هم دوست‌داشتنی و مهربان است و هم قادر به تخریب و هم سخاوت است.

اشعار انهدوانا سرشار از جزئیات زندگی‌نامه‌ای بود، مانند مبارزه او با لوگالان، به احتمال زیاد پادشاه اور، که تلاش کرد به زور او را از مقام برکنار کند. تامور گفت: انهدوانا اولین نویسنده‌ای است که می‌شناسیم و جزئیات زندگی‌نامه‌ای را در روایت خود گنجانده است. علاوه بر این، او اولین نویسنده‌ای است که در مورد چگونگی خلق این اشعار به ما می‌گوید. او عمل آفرینش ادبی را به زایمان تشبیه می‌کند، اولین استفاده شناخته شده از این استعاره، که برای هزاران سال در ادبیات جهان استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز