خبرگزاری کار ایران

کتاب «ارهاصات پیامبر» روانه بازار نشر شد

کتاب «ارهاصات پیامبر» روانه بازار نشر شد
کد خبر : ۱۵۲۳۲۴۰

کتاب «ارهاصات پیامبر (ص)؛ تطور مفهومی اصطلاح «ارهاص» و تبیین رویکردهای معاصر» اثر ناهید طیبی منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «ارهاصات پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ تطور مفهومی اصطلاح «ارهاص» و تبیین رویکردهای معاصر» اثر ناهید طیبی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۲۸ صفحه به چاپ رسید.

«ارهاص» خرق عادتی است که قبل از بعثت، از پیامبران ظاهر و صادر شده و بر نبوت آنان دلالت دارد. ورود، کاربست و دامنه مفهومی اصطلاح «ارهاصات» پیامبر (صلی الله علیه و آله) در منابع تاریخی، تفسیری و کلامی با تغییر و تحولات کمّی و کیفی همراه بوده که در این اثر مورد پژوهش قرار می‌گیرد و با توجه به گسترش رویکرد ضد معجزه و خرق عادت، دیدگاه‌های برخی نویسندگان معاصر مطرح می‌شود.

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «بررسی مفهومی و اصطلاحی ارهاص» به تبیین مفهوم‌شناسی لغوی ارهاص و مفاهیم مرتبط، تحلیل مفهومی اصطلاحی ارهاص و تمایز ارهاص و معجزه اختصاص دارد.

دومین فصل با عنوان «تاریخچه، منابع و گونه‌های ارهاصات و معجزات» تاریخچه ورود اصطلاح ارهاص و معجزه در منابع، منبع‌شناسی ارهاص و معجزه، گونه‌شناسی ارهاصات و بررسی و تبیین گزارش‌های ارهاصات را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «تطور کمّی اصطلاح ارهاص در منابع تاریخی، کلامی و تفسیری تا قرن دهم» ارهاصات در منابع تاریخی، ارهاصات در منابع کلامی و ارهاصات در منابع تفسیری را مورد تأکید قرار داده است.

«تطور کمّی اصطلاح ارهاص در منابع تاریخی، کلامی و تفسیری از قرن دهم تا دوره معاصر» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن ارهاصات در منابع تاریخی اهل تسنن و شیعه، ارهاصات در منابع کلامی شیعه و اهل تسنن و ارهاصات در منابع تفسیری اهل تسنن و شیعه تشریح شده است.

فصل پنجم «تطور کیفی اصطلاح ارهاص در منابع اسلامی» نام دارد.

ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «رویکردهای نویسندگان معاصر به امور غیر طبیعی» خوارق عادات از دیدگاه معاصران و ارهاصات و معجزات، دیدگاه‌های معاصر را به نگارش درآورده است.

علاقمندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز